mia_kempe_distans

Mia Kempe är förberedd på en eventuell stängning av grundskolan.

Coronaviruset

Hon har ett ”startkit” för distansundervisning i grundskolan

Läraren Mia Kempe har tagit fram en planering och ett ”startkit” att skicka med eleverna hem ifall distansundervisning blir ett faktum.
– Jag kan inte säga att jag har en perfekt undervisning, men jag har en plan, säger hon.

Mia Kempe är klasslärare på S:t Pers skola i Sigtuna. När skolor i andra länder började stängas ner tänkte hon att det var bäst at förbereda sig på att samma sak kunde ske även här i Sverige.

– Det är lika bra att förbereda sig. Hela den här veckan har jag varit uppe i nåt slags beredskapsläge och nu känner jag mig redo. Jag kan inte säga att jag har en perfekt undervisning, men jag har en plan som jag tror kommer fungera i det här läget. Jag är så bra förberedd man kan vara i den här nya situationen.

Det konkreta resultatet av hennes förberedelser såhär långt är bland annat ett förslag på schema, en lista med aktiviteter i olika ämnen som går att genomföra hemma, med länkar till online-resurser som ljudböcker, ämnesövningar och genomgångar på video, samt ett ”startkit”. Allt finns att ta del av närmare på hennes blogg där hon skriver som ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Startkitet är enkelt uttryckt en kom ihåg-lista för distansundervisning – vad måste eleverna få med sig hem från skolan innan distansundervisningen kan inledas? Allt från läsplatta med laddare, mattebok och sudd till inloggningsuppgifter och föräldrainformation.

– Eleverna kan det här men föräldrarna behöver veta hur det är upplagt, säger Mia Kempe.

Vi får kavla upp ärmarna och göra det bästa av situationen

I kitet ingår en grundplanering till vårdnadshavarna som beskriver hur skoldagen brukar vara strukturerad och hur planeringen i de olika ämnena ser ut. Allt för att hjälpa dem att skapa en skolvardag hemma som i mesta möjliga mån liknar den barnen är vana vid från skolan.

– Det krävs ett schema, en grundstruktur som hjälper föräldrarna. När den strukturen finns så vet barnen hur de ska jobba. Jag kommer ha kontakt med dem hela tiden. Exakt hur den kontakten ska se ut måste framtiden utvisa – om vi ska maila eller använda en digital plattform med chatt och film.

Du tycker inte att du ställer höga krav på föräldrarna?

– Nej, jag tror att det ställer högre krav på föräldrarna att vara hemma flera veckor med barnen utan den här strukturen. Annars är det så lätt att de bara sitter framför youtube. Det är min erfarenhet som förälder, att om du inte har en struktur blir det väldigt svårt att få någonting gjort.

Men ser föräldrarna ens att skolarbetet är deras uppgift?

– Ja, hur hade de annars tänkt att det skulle gå till? Elever som går i ettan behöver hjälp, alla kan inte läsa eller skriva själva och det finns ingen annan som kan hjälpa. Poängen är att om man får det här att fungera så behöver föräldrarna inte vara lika involverade hela tiden. De får också ”låna” min auktoritet som lärare, genom att säga att ”Mia vill att du gör det här”. Det kan ofta ha större effekt än om en förälder säger ”jag vill att du gör det här”.

Vi måste ju lösa det

Hon beskriver ovissheten som råder på skolan nu som jobbig. Att det på sätt och vis vore enklare om beslutet kom: vi går över till distansundervisning.

– Det är som ett slags undantagstillstånd. Det är så många elever borta och jag har själv varit borta med förkylningssymtom. Det går inte riktigt att ha en ordentlig verksamhet på skolan även om vi håller öppet. Vi få slå ihop klasser, och varje dag inleds med ett morgonmöte som handlar om ”hur ska vi lösa den här dagen?”, säger hon.

Ska lärare planera för distansundervisning innan de vet om det ens blir verklighet?

­– Det här är en situation vi aldrig varit med om. Men det kommer gå mycket smidigare om man har tänkt några steg i förväg. Stänger skolan på måndag så har jag förberett mig så jag vet vad jag ska skicka med dem hem.

Hur länge kan man driva undervisning på distans innan det är bättre att lägga ner och skjuta på framtiden?

– Vi får förhålla oss till det läge vi har. Jag tror att det här kommer att göda en massa kreativitet hos lärarna och föräldrarna. Vi måste ju lösa det. Sen är det klart att vi alla vill att det ska vara som vanligt. Det är en extraordinär situation, och vi får kavla upp ärmarna och göra det bästa av situationen. För barnens skull, säger Mia Kempe.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm