Annons
Psykologen Malin Gren Landell ger sina bästa råd om hur man kan närma sig eleverna som inte tycks må bra i skolan. Foto: Shutterstock

Guide: Att hantera oroliga och blyga elever

Publicerad 22 februari 2021

Relaterat

Hur upptäcker och bemöter man som lärare oro, rädsla och ångest hos elever? Psykologen Malin Gren Landell ger sina bästa råd om hur man kan närma sig eleverna som inte tycks må bra i skolan.

Här är fem tips från psykologen Malin Gren Landell hur du kan hantera oroliga och blyga elever:

 

1) Skaffa dig kunskapen

– Det är viktigt att ta blyga och försiktiga elever på allvar. Därför är det betydelsefullt att skaffa sig kunskap kring vad som kan vara tecken på oro och rädsla. Tecken på att eleven har en besvärande social rädsla är till exempel anmäld frånvaro vid redovisningar, temadagar eller utflykter, att inte våga äta i matsalen, inte räcka upp handen, sitta längst bak i klassrummet, mönster av sjukfrånvaro på grund av magont och huvudvärk. 

– Genom att tidigt uppmärksamma en elev som exempelvis oroar sig för saker i skolan kan läraren med små medel förebygga bland annat skolfrånvaro. Till exempel när det gäller blyghet och social rädsla är kärnrädslan att få andras uppmärksamhet. Det kan gälla uppmärksamhet när man svarar på en fråga, men också att be läraren om hjälp eller att gå fram och hämta ett papper hos läraren. Barn med blyghet, rädsla och oro berättar ofta inte hur de känner. En bra fråga att ställa är därför om eleven tycker det är jobbigt att få andras uppmärksamhet.  

I Socialstyrelsens kunskapssammanfattning finns sammanställning över tidiga tecken och frågor som är bra att använda.

* * *

2) Arbeta både på klass- och individnivå

– Blyga och oroliga elever behöver känna trygghet och ibland måste de få visa sina styrkor på andra sätt. På klassnivå ska man därför arbeta med publikbeteende inför att man redovisar för att skapa ett tryggt klimat i klass-rummet. Jag tycker att det är bra att sätta upp gemensamma regler som alla ska följa – som exempelvis att den som lyssnar visar intresse, att man inte fnissar och inte håller på med mobiltelefonen. Det leder till en trygghet när eleverna redovisar.

– När det gäller den enskilda eleven kan man göra överenskommelser tillsammans med eleven och därefter arbeta utifrån dessa. Har man exempelvis sagt att eleven inte behöver redovisa inför hela klassen, så ska man inte i stunden säga: ”Jo, men du kan klara av detta, kom igen”. Kom i stället överens med eleven om att ta det i små steg – som exempelvis att före en lektion förbereda den blyga eleven genom att säga: ”I dag kommer du att få en fråga på det här området”. Då blir eleven förberedd och känner sig trygg. 

– Ett annat exempel är att be om elevens tillåtelse om att få läsa upp en text som hen har skrivit inför klassen, om eleven inte klarar av det själv. Då blir inte eleven osynliggjord.

* * *

3) Se över skolans lokaler

– Det är viktigt att skolan ser över sina lokaler och ställer sig frågan om det är ”blyg-anpassat”. Det betyder att elever inte ska behöva gå genom öppna och långa atrium där man känner sig granskad. Det är även bra att man har bestämda platser i klassrummet, så att eleven inte behöver fundera över vem som ska sätta sig bredvid en. Sådant kan skapa stor oro hos de här eleverna.

* * *

4) Tänk på bemötandet

 – Det är viktigt att eleverna känner att de inte behöver göra om sig för att passa in i klassen. Då kan man tänka på att man ler och hälsar på de här eleverna – så att man inte gör eleverna osynliga för att man tror att de inte klarar av samtalet. De måste få känna sig sedda.

* * *

5) Låt eleverna anteckna svaren

– Många elever, inte bara blyga eller oroliga, är rädda för att räcka upp handen om de inte är 100 procent säkra på sitt svar. Efteråt kan de bli jättebesvikna för att de inte tog chansen, trots att de kunde. Då är mitt tips att eleverna skriver ner sitt svar och så går läraren runt i klassrummet och tittar på vad eleverna har antecknat. Då får alla elever en chans att visa att man kan, för det vill även de oroliga eleverna, även om det inte verkar så. De är bara rädda för att andra ska tycka att de sa fel eller gör bort sig.

LÄS INTERVJUN MED PSYKOLOGEN MALIN GREN LANDELL HÄR.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Coronaviruset

Corona i skolan: Pressat läge efter stort personalbortfall

Corona

Tio medarbetare på Bredaredskolan har insjuknat, flera i Covid-19. 

Annons
Annons

LR: Även mellanstadiet ska kunna övergå till distans

Corona

Facket öppet för distansundervisning i tidigare årskurser: ”Men det är en väldigt komplicerad fråga”.

Annons

Coronaeffekt: Så slår inställda lektioner mot högstadiet

Rapport

Praktiska ämnen värst drabbade. 

Politik

SD: Lärare och elever ska bara prata svenska i skolan

Politik

”I skolan ska svenska språket vara det talade språket.”

Annons
Annons
Idrott och hälsa

Panelen: Så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Fyra idrottslärare svarar på tre aktuella frågor.

Annons
Lärarnas arbetsmarknad

Här är läraregenskaperna arbetsgivare rankar högst

Lista

15 mest efterfrågade kompetenserna.

Betyg

Riksdagsbeslut: Skolor får ge betyg i årskurs 4

Betyg

”Det är olyckligt att man behandlar skolan på det sättet.”

Forskaren om tidiga betyg: ”Politikerna har inte lyssnat på oss”

Betyg

”Betyg i årskurs 4 används som en bricka i det politiska spelet.”

YRKESLÄRARE

Granskning: Så ser kvaliteten ut på yrkeslärarutbildningarna

Yrkeslärare

UKÄ har granskat kvaliteten på landets yrkeslärarutbildningar. 

SFI

Otydliga riktlinjer slår hårt mot SFI-elever

SFI

”Som lärare känner jag en samvetsstress över att inte räcka till.”

Fackligt

Vab, vobb eller välgörenhet – detta gäller när lärare är hemma

Expertråd

LR:s ombudsman Fredrik Alm reder ut vem som ansvarar för undervisning och bedömning när du är borta från jobbet

Forskning

Forskare: Musiklyssning till läxorna skadar studierna

Forskning

"Musiken gör det svårare att förstå innebörden i en text".

Coronaviruset

Nya munskyddsråd får facklig kritik: ”Frustrationen stiger”

Corona

”Det finns ingen logisk förklaring till varför försiktighetsprincipen inte ska gälla även i klassrummen.”

Lärarpris

Frigjord från räkneboken – lärare prisas för kreativ undervisning

Prisad

”I matematik glöms det ofta bort att alla inte har samma utgångsläge.”

Nationella prov

Skolverkets besked: Digitala nationella prov försenas

Nationella prov

EU-dom försenar införandet av digitala nationella prov. 

Fackligt

Kravet på brottsmisstänkt lärare slopas efter fackliga protester

Fackligt

"Det känns bra eftersom kravet saknar laglig grund"

Lärare tvingas berätta om brottsmisstankar

Fackligt

"Det strider mot grundlagen."

Särskilt stöd

Nytt lagförslag: Krav på specialpedagog eller speciallärare i elevhälsan

Utredning klar

Bristen på utbildade lärare, speciallärare och -pedagoger försvårar lagförslag i ny utredning.
– Det är huvudmännens ansvar, säger utbildningsminister Anna Ekström.

2 av 3 lärare: Elever får inte särskilt stöd

Särskilt stöd

Samtidigt har lärarnas dokumentation ökat – trots att den skulle minska.

Saknas: 5 000 speciallärare för att täcka behovet

Speciallärare

Kravet: Att staten tar ansvar för finansieringen av skolan.

”Lärarna har väldigt svårt att möta behovet”

Speciallärare

Tidsbrist vanligaste orsaken till att alla elever inte kan få stöd.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons