handledning_sjoangsskolan_10

Lärarstudenten Wiktoria Kasek och handledaren Cecilia von Walden deltar i projektet med VI-profilen.

| Foto: Kristina Wirén
Lärarutbildning

Här blir kopplingen starkare mellan teori och praktik

Omställningen för nyblivna lärare som kommer ut i klassrummen är ofta påtaglig.
I Kalmar skapades den så kallade VI-profilen på lärarutbildningen – med ett övergripande syfte: att minska praxischocken för nya lärare.

Det här är VI-profilen
  • ”VI” står för verksamhetsintegrerad inriktning. Det innebär att lärarstudenterna är ute på en skola, två dagar i veckan, varannan vecka under hela utbildningen. Syftet är att stärka kopplingen mellan teori och praktik. 
  • VFU har man precis som vanligt. VI-dagarna kommer utöver vilket innebär att lärarstudenterna på VI-profilen är ute i verkligheten dubbelt så mycket som andra studenter. 

Mellanstadieläraren Lena Carlsson har handlett lärarstudenter under hela sitt yrkesverksamma liv. Nu är hon nybliven pensionär men har kvar en fot i universitetets handledarutbildning och bedömer lärarstudenternas VFU. Hon har varit involverad i VI-profilen sedan starten, som representant för fältet. 

Initiativtagare till projektet är Ulla Karin Nordänger, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Tillsammans med kollegan Per Lindqvist har hon länge forskat om kärnan i lärares yrkeskunskap. 2011 tog de fram ”Guide för handledning och bedömning” som nu används vid Linné-universitetet. 

– Forskning visar att nyblivna lärare tycker att det blir en chock när de kommer ut. Det är mycket man inte har med sig som man borde haft. Ulla Karin Nordänger och Per Lindqvist har grubblat över en lösning. Samtidigt har Kalmars lärar-utbildning, sedan lång tid, väldigt fina upparbetade relationer till fältet som inte alla högskolor har. Det fanns ett gemensamt intresse här för att göra VFU:n bättre, säger Lena Carlsson. 

Införandet av VI-profilen krävde en hel del arbete, berättar Lena Carlsson. Skolchefer, rektorer och lärare skulle informeras, intresseras och utbildas. Tilläggsavtal skulle tecknas med kommunerna. 

– Och inte minst skulle alla universitetslärare förstå vad det nya innebar. Linnéuniversitetet har två campus men bara Kalmar prövar den här idén. Kursplanerna är samma i Växjö och Kalmar men med tillägg i Kalmar om VI-profilen. 

Gör alltså lärarstudenterna i Kalmar mer än andra lärarstudenter? 

– Några studenter såg det så till en början. Men ordern till universitetslärarna var att inte lägga på studenterna mer, utan i stället förändra kursupplägget så att det blir en fördel att man varit ute i verksamheten. Våra studenter tyckte att ”fasen, vi får lägga mycket mer tid än de i Växjö” och det var nog lite sant i början. Det har modifierats efter hand. Särskilt uppskattad blev den sista VFU–periodens ”skolövertagning”, då handledaren lämnade skolan, och studenten tog hela ansvaret i två veckor.

De lärare som handleder VI-studenterna får ersättning, 1 500 kronor per termin och student. 

– Det är inte mycket så det är inget man gör för pengar. Men strängt taget går projektpengarna rakt ut till folk på fältet. 

När försöksverksamheten med övningsskolor drog igång omvandlades VI-projektet. Därmed är intaget säkrat till 2019, sen vet man inte vad som kommer hända.

– Det finns baksidor förstås. Vissa skolor har blivit övningsskolor, andra har i stället förlorat studenter. Man har bestämt att studenterna inte ska behöva åka längre än cirka en halvtimme från Kalmar till sin praktikplats. Så de kommuner som förlorat lärarstudenter är inte glada. Det måste lösas. 

Lena Carlsson hoppas att modellen nu ska sprida sig till fler lärosäten. 

– Vi berättar om den vid olika konferenser och vi tar emot en hel del studiebesök, men lärarutbildningen är inte enhetlig, olika lärosäten finner olika lösningar. Det finns ett intresse och vi hoppas att studenterna själva ska vara ambassadörer för utbildningen. Tyvärr har vi just nu inte kapacitet för att utbilda fler än vi gör även om det blir en anstormning av sökande. 

–  Jag önskar att alla  lärarstudenter får möjlighet att gå den här utbildningen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm