Annons
Sara Engvall är doktorand vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet. Foto: Ingrid Söderbergh.

Forskning: Lärares egen lärprocess avgörande för att höja eleverna

Publicerad 24 oktober 2019

För att lyckas förbättra elevernas resultat krävs att lärare får rätt förutsättningar.
Det menar forskaren Sara Engvall som under flera år har studerat lärares egna lärande.

Sara Engvall, doktorand vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet, har i sin avhandling fokuserat på matematiklärares lärprocess medan de deltog i en fortbildning i formativ bedömning. Sedan september 2012 har hon studerat lärarnas lärande för att se hur det påverkar deras undervisning.

– Från början var min studie mer utformad som en typisk forskning där man tittar på egenskaper i fortbildningen och hur dessa påverkar lärares förändring i klassrummet. Men efterhand märkte jag att det var något som skavde och jag såg att det saknades en bit där – vad som egentligen händer mellan lärarnas fortbildning och det som sker i klassrummet. Då bytte jag inriktning och valde att fokusera på själva lärprocessen som lärare går igenom, förklarar Sara Engvall.

Avhandlingens resultat kan sammanfattas till tre punkter:

  • Lärare är individer med individuella förutsättningar. 
  • Alla skolämnen är olika och ger olika möjligheter att implementera förändringar. 
  • Olika stadier i skolsystemet ser olika ut och har därmed olika förutsättningar att förändra undervisningen

Det finns sedan tidigare mycket forskning som tittar på egenskaper inom fortbildningen och som sedan kopplar till förändringar i undervisningen eller elevernas resultat. 

Men ska man verkligen förstå vad det är som påverkar elevernas förbättrade resultat så måste man också titta på hela lärandeprocessen, menar Sara Engvall.

– Lärande som fenomen är intressant, tycker jag. Det är väldigt lite fokus på lärarna och deras professionella lärande. En anledning till att det är så kan nog vara att det man vill komma åt är att eleverna ska prestera bättre och det kanske är lättare och mer intressant för allmänheten att titta på fortbildningar som fungerar för eleverna.

Har den synen gjort att lärare hamnar i skymundan?

– Ja, det tycker jag. Sedan är det intressant att vi lärare är otroligt medvetna om elevernas individuella behov och att alla barn har individuella förutsättningar för att lära sig, och att lärare ska anpassa undervisningen för att det ska passa alla. Men ofta när det gäller lärarnas lärande så klumpar man ihop alla och tänker att ”de lär sig väl bra tillsammans”, säger Sara Engvall.

Så hur viktigt är det att tänka på lärares egna lärande för att förbättra elevers lärande?

– Det är helt avgörande. Om en lärare inte utvecklas kommer inte heller undervisningen utvecklas – vilket leder till att elevernas resultat inte kommer att förbättras. 

När Sara Engvall jobbade som lärare upplevde hon att det inte alltid var särskilt genomtänkt när man fick en fortbildning. 

– Det fanns en god intention att ”det här är någonting som är bra att kunna”, men sedan blev utfallet ofta att man fick gå en fortbildning och sedan följdes det aldrig upp. Det lämnades över till lärarna att själva göra något av det. Ska man verkligen lära sig någonting krävs det en stor insats av individen. Det är mycket slöseri med resurser och tid. Lärare får inte de förutsättningarna i dag som de behöver för att det ska bli bra.

Är det något som har överraskat dig i din forskning? 

– Egentligen borde detta vara en självklarhet. Jobbar man i skolan borde man kunna mycket om lärande och samtidigt förstå att det även gäller lärares lärande. Det krävs mer tid och energi för att lära sig någonting nytt. Det känns som att man i dag ignorerar det eller tror att lärare är annorlunda än andra, säger Sara Engvall och fortsätter:

– Det är klart att det är skillnad på en vuxen och ett barn, men själva insatsen kräver ändå tid och energi. Får man som lärare inte det kommer det inte att bli en utveckling av lärandet. Det jag är mest förvånad över är att man inte tar hänsyn till det mer. 

Hon tänker att avhandlingen kan vara till stor nytta för sådana som designar och genomför fortbildningar för lärare – men även för rektorer och kommunledningar.

– De borde tänka ett steg längre när man väl satsar på lärares fortbildning. Sedan finns det en vilja att skapa storskaliga fortbildningar som ska passa alla och jag tycker att det är problematiskt eftersom lärare inte är stöpta i en form.

Borde man rent av lägga ner det fortbildningstänket? 

– Jag förstår var tänket kommer ifrån. Att man vill hitta den här mallen som passar alla och att det ska vara effektivt för flera. Men om det nu visar sig inte fungera för en stor del så är det ett stort slöseri med tid och pengar. Man måste i vilket fall tänka annorlunda i alla fall. Det kan vara så att man i högre uträckning måste erbjuda specifika utbildningar för exempelvis matematiklärare och inte ha en fortbildning som man tror passar alla ämnen.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons