distansundervisning

Ola Schönström tror att vissa elever kommer lyckas bra med distansundervisning medan andra får det betydligt svårare.

| Foto: Shutterstock
Coronaviruset

Gymnasieläraren: ”Vet inte hur det ska genomföras”

Tekniska, pedagogiska och personliga utmaningar väntar lärare och elever när all gymnasial undervisning ska ske på distans.

På tisdagen gick regeringen ut och rekommenderade att samtliga landets gymnasieskolor, högskolor, universitet och yrkeshögskolor stänger dörrarna och går över till att enbart undervisa på distans, för att minska smittspridningen av coronaviruset covid-19.

Ola Schönström
Ola Schönström

– På kort tid ska vi anpassa undervisningen till nya former. Jag har undervisat i 15 år, och plötsligt ska jag göra det på distans, och det har jag aldrig gjort förut. Plötsligt blir jag novis igen, säger läraren Ola Schönström.

Han är gymnasielärare i samhällskunskap och historia på Malmö Borgarskola, och ombud för Lärarnas Riksförbund. Han tycker att distansundervisning är rätt väg att gå i den rådande situationen, men att lärarna behöver lite tid att förbereda sig för att resultatet ska bli bra.

– Man har ju tänkt på att det här kunde komma, men nu blev det verklighet ganska snabbt. De flesta lärarna undrar nog hur de ska göra med lektionerna rent praktiskt. Att ge eleverna uppgifter att lösa över dagen är en sak, men att faktiskt hålla lektioner på distans, det är någonting annat. Jag väntar på besked från huvudmannen: ”Såhär tänker vi, och exakt såhär tänker vi göra”, säger han.

Som tur i oturen har Malmö stad sedan tidigare bokat in en studiedag på onsdagen, så lärarna kommer sannolikt få en heldag på sig att förbereda sig för det nya arbetssättet. Men exakt hur det kommer se ut är oklart i skrivande stund.

– Vi använder redan idag digitala system som kan användas på distans. Så man kan säga att det finns en basberedskap, men vi har inte använt dem i skarpt läge. Sen är det frågan hur det rent praktiskt ska hanteras. Ska eleverna logga in enligt schema och man bedriver undervisningen i realtid? Laborationer och praktiska ämnen är svårare att göra på distans. Alltså vi vet ju ingenting om hur det här ska göras, säger Ola Schönström.

LÄS MER – VUXLÄRAREN: RÄDD FÖR ATT LÄRPLATTFORMEN SKA KRASCHA

Under regeringens presskonferens på tisdagsmorgonen sade statsminister Stefan Löfven och utbildningsminister Anna Ekström att man bedömer gymnasielever vara mogna nog att ta ansvar för sin egen utbildning även när den inte bedrivs på plats i skolan.

– Du som är gymnasieelev: Det som meddelas här är inte något extra skollov, inskärpte Stefan Löfven från podiet.

Ola Schönström lyfter att elevernas förutsättningar att lyckas med distansstudier i själva verket skiljer sig åt kraftigt från person till person.

– Man är orolig för vissa elever. Vi har elever på introduktionsprogram, särskoleelever, elever utan fungerande hemmiljö och elever med olika förmåga att fokusera. Tittar man på distansutbildningarna vi har inom komvux är det där vi har flest avhopp och lägst måluppfyllelse. Man tappar återkopplingen till eleven i stunden, och för vissa elever kan det vara avgörande.

– Sen är frågan hur länge det ska pågå, det vet vi ju inte. Det är rent sent på läsåret nu och det finns en risk att vi har en del elever som kommer att få problem att uppnå målen. För vissa elever är den här perioden avgörande för om man klarar ämnet eller inte, säger han.

LÄS MER – MELLANLÄGET SVÅRT FÖR LÄRARE I GRUNDSKOLAN: ”KAOTISKT”

Även lärarna är olika förberedda på ett nytt sätt att arbeta, tror Ola Schönström.

– Det här är ju en exceptionell situation. Jag tror att många lärare är hyfsat förberedda medan andra är mindre förberedda. Kollegor jag pratat med undrar om logistik. Ska man följa schemat? Hur tar man närvaro? Ska man bara ge dem en uppgift att lösa?  

Har du en bild av hur din vardag kommer se ut från och med torsdag?

– Nej, det har jag faktiskt inte. Vi har fått se ett chattsystem som ska vara kopplat till schemat. Börjar eleverna klockan åtta så ska de logga in klockan åtta. Resten återstår att se, säger Ola Schönström.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm