artikel_vingaker

Lärarassistenten Karin Nilsson.

Lärarassistenter

Här är lärarassistenter redan i arbete

Lärarna kämpar för mer tid för varje elev i undervisningen.
I Vingåker har man tagit oron på allvar genom att anställa lärarassistenter för att avlasta lärarna.

Skolvärlden har i det senaste numret gjort en fördjupande granskning av lärarnas kamp mot klockan under deras arbetsvecka. Universitetskanslersämbetet konstaterade nyligen i en rapport att landets lärosäten inte kommer att klara av att utbilda så många lärare som behövs under de närmaste åren. För att lärarna ska får mer tid för eleverna föreslår man att de administrativa uppgifterna ska läggas på andra yrkesgrupper. 

En kommun som redan ligger i framkant är Vingåker. Här har den nya yrkesgruppen redan kommit ut i arbete. Tre lärarassistenter håller just nu på att komma ut i arbete på kommunens skolor för att avlasta lärarna. Lärarassistenterna ska jobba mot elever i de yngre åldrarna och tjänsterna finansieras med pengar från det statliga lågstadielöftet.

En av lärarassistenterna som nyligen gjorde sin första arbetsdag är Karin Nilsson. Efter att ha jobbat inom skolan som fritidsledare och som elevassistent i 25 år vet hon hur skolvärlden fungerar och vilka behov lärarna ofta har.

– Jag tycker det är en stor fördel. För att jag har sett lärarna arbeta. Jag vet deras jobb, jag känner till rutinerna som finns i skolan och jag vet hur man bemöter eleverna, säger hon till Skolvärlden och fortsätter:

– Jag hoppas vi (lärarassistenterna) kommer göra skillnad för lärarna. Än så länge är vi fortfarande i startstadium. Jag kommer in klockan 7 på morgonen och börjar kopiera åt lärarna. Sen finns jag med i klassrummen och kan hjälpa någon elev som kanske behöver speciella arbetsuppgifter. Man hinner med en hel del under en dag.

På Sävstaskolan, som är en av de skolor som Karin Nilsson jobbar på, undervisar Kristina Rickan för elever 6-8 år – och hon är positiv till inrättningen av lärarassistenter.

– Det är inte svårt att hitta arbetsuppgifter till henne. Nu behöver jag inte lägga tid på att göra kringuppgifter, som att kopiera material inför lektionen eller hjälpa till med sällskap till skolskjutsen för de yngre barnen. Det känns jättebra, för då kan jag mer koncentrera mig på att finplanera inför lektionerna, berättar hon till Skolvärlden.

Hur mycket tid tror du kommer frigöras till dig som lärare?

– Det känns som att det rör sig om flera timmar vecka som jag då kan använda till att planera upp det pedagogiska arbetet. Vi vet inte om vi får ha kvar lärarassistenterna efter sommaren, men jag hoppas verkligen att vi får behålla henne, säger Kristina Rickan.

Stefan Bohlin, rektor på ett av kommunens två rektorsområden, berättar att det gäller att använda pengarna på ett smart sätt.
– Fler lärare är inte alltid den bästa lösningen. Jag tror på att försöka få in fler kompetenser och personer med olika erfarenheter som kan arbeta runt barnen. Det är därför vi gör detta, säger Stefan Bohlin till Dagens Samhälle.

De nytillträdda lärarassistenterna kommer enligt Stefan Bohlin att delas upp i kommunens fyra lågstadieskolor.

– Det kan handla om att vara rastvakt, hjälpa till vid utflykter eller simundervisning på badhuset. Andra arbetsuppgifter kan vara att kopiera papper och hjälpa till med materialvård, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm