Annons
En Microbit programmeras. T.h. Lars-Åke Nordén vid Uppsala universitet.

Universitetet hjälper lärarna med programmering

Publicerad 2 januari 2018

I Uppsala kickstartar man den snart obligatoriska programmeringen i matematiken genom ett samarbete mellan universitet och skola.
– Vi försöker möta osäkerheten många känner när det kommer till digital kompetens, säger universitetslektor Lars-Åke Nordén.

Fakta

Digital kompetens

Regeringens beslutade i mars 2017 att styrdokumenten för grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningen ska uppdateras för att möta det ökande behovet av digitala kompetenser i samhället. Ämnen som påverkas är bland andra biologi, fysik, geografi, historia, idrott och hälsa, kemi, matematik och teknik. 

Förändringarna träder i kraft 1 juli 2018.

Relaterat

2018 är året då programmering blir ett obligatoriskt inslag i grundskolan. Det är också andra året i rad som lärare i matematik och teknik i Uppsala får hjälp från universitetet att lägga upp lektioner i ämnet. Läraren står för den didaktiska delen, och studenter står för den ämnesmässiga kompetensen.

– Vi inleder med en workshop för lärarna där de får bekanta sig med utrustningen och vi bygger upp en sorts ämnestrygghet. Förhoppningen är att de ska kunna köra vidare på egen hand sen, men vi kommer fortfarande ut och jobbar tillsammans med dem, säger Lars-Åke Nordén, universitetslektor vid institutionen för informationsteknologi och datorteknik vid Uppsala universitet, som leder projektet.

Utrustningen han hänvisar till består inte enbart av datorer och mjukvara, utan av en sorts programmerbart kretskort kallat ”microbit”, som är särskilt utvecklat för att användas i datorbaserad undervisning av BBC Education i Storbritannien. Kortet är mindre än ett kreditkort och kan ta emot och svara på data genom en mängd olika kopplingsmöjligheter. Elevernas uppgift: att med hjälp av microbiten bygga ett inbrottslarm till en glasburk.

– När man hör ordet programmering har man kanske en mental bild av någon som sitter vid en datorskärm full av siffror. Det är ett missförstånd. För mig handlar programmering om att med tydliga instruktioner få en dator eller en människa att göra någonting. En microbit är en liten dator, med knappar och sensorer. Man måste instruera den med hjälp av programmering, säger Lars-Åke Nordén.

Han ser och förstår oron som finns bland de lärare som nu får på sitt bord att undervisa i något som de själva inte behärskar. Men vill samtidigt tona ner dramatiken.

– Jag föreläser ibland för lärare och pratar mycket om att avdramatisera det. Ja, det är en berättigad oro, men en överdriven oro. Jag vill inte bagatellisera problemet, men det handlar om att skaffa sig en rimlig bild av problemet och hur man kan möta det. Många gör det svårare än det är. Jag förstår att många är oroliga, men jag tror att om man bara konkretiserar det och pratar med dem så går det, säger han.

Tycker du att den typen av samarbete mellan universitet och skola som ni har i Uppsala är en bra modell att minska oron?

– Ja, jag tycker det skulle vara suveränt om fler jobbade på samma sätt. Jag har fått positiv respons från studenterna som varit med också, när man är ute i skolorna så ser man hur de här studenterna blir positiva förebilder för skolbarnen. Och om man kunde få in det som ett stående inslag i ingenjörsutbildningar tycker jag att det vore jättehäftigt. Eleverna ser sig själva om 10 år i de här studenterna, och det är ganska häftigt. Det känns som att studenterna kan nå fram till eleverna på ett annat sätt – det blir en lite mer informell, mentorsbild.

Vad ska de skolor göra som inte får hjälp av ett universitet?

– Jättebra fråga. Det som saknas generellt för lärarna är ju tid. Nu kommer Skolverket med sin digitala programmeringskurs. Jag tror att en distansanpassad fortbildning kan ge ganska mycket, om lärarna bara får tiden att genomföra det. Jag tror att det är det som är det riktiga problemet, att de ska få sanktionerad tid att lägga en eller två timmar per vecka på detta. För det är ganska bråttom.

Samarbetet i Uppsala sker med lärare till elever i klass femmor, av flera olika skäl. Ett av dem är helt enkelt att digitala kompetenser förts in i matematik och teknik i femman, utan att alla lärare nödvändigtvis har kompetensen. Men universitetet har sina egna incitament.

– Som universitet har vi också den långsiktiga målsättningen att få fler intresserade av natur och teknik, och inte minst fler tjejer. Ganska mycket forskning visar att om man vill nå ut till dem är årskurs fem perfekt. I årskurs fyra kan de ha lite för lite på fötterna och i högstadiet är det för sent, säger Lars-Åke Nordén.

En microbit kostar runt 200 kronor. Lars-Åke Nordén hoppas att studenternas besök ute i klassrummen bidrar till att skolorna vågar köpa in och pröva materialet.

– Förra läsåret körde vi med en robot som kostar runt 2 300 kronor. Den var för dyr för att skolorna själva skulle kunna investera i den och bygga vidare på undervisningen efter vårt projekt, så i år har vi valt en teknisk plattform som är mer tillgänglig för skolan, säger han.

Oavsett den exakta formen så uppmanar Lars-Åke Nordén till fler samarbeten och utbildningar för att se till att alla berörda lärare får den kompetens de behöver för att klara av de nya inslagen i undervisningen.

– Det som skolverket gör nu tycker jag är en jättebra grej, när de åker på turné. Sen finns det ju också science centers eller akademiska instanser runt om i landet som kan erbjuda hjälp med kompetensutveckling i en övergångsperiod. I Uppsala har vi också en stor science fair varje år, en mässa då man bjuder in skolor. Det är den typen av insatser det handlar om.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons