Träningsgurun Kalle Zackari Wahlström ska öka intresset för idrott i tv-serien ”Gympaläraren”. Foto: Jan Danielsson
Svenska skolbarn behöver röra på sig mer, både i och utanför skolan visar forskning. I en ny realityserie på SVT försöker programledaren Kalle Zackari Wahlström peppa en högstadieklass till mer rörelse.
Svenska grundskoleelever har två timmar schemalagd idrott per vecka, vilket enligt EU-kommissionen är det lägsta i Norden. En nyligen gjord studie vid Karolinska Institutet visar dessutom på att svenska fyraåringar spenderar hälften av sin vakna tid helt stillasittandes och är mindre aktiva än barn i USA och Kanada.
Få svenska skolbarn kommer upp i WHO:S rekommendation om 60 minuters rörelse per dag, visar en sammanställning av Folkhälsomyndigheten. Stillasittande kan leda till övervikt, depression och sjukdomar.
Tv-serien ”Gympaläraren” ska försöka vända på de alarmerande siffrorna.
– Att barn sitter stilla har fått mig att reagera. Skolbarn måste få röra på sig. Alla vet att vi mår bra av det, säger programledaren och idrottsprofilen Kalle Zackari Wahlström.
I ”Gympaläraren”, som börjar sändas på SVT i mars, åker Kalle Zackari Wahlström tillbaka till sin gamla högstadieskola utanför Nynäshamn. Uppdraget på skolan är att tillsammans med sin tidigare idrottslärare få skolungdomarna att röra på sig mer i och utanför skolan.
– Skolan måste lära eleverna att röra på sig. Barnen är ju i skolan hela dagarna och idrottslektionerna är ett bra ställe att börja på. De lektionerna är navet, menar Kalle Zackari Wahlström.
Målet med ”Gympaläraren” är att visa eleverna att alla mår bra av rörelse. Kalle Zackari Wahlström har träning som yrke. Men utmaningarna i skolan var fler än han hade anat.
– Många elever kom inte ens till idrotten. Andra upplevde idrottslektionerna som jobbiga eller pinsamma. En del tyckte att lektionerna var pest och pina. Det ville jag ändra på. Jag tror att jag lyckades, säger han.
Att lärare tar del av ”Gympaläraren” är viktigt, menar programledaren. Inte minst för att de ska bli medvetna om hur elever kan uppleva ämnet men också för att han hoppas att lärare ska bli medvetna om att det är viktigt att få in rörelse även utanför själva idrottslektionen.
– Jag hängde mycket i korridorerna och där blev det tydligt att en majoritet satt med sina läsplattor och surfade. Men när vi tog dit ett pingisbord och drog igång en turnering började eleverna röra på sig. Det är märkligt att skolor ger barnen läsplattor men inte ser vikten av att ha saker som uppmuntrar till rörelse. Som att ha en skolgård eller bra kläder för uteaktiviteter?
I de åtta avsnitten kämpar Kalle Zackari Wahlström med att få eleverna att förstå att de blir piggare och gladare efter motion. Det i sin tur leder till att de orkar med andra ämnen bättre, något som lärare i teoretiska ämnen borde uppskatta, säger han.
– Det måste finnas något för alla barn. Det handlar om att börja röra sig och sprida att det är roligt. Att hitta intresserade och engagerade lärare som kan sprida detta är oerhört viktigt, säger Kalle Zackari Wahlström.
Det centrala innehållet i idrott och hälsa är indelat i tre övergripande områden: rörelse, hälsa och livsstil samt friluftsliv och utevistelse (urval).
Årskurs 4 – 6:
Årskurs 7-9: