malung-salen
Hälsa

Här morgontränar lärarna varje dag

Hur blir man piggare i klassrummet?
I Malung-Sälens gymnasieskola har man hittat receptet för effektivare lärare och elever.
Här börjar man alla skoldagar med morgongymnastik.

Klockan åtta varje morgon öppnar dörrarna till idrottshallarna vid Malung-Sälens Gymnasieskola. Då samlas elever och lärare för att träna och svettas i en rad olika pulshöjande aktiviteter – allt för att höja kvalitén på skolarbetet efteråt.

En timme före skolstart samlas flera lärare och motionerar i minst en halvtimme tillsammans med skolans elever, i aktiviteter som kan vara allt från att sitta på en träningscykel och klättra på en klättervägg till att åka skridskor och puckla på varandra i kickboxning.

På skolan finns sedan tidigare gymnasieprogram där 150 elever studerar med idrottsinriktningar som exempelvis längdskidor, alpint, och ishockey. Idén om att bredda idrottsaktiviteterna, till de resterande 250 eleverna på skolan, växte fram efter att lärarna började se att de ungdomar som sportade dagligen lärde sig mycket bättre under lektionerna.

– Vi jämförde det med den forskning som finns på det här området, och det visar helt klart att om man startar dagen med någon form av pulshöjande aktivitet får man igång blodcirkulationen och mer syre till hjärnan. Man mår bättre, man blir piggare och då presterar man bättre, säger Christer Öjdeby, rektor vid Malung-Sälens gymnasieskola.

Morgonaktiviteterna lanserades i september och reaktionerna blev omedelbart positiva bland de som deltog.

– Det har som mest varit 30 stycken, lärare och elever, vid vissa tillfällen. Andra dagar har det tyvärr bara varit en eller två elever. Vi funderar mycket på hur vi ska kunna locka dem som inte kommer så ofta. För vi tycker att det har varit lite för få. Svårigheten, i och med att det är frivilligt, blir att kliva upp tidigare på morgonen och gå iväg, säger Peter Nilimaa, lärare i idrott och engelska vid Malung-Sälens Gymnasieskola.

Joakim Eriksson, lärare i naturkunskap och idrott på skolan, säger att han och flera kollegor brukar träna tillsammans på morgongymnastiken. Efter passen brukar de samlas i cafeterian och prata om träningspasset.

– Detta har svetsat samman lärare och personal på skolan. Så det har mer effekt än bara inlärning och en pulshöjande aktivitet, säger Joakim Eriksson.

– Det är mycket positiva tongångar bland alla lärare. I motionsspåret möter jag ofta skolans samhällslärare. Alla kör på sin egen nivå – vissa promenerar medan andra joggar. Det är övergripande väldigt positiva tongångar när de går tillbaka till skolan, säger Peter Nilimaa.

Christer Öjdeby (t v), rektor vid Malung-Sälens gymnasieskola och lärarna Peter Nilimaa och Joakim Eriksson testar träningscyklarna.
Christer Öjdeby (t v), rektor vid Malung-Sälens gymnasieskola och lärarna Peter Nilimaa och Joakim Eriksson testar träningscyklarna.

Både Joakim Eriksson och Peter Nilimaa upplever att deras kollegor har blivit gladare efter införandet av morgonaktiviteten.

– Många säger att de får en bra start på dagen. Deras träning blir schemalagd. Många av lärarna vill ju träna, men kanske inte hinner. Men nu får de in träningen i vardagen på ett lättare sätt, säger Peter Nilimaa.

Skolvärlden har tidigare skrivit om skolor som brottas med tröttheten i klassrummet. På Kunskapsskolan i Örebro slutade man säga att eleverna skulle lägga sig tidigare. I stället gav man dem sovmorgon fyra dagar i veckan.

– Jag har svårt att se att det skulle funka. Kan man inte lägga sig tidigare på kvällen? Det är synd att ha en skoldag där man sover, säger Peter Nilimaa och fortsätter:

– Det finns säkert forskning som visar att sovmorgon är bra. Men Bunkefloprojektet är ett projekt som visar att fysisk aktivitet är bra och ger resultat.

Bunkefloprojektet som han lyfter fram är en långtidsstudie där elever haft schemalagd idrott varje dag. Där kom man fram till att mer idrott i skolan gör att fler elever blir behöriga till gymnasiet. Men i och med att projektet i Malung-Sälens Gymnasieskola är så pass nystartat har man inte kunnat mäta några resultatskillnader på skolans elever än.

– Vi ska utvärdera och fortsätta med det här. Målet är att få så många som möjligt att vara med varje dag, säger rekotron Christer Öjdeby.

– Det bästa är att man kan göra detta på vilken skola som helst. Man har ju alltid en idrottshall av något slag.  Det går att hitta på massor av kul, det är bara fantasin som sätter stopp.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm