risbroskolan

Daniel Sundh, lärare i tyska och engelska, uppskattar den nya organisationen.

| Foto: Jonas Bilberg
Arbetsmiljö

Mindre stress utan mentorskap

Lektionstiden har minskat med tio procent och mentorskapet är borttaget. På Risbroskolan i Fagersta kan lärarna numera ägna mer tid åt undervisningen.
– Nu kan jag med gott samvete fokusera på att lära ut. Det är ju så här man vill att det ska vara, säger Daniel Sundh, lärare i tyska och engelska.

Det är fredag förmiddag och ganska lugnt i högstadiekorridorerna på Risbroskolan i Fagersta. Det närmar sig sommarlov, och därmed är det första läsåret med den nya organisationen avklarat. Tre så kallade studiepedagoger har anställts för att avlasta lärarna och därmed ge möjlighet till en mer individ­anpassad och välplanerad undervisning. Rektor Helene Blomgren har jobbat här i nio år. Hon berättar att allting började med en arbetsplatsträff där lärarna – återigen – framförde att det var svårt att få tiden att räcka till.

– Som rektor har jag hört detta år efter år, och så har jag förklarat att det är så här det ser ut och så fortsätter man som vanligt. Men nu tänkte jag att ”nej, nu ska vi för en gångs skull borra oss ner i detta”.
Vad använder vi tiden till?  Vilka sysslor skulle någon som inte är pedagog kunna göra? Det var några av alla frågor som ställdes under arbetets gång.

En första åtgärd blev att en assistent anställdes, med uppgift att avlasta lärarna med allt möjligt administrativt som att scanna, ladda ner ljudfiler och lägga in provresultat i skolans databas. Nästa steg blev att försöka få ner undervisningstiden från runt 18 timmar till 16 timmar – och att avlasta lärarna med den tids- och energikrävande elevvården.

– Jag satte mig och räknade. Till slut hade jag ett förslag som bara skulle kosta en ny tjänst, berättar Helene Blomgren.

Som rektor måste man ha mod att våga utmana verksamheten

Efter ett års arbete, diskussioner med personal och beslutsfattare, samt en omplacering inom kommunen av en person som tidigare hade en IT-tjänst på skolan så drog det nya igång i höstas. Tre personer har anställts med den nya titeln studiepedagog. Alla har beteendevetarexamen eller liknande. Uppdraget är att vara mentorer åt eleverna och sköta elevvården; följa upp frånvaro, ha enskilda samtal för att stötta elever, föräldrasamtal, kontakter med socialtjänst och polis med mera.

Läraren Daniel Sundh säger att skillnaden är stor.

– Jag brinner så för mina elever. Men jag gick alltid runt med en frustration över att aldrig räcka till. Man ska ringa de här samtalen och skicka de nödvändiga mejlen, utöver allt annat.  Det var en sådan stress. Jag kände aldrig att jag blev klar. Nu kan jag fokusera på det som händer i klassrummet på ett helt annat sätt. Relationen till eleverna har jag ändå, den behöver jag inte vara mentor för att vårda. Nu har jag mer tid till att prata en stund i korridoren eller på fritids i stället, det ser jag som mer värdefullt för elevrelationerna än de 45 minuter i veckan som förut var mentortid.

Helene Blomgren förklarar matematiken som får lärarnas scheman att gå ihop:

Foto: Jonas Bilberg

– Eftersom mentorskapet togs bort försvann en timme per vecka per lärare. Att minska ytterligare en timme gick eftersom utrymmet fanns i personalbudgeten. Flera små faktorer spelade in, som att några klasser ökade i elevantal utan att jag anställde fler lärare. Detta gav skolan mer pengar.

Två utvärderingar har gjorts bland personalen hittills, med påfallande positiva resultat. De flesta har uttryckt att man fått mer tid för undervisningen.

– Än är det för tidigt att mäta vilken effekt detta får på studieresultaten men det kommer vi naturligtvis att följa upp noggrant, säger Helene Blomgren.

I dag är hon stolt och glad över vad som hittills har uppnåtts på Risbroskolan, men hon framhåller också att det har varit en lång och stundtals ganska tuff resa.

– Många var skeptiska i början, både i och utanför skolan. Av de tre studiepedagogerna går två i dag på lärarkontot, vilket betyder att vi alltså har två lärare färre än vi kunde ha haft annars. Plus att jag alltså gjorde om en IT-tjänst till en studiepedagogtjänst. Men jag har trott så starkt på det här hela vägen, och som rektor måste man ha mod att våga utmana verksamheten.

Thorun Nilsson jobbade tidigare som lärare på Ris­broskolan, men är i dag en av de tre studiepedagogerna. 

– Jag har alltid sett mentorskapet som viktigt och lagt ner mycket själ i det. Men som lärare var jag ofta förtvivlad över att jag inte hann med det jag ville. Det var mycket jagande och mycket mer splittrat. Nu har jag tiden att ta tag i exempelvis frånvaro på en gång.

Jag har tid att stanna upp, tid att prata med eleverna

Thorun Nilsson säger att hon upplever elevvårdstiden som betydligt mycket mer effektiv i dag, när hon kan hantera saker direkt och finns med från början i processerna och på möten med elevvårdsteamet, där hon ingår.

– Förut blev jag oftare en budbärare som skulle meddela elev och föräldrar vad som hade sagts av andra på elevvårdsmötet. Nu har jag all information direkt. 

Utvecklingssamtalen på Risbroskolan kallas numera för ämnesutvecklingssamtal och hålls under två kvällar per termin. Då bokar föräldrarna i förväg in möten med sitt barns olika ämneslärare via skolans digitala system.

– Då är alla lärare här på skolan. Men i stället för att föräldrarna bara träffar barnets mentor, som då ska återberätta och tolka vad andra lärare har lämnat för information, så får föräldrarna gå runt och träffa flera olika lärare, säger Helene Blomgren.

Daniel Sundh har i dag 16 timmars undervisning i stället för som tidigare cirka 18. 

– Det är en enorm skillnad. Det är ju inte bara själva lektionstimmarna, utan massor av elevkontakter och allt för- och efterarbete. I början fick jag nästan dåligt samvete för att jag inte gick runt och kände mig stressad hela tiden. Nu är det en fantastisk känsla att uppleva att jag är färdigplanerad – jag är klar! Jag har tid att stanna upp, tid att prata med eleverna, tid att lägga den där extra tiden på förberedelser.

Efter det första läsåret ser Daniel Sundh bara fördelar med den nya organisationen.

– För mig har det varit otroligt bra. Det var så oerhört frustrerande att gå och rycka i en massa trådar, utan att det varken blev hackat eller malet. Jag är inte säker på att jag hade orkat jobba kvar så länge till om inte denna förändring hade kommit. Men nu ska det mycket till för att jag ska byta jobb.

 

risbroskolan_thorun_nilsson

Thorun Nilsson är en av de tre studiepedagogerna på Risbroskolan.

| Foto: Jonas Bilberg
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm