Debatt

Gymnasieläraren: Fyra tips för att bli långvarig i läraryrket

Rear,View,Of,Male,High,School,Teacher,Standing,At,Front

”Det kanske låter enkelt, men nästan alla tips bygger på att du litegrann gör tvärtemot det som systemet vill att du ska göra”, skriver gymnasieläraren Fredrik Törnqvist.

| Foto: Shutterstock

Att vara lärare är i grunden ett bra yrke, men tyvärr förekommer en del märkligheter som inte alltid gör yrket så bra som det skulle kunna vara. I väntan på att märkligheterna försvinner (här är det såklart viktigt att vi försöker bidra, men många av märkligheterna är utanför vår kontroll) får vi lärare helt enkelt försöka navigera bland dem och göra det bästa av situationen.

Här kommer därför, utan inbördes ordning, fyra tips för att trivas med (och bli långvarig inom) ett läraryrke fullt av märkligheter:

Fredrik Törnqvist.

1. Sedan 80-talet har likvärdigheten inom svensk skola minskat. Det påverkar eleverna, men det påverkar även arbetsmarknaden för oss lärare. Försök därför aktivt söka dig till skolor som kombinerar en tilltalande verksamhet med professionell frihet, bra förutsättningar och en rimlig arbetsbelastning. De finns fortfarande, men eftersom du inte är ensam om din strävan så kan det ta ett antal år att nå dit. Väl på plats gäller det att klamra sig fast, gräset är i 90 procent av fallen inte grönare på andra sidan.

Förhåll dig sunt skeptisk/kritisk

2. Det kommer hända att vissa gör sitt bästa för att avleda din uppmärksamhet, men försök fokusera på kärnuppdraget (elever, undervisning och det spontana samarbetet med kollegor). Ha gärna ett öppet sinne gentemot saker som skolutveckling och nya idéer, men förhåll dig sunt skeptisk/kritisk och tänk att ganska lite bör tolkas bokstavligt. Glöm inte bort att du är en välutbildad professionell individ med sunt förnuft och förmågan att fatta egna beslut.

3. Tänk ”it´s better to burn out fast than to fade away”, fast tvärtom. Arbetsbelastningen för lärare är ojämn och yrkets karaktär gör att man alltid kan jobba lite till. Du bör därför gå på uppskattningsvis 75-80% av din kapacitet. I snitt alltså, ibland behöver du växla upp till 110% och när du får chansen att gå på 60% så bör du omfamna den. Det är viktigt att må bra också.

4. Om du prompt ska ta på dig obetalda extrauppdrag så ska du ha ork och tid, samtidigt som det ska kännas väldigt viktigt och givande. Gör det inte i hopp om högre lön eller chans till exempelvis en roll som förstelärare. Risken är oerhört stor att det inte kommer betala av sig. Det finns dessutom redan personer inom skolan som har betalt för att ta på sig den här typen av åtaganden. Varför ska du göra det gratis?

Du måste simma lite mot strömmen

Det kanske låter enkelt, men nästan alla tips bygger på att du litegrann gör tvärtemot det som systemet vill att du ska göra. Du måste så att säga simma lite mot strömmen. Men det är helt OK och kommer löna sig i längden. Jag tror till och med att det kommer göra dig till en bättre lärare och att dina elever kommer gynnas av det.

Lycka till där ute.

Fredrik Törnqvist, gymnasielärare i Stockholm

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm