Annons
Gustav Fridolin träffar Ragnar Sjölander på Blackebergs gymnasium i Stockholm.

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Publicerad 14 juni 2018

Relaterat

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Varför ska man som lärare rösta på Miljöpartiet?

– Därför att man delar vår uppfattning om att politiker inte ska lägga sig i det som är professionens ansvar och att skolpolitik som annan politik ska styras av vetenskapliga överväganden snarare än politiskt tyckande. Det är ett steg som vi försöker ta, med till exempel skolkommissionen där forskningen och lärarfacken fick leda reformarbetet snarare än att vi satt på ett partikansli och tänkte ut allt. 

Om ni vinner valet och hamnar i regering igen – kan du ge några konkreta exempel på sådant som skulle märkas i lärarvardagen på sikt?

– En viktig sak för oss, och där vi nu har en grund i och med skolkommissionen, det är att staten ska ansvara för att finansiera jämlikheten för skolan så att det inte är så att vi har den här växande ojämlikheten och att de skolor som mest behöver resurser ofta är de som har minst. Det påverkar så klart lärarvardagen. När man har en tuffare lärarsituation så ska man också ha mer resurser för att göra mer avlastning och fler kollegor.

Skulle det kunna innebära mindre klasser till exempel om man har elever som har stora behov av särskilt stöd?

– Ja till exempel. Vi ser också att man behöver reglera upp så att lärares rätt att sätta in stöd när man ser att en elev behöver det blir starkare än vad det är i dag. Nu har vi börjat med de yngsta åren för det är ju väldigt ofta viktigt för att man ska kunna hänga med sen, men samma rätt till att ordinera stöd tycker vi att alla lärare ska ha.

Är det inte frustrerande som politiker ha lyckats förbättra skolans finansiering, med ex lärarlönesatsningar och ökade statsbidrag, och sedan möta så mycket krångel med implementeringen hos huvudmännen?

– Jo. Det här är ju den bristande styrkedjan. Vi kämpar för att få dit pengar, men staten har i dag för lite verktyg för att se till att pengarna verkligen når fram till de skolor som behöver det mest. Det är ju hela idén med att rensa i djungeln av många små stadsbidrag, ha ett stort som går till alla men mest till de som behöver det mest, och som samtidigt ställer krav på kommunerna. Det är ett krav de inte gillar, men som de behöver. Då får man inte göra egna nedskärningar på skolan, utan då måste staten ha ansvaret för att finansiera, få jämlikhet och likvärdighet.

Sedan 90-talet har ojämlikheten ökat.

Har ni några speciella verktyg för att se till så att huvudmännen inte drar undan pengar?

– De här sex miljarderna kommer med ett sådant krav. Det innebär att vi kommer kunna granska så fort vi ser en skola där antingen facken, som ska vara involverade i det här arbetet, varnar eller vi ser att resultaten svajar så kommer vi kunna gå in och se vad är det är som ligger bakom det här. Har man då dragit undan pengar då har vi sanktionsmöjligheter mot de kommunerna. Det är därför det knorras från kommunerna. Det här är ett krav som de inte har velat ha, men som vi behöver för att pengarna verkligen ska nå fram dit de gör nytta. 

– Det vi sett sedan 90-talet är ju att ojämlikheten ökat. Och att resurser inte har nått fram till de elever och skolor som behöver det allra mest. Där måste staten ansvara för att skapa jämlikhet över landet och mellan skolor.

Och då pratar vi ett väldigt tydligt statligt huvudmannaskap?

– Ja, om man med huvudmannaskap menar ansvaret för finansieringen. Det betyder inte att staten ska sitta och bestämma var varje skola ska ligga eller ha anställningsansvaret för varje rektor och lärare – men ha ansvaret för jämlikheten, finansieringen och också professionsutvecklingen. Det tycker jag och Miljöpartiet ska ligga på staten.

Gustav Fridolin med Ragnar Sjölander i lärarrummet på Blackebergs gymnasium.

Finns det någonting i Alliansens skolpolitik som du tycker är tilltalande?

– Ja, både hos Kristdemokraterna och Centerpartiet finns det ett engagemang för ungas psykiska ohälsa som jag delar. Genom att stärka dem delarna av skolan kan man också förbättra lärares arbetsmiljö väldigt mycket. Det upptäcker man som lärare ibland att ”den här eleven problem handlar egentligen inte om det pedagogiska”, utan här behöver jag stöd från någon för att kunna ge den här eleven rätt stöd.

– Vi har faktiskt pratat rätt mycket vid sidan om alla förhandlingar, när vi gör olika insatser för att stärka specialpedagogik eller elevhälsa – hur gör vi det på ett sätt som gör att de också kan sprida hos sina lokalpolitiker att använda det här.

– Sedan om jag förstår Liberalernas förslag rätt nu så ställer de upp på idén med ett professionsprogram, det som jag låtit Björn Åstrand ta fram. Det är väldigt bra. Kan vi få en bred uppslutning bakom att staten sätter ramarna för ett program som sedan ägs av fack och arbetsgivare, men där vi går från att några lärare pekas ut till att alla lärare har rätt till den här stegvisa karriärutvecklingen eller professionsutvecklingen genom sin lärarbana, också med en lön som passar till den – då tror jag att vi kommer väldigt långt.

Så du tror att en tydlig karriärtrappa där det inte är rektor som avgör om man tar stegen, utan en oberoende myndighet, skulle accepteras mer än dagens karriärsystem?

– Ja, det skulle jag säga. Man kan alltid fundera på hur väger man in sådant som en myndighet långt borta inte kan se, men där det ändå är så att det är väldigt tydligt för mig som lärare vilka olika steg man kan ta i min utveckling. 

– Det kan handla om ämnesdjup, att jag skaffar en djupare formell utbildning i ämnet, det kan handla om att jag arbetar med att ansvara för kollegial utveckling tillsammans med andra, eller att jag blir speciallärare eller specialpedagog med det ansvaret. Men den tydligheten behövs och det finns i Björn Åstrands förslag. Där finns också den här oberoende funktionen nationellt som är uppbyggd av fack och arbetsgivare.

Ändra ersättningssystemet i skolorna

Om du fick välja en fråga där du skulle kunna få en stor förändring till stånd inom svensk skola – vilken skulle du ta då och vad skulle du göra?

– Hade du frågat mig för fyra år sedan då skulle jag ha sagt läsa-skriva-räkna-garantin för de yngsta, men den får vi nu äntligen på plats. Det spelar så jättestor roll att du har med dig det när du kommer upp till de äldre åren, också för lärares möjligheter för undervisningen.

– Men nu, elevpengen. Den förstör någonstans relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder. Där varje elev kommer med en viss summa och som riskerar att hota med en viss summa om man ska lämna skolan. Så ändra ersättningssystemet i skolorna där det inte är lika starkt bunden till en enda och varenda elev.

– Sedan finns det ju andra saker man kan göra där, och som vi ska göra där, som det här med att ta bort möjligheten att välja hela tiden – välja, välja om, hela tiden som finns i dag. Det underlättar ju också den här relationen mellan skola och förälder.

Intervjun med Gustav Fridolin gjordes på Blackebergs gymnasium den 4 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons
Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Annons

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons