elev2

Rahel Solomon

Lärarstudenter  

Höga förväntningar på läraryrket

Förstående, lyssnade och lite sträng. Så ska en bra lärare vara enligt några av de studenter som precis påbörjat sin lärarutbildning vid Stockholms universitet. 

Första dagen på lärarutbildningen. I Aula Magna på Stockholms universitet hälsades de nya studenterna välkomna och de båda lärarfacken fanns på plats för att berätta om sin verksamhet och rekrytera medlemmar. Även SACO:s ordförande, Göran Arrius hjälpte till med studentrekryteringen. 

Skolvärlden ställde några frågor till Lärarnas Riksförbunds förbundsordförande, Bo Jansson

Varför ska man gå med i facket redan som student?
– Allra viktigast är att man får möjlighet att redan under studietiden påverka sin professionella framtid. Vi har vi en sådan organisation att studenterna får inflytande i moderorganisation, de kan faktiskt vara med och påverka. 

Hur stort är intresset? 
– De som varit plats under dagen berättade att ungefär 80, 90 procent av de som fått information valt att bli medlemmar.  Det verkar också vara ovanligt många som kryssat i alternativet att de är intresserade av att var med och engangagera sig. Det är väldigt, väldigt roligt. 

Det pratas mycket nu om en kommande lärarbrist samtidigt som bilden som ges av skolan och läraryrket ofta är ganska negativ. Hur får vi fler att vilja bli lärare? 
– Många säger till oss att vi bara svartmålar skolan och menar att om vi fokuserade på det positiva så kommer fler vilja bli lärare. Jag har varit lärare i 35 år, det är ett fantastiskt yrke, annars hade jag inte fortsatt. Men vi måste tala om de försämrade förutsättningar som drabbat lärare under ett par decennier. Annars blir vi inte trovärdiga bland våra medlemmar. Vi måste vara ärliga, säger Bo Jansson och fortsätter, 

– Nästa steg är att vi ska fokusera på lösningarna. Förbättrar man lärarnas löner och villkor så kommer de som arbetar i skolan bli de bästa ambassadörerna för att locka nya studenter. 

Utanför Aula Magna samlades de nya lärarstudenterna 

Pamela Linberg 
Ska läsa grundlärarprogrammet årskurs 4-6. Inriktning mot samhällsorienterande ämnen. 

Varför vill du bli lärare?
– Jag har funderat på det ganska länge. När jag hade praktik, när jag själv gick på högstadiet och på gymnasiet, gjorde jag alltid det som lärare så läraryrket har alltid funnits med i mina tankar. Jag tror att mycket beror på att jag har haft så många bra lärare själv. Nu när jag äntligen bestämt mig känns det jättebra. Jag har en liten funderig på att bli speciallärare men det får vi se under resans gång. 

Hur ska en bra lärare vara, du sa att du haft många bra lärare? 
– Jag minns bara att vi har haft så himla roligt, de har lyckats skapa en rolig utbildning: Vi har fått göra mycket olika saker och de har fått mig att förstå på ett bra sätt. I vissa ämnen, som jag haft svårare för, har jag fått den hjälp jag behövt. Jag har blivit sedd. 

Skolan är uppe mycket på agendan nu, är det några frågor du tycker är särskilt viktiga? 
– Först och främst är det viktigt att läraryrket får bättre rykte. Man pratar ju mycket om dåliga löner men det tycker jag kanske inte är det viktigaste. Det viktigaste är att man får en bra arbetsmiljö och att man trivs. 

Påverkas du av det som rapporteras om skolan i media?
– Ja det är klart att det är tråkigt. Det hade jag med mig i tankarna när jag funderade över yrkesval Jag har också en kompis som faktiskt avrådde mig. Men jag tror att yrket kommer att ge mig så mycket. Att få möta alla barnen, inte en dag kommer vara den andra lik. Jag tror att jag kommer att trivas jättebra.  

 

Rahel Solomon 
Ska läsa grundlärarprogrammet årskurs 4-6. Inriktning mot naturorienterande ämnen. 

Varför vill du bli lärare?
– Jag trivs bra med att jobba med barn och människor överhuvudtaget. Jag har varit ledare för IOGT-NTOs ungdomsgrupper så jag vet på ett ungefär vad det innebära att arbeta med barn även om läraryrket förstås är något helt annat. 

Vad har du för förväntningar på läraryrket?
– Jag hoppas verkligen att jag kan bli en jättebra lärare och att jag kan lära ut på ett bra sätt. Sen hoppas jag få mycket kunskaper om detta under själva utbildningen.

Finns det några frågor som du tycker är viktiga för skolan och läraryrket? 
– Mitt fokus är barnen, vad de är intresserade av, hur man kan lära dem och få dem intresserade för skolan, och att de ska vilja satsa på sin utbildning.

Hur är en bra lärare, tycker du? 
– Som Anita, min mellanstadielärare, som vara helt underbar. Jag tror att en bra lärare måste förstå sig på eleverna och lyssna på dem, Och så måste man vara lite sträng också. 

elev1_0

Pamela Linberg

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm