Annons
Ola Schönström tror att vissa elever kommer lyckas bra med distansundervisning medan andra får det betydligt svårare. Foto: Shutterstock

Gymnasieläraren: ”Vet inte hur det ska genomföras”

Publicerad 17 mars 2020

Relaterat

Tekniska, pedagogiska och personliga utmaningar väntar lärare och elever när all gymnasial undervisning ska ske på distans.

På tisdagen gick regeringen ut och rekommenderade att samtliga landets gymnasieskolor, högskolor, universitet och yrkeshögskolor stänger dörrarna och går över till att enbart undervisa på distans, för att minska smittspridningen av coronaviruset covid-19.

Ola Schönström– På kort tid ska vi anpassa undervisningen till nya former. Jag har undervisat i 15 år, och plötsligt ska jag göra det på distans, och det har jag aldrig gjort förut. Plötsligt blir jag novis igen, säger läraren Ola Schönström.

Han är gymnasielärare i samhällskunskap och historia på Malmö Borgarskola, och ombud för Lärarnas Riksförbund. Han tycker att distansundervisning är rätt väg att gå i den rådande situationen, men att lärarna behöver lite tid att förbereda sig för att resultatet ska bli bra.

– Man har ju tänkt på att det här kunde komma, men nu blev det verklighet ganska snabbt. De flesta lärarna undrar nog hur de ska göra med lektionerna rent praktiskt. Att ge eleverna uppgifter att lösa över dagen är en sak, men att faktiskt hålla lektioner på distans, det är någonting annat. Jag väntar på besked från huvudmannen: ”Såhär tänker vi, och exakt såhär tänker vi göra”, säger han.

Som tur i oturen har Malmö stad sedan tidigare bokat in en studiedag på onsdagen, så lärarna kommer sannolikt få en heldag på sig att förbereda sig för det nya arbetssättet. Men exakt hur det kommer se ut är oklart i skrivande stund.

– Vi använder redan idag digitala system som kan användas på distans. Så man kan säga att det finns en basberedskap, men vi har inte använt dem i skarpt läge. Sen är det frågan hur det rent praktiskt ska hanteras. Ska eleverna logga in enligt schema och man bedriver undervisningen i realtid? Laborationer och praktiska ämnen är svårare att göra på distans. Alltså vi vet ju ingenting om hur det här ska göras, säger Ola Schönström.

LÄS MER – VUXLÄRAREN: RÄDD FÖR ATT LÄRPLATTFORMEN SKA KRASCHA

Under regeringens presskonferens på tisdagsmorgonen sade statsminister Stefan Löfven och utbildningsminister Anna Ekström att man bedömer gymnasielever vara mogna nog att ta ansvar för sin egen utbildning även när den inte bedrivs på plats i skolan.

– Du som är gymnasieelev: Det som meddelas här är inte något extra skollov, inskärpte Stefan Löfven från podiet.

Ola Schönström lyfter att elevernas förutsättningar att lyckas med distansstudier i själva verket skiljer sig åt kraftigt från person till person.

– Man är orolig för vissa elever. Vi har elever på introduktionsprogram, särskoleelever, elever utan fungerande hemmiljö och elever med olika förmåga att fokusera. Tittar man på distansutbildningarna vi har inom komvux är det där vi har flest avhopp och lägst måluppfyllelse. Man tappar återkopplingen till eleven i stunden, och för vissa elever kan det vara avgörande.

– Sen är frågan hur länge det ska pågå, det vet vi ju inte. Det är rent sent på läsåret nu och det finns en risk att vi har en del elever som kommer att få problem att uppnå målen. För vissa elever är den här perioden avgörande för om man klarar ämnet eller inte, säger han.

LÄS MER – MELLANLÄGET SVÅRT FÖR LÄRARE I GRUNDSKOLAN: ”KAOTISKT”

Även lärarna är olika förberedda på ett nytt sätt att arbeta, tror Ola Schönström.

– Det här är ju en exceptionell situation. Jag tror att många lärare är hyfsat förberedda medan andra är mindre förberedda. Kollegor jag pratat med undrar om logistik. Ska man följa schemat? Hur tar man närvaro? Ska man bara ge dem en uppgift att lösa?  

Har du en bild av hur din vardag kommer se ut från och med torsdag?

– Nej, det har jag faktiskt inte. Vi har fått se ett chattsystem som ska vara kopplat till schemat. Börjar eleverna klockan åtta så ska de logga in klockan åtta. Resten återstår att se, säger Ola Schönström.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons