bibblan_sara_blomster

Skolbibliotekarie Sara Blomster på Elundskolan i Köping.

Skolbibliotek

Här satsar man på skolbiblioteket: ”Läsning har blivit något spännande”

Bokcirklar, inspirationsprat och läxhjälp i mindre grupper.
Det är några av sakerna som skolbibliotekarien Sara Blomster ägnar arbetsdagen åt.
På Elundskolan(F-6) i Köping har biblioteket blivit en naturlig del av undervisningen.

Så ökar du läslusten hos en tioåring. 8 tips från skolbibliotekarien:
  • Läs högt för barnet varje dag i en spännande bok eller tidning.
  • Lyssna på ljudböcker.
  • Bokprata! Berätta om böcker med inlevelse så att barnet inte kan låta bli att läsa för att få veta vad som ska hända.
  • Tänk på inredningen! Var vill vi sitta och läsa? Satsa på sköna fåtöljer eller kanske en mysig koja?
  • Var en förebild som vuxen. Visa att du tycker om att läsa, berätta om det du läser just nu och låt böcker ligga framme. 
  • Börja med lätta böcker som passar åldern för att barnet ska känna att hen lyckas.
  • Omge barnet med böcker eller tidningar.
  • Läs tillsammans i en bokcirkel eller i par. Träna högläsning och diskutera det ni läser. 

För ett år sen var skolbiblioteket mest ett utrymme man passerade på väg till matsalen. Sen anställdes Sara Blomster som skolbibliotekarie på 75%. Hennes uppdrag: att organisera biblioteket och få till ett samarbete med lärarna. Satsningen har finansierats med bidrag för likvärdig skola.

Idag har Sara Blomster satt ihop en ”meny” av verksamheter som lärarna kan ta in i undervisningen.

– Just nu har jag en bokcirkel med ett gäng från åk 4 och i åk 6 kör jag något jag kallar Månadens författare. Jag har också skrivskola och mindre läsgrupper där vi läser elevernas läsläxa och tillsammans diskuterar texten. 

Rektor Anneli Holmroos.
Rektor Anneli Holmroos.

Sedan 2011 är det lag på att alla elever ska ha tillgång till skolbibliotek. 2018 tillkom en lydelse i läroplanen om att skolbibliotek ska utnyttjas i      undervisningen för att stärka den språkliga förmågan och digitala kompetensen hos eleverna. Trots det är det få skolledare som satsar på  biblioteksverksamhet, särskilt när det gäller låg- och mellanstadiet. Anneli Holmroos är sedan 2017 rektor på Elundskolan:

– Vårt skolbibliotek är något ganska unikt. Efter många år som rektor ville jag testa något nytt. Jag valde att satsa för att jag såg potentialen i lokalen. 

Varför prioriteras inte biblioteken på fler grundskolor tror du?

– Det är helt klart en fråga om resurser. Och många skolor saknar lokaler för att göra något liknande. Man har svårt att få loss utrymme för ett bibliotek. 

Sara Blomster är själv utbildad lärare och efter tjugo år i yrket var hon sugen på att testa något nytt. Samtidigt trivdes hon i skolan och ville gärna hålla sig kvar där. Hon har inte bibliotekarieexamen men har fortbildat sig genom att läsa enstaka kurser. 

Finns det inte en risk att du får göra lärarnas jobb när deras tid och resurser inte räcker till?

– Nej, jag var tydligt från början med att jag inte vill fungera som ”vikarie” utan göra mitt jobb som skolbibliotekarie. Om det behövs och det passar mitt schema täcker jag gärna upp under en lektion men då jobbar vi med böcker eller har bokprat i biblioteket. 

Både rektor och skolbibliotekarie framhåller att man befinner sig i en uppstartsfas men att reaktionerna hittills varit positiva från lärare, elever och föräldrar. 

– Läsning har blivit något kul och spännande, säger Anneli Holmroos. 

Så vilka är utmaningarna framöver?

– Att väcka läslusten hos ännu fler elever och hitta nya sätt att samarbeta med lärarna, säger Sara Blomster.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm