Debattartikel

Hyllning till SFI-lärare från en student

DEBATT Sammanfattande konstaterar jag, att SFI-programmet för integration i svenska sammhället är jämförelsevis enastående i Europa. Jag beundrar lärarna för deras stora insats hur de intensivt och kompetent tar hand om eleverna, skriver Brigitte Pfnü, pensionerad läkare och tidigare SFI-student. 

Eftersom jag var motiverad att integrera mig i svenska samhället började jag på SFI-utbildningen i Hagfors och slutade med D-provet i januari 2014. Jag kommer från Tyskland och lever i Sverige som pensionerad läkare. När jag berättade om mina SFI-erfarenheter för mina vänner sa de: berätta det också för den svenska befolkningen som inte har samma möjlighet att få vetskapen om de speciella utmaningarna för lärarna och eleverna.

‪I början av SFI-kursen trodde jag att det bara vore en språkkurs, men det ändrade sig snabbt. Först lärde vi oss ordkunskap och grammatik på olika sätt: vanlig undervisning (i svenskt språk, förstås!) och med skrivprocessor. Det svenska uttalet, betoningen och rytmen i språket var den svåraste utmaningen ända till slutet.

‪För att stimulera språkinlärningen arbetade vi i grupper med dialoger och höll små föredrag om ett ämne. Vi spelade teater, gjorde tävlingar, arbetade om uppgifter t.ex. lösa gator, planera att hyra eller köpa hus eller lägenhet, praktiserade platsansökan på olika jobb skriftligt och praktiskt (även med varningen för inte prata med tuggummi :-), beakta rätt klädsel och presentera våra bästa förutsättningar för det här jobbet osv.)

Vi fick kunskaper om svenska idrottsgrenar och dessas spelregler och lärde oss praktiska övningar och spel. Men det allt var inte alls spel: vi måste arbeta permanent med varje ämne och tillhörande ord, eftersom ingen visste hur skulle börja nästa dag, till exempel: ’God morgon! Idag skriver vi test!’ 🙂

‪I den fortsatta inlärningen av språkkundskap lärde vi oss mycket om bl.a. geografi, svenska samhället, politik, olika partiers program, svenska riksdagen, näringsliv, ekonomi, miljö, rättväsen, fakta om polisen, trafik, sjukvårdupplysning osv. och betraktade skillnader i förhållande till andra länder.

‪Informationen fördjupades genom olika föredrag av engagerade personer i samhället så att eleverna fick impulser att utveckla idéer om egna insatser. Vi besökte också olika offentliga platser: t.ex. ålderdomshem, dagis, Hagfors kommun, ABF, Järnverket Uddeholm och Löfberg i Karlstad.

‪Dessutom lärde vi oss om svenska helgdagar och nationaldagar och dessas traditioner. Som särskild höjdpunkt upplevde jag Lucia-festen i Älvstrandsgymnasiet dit vi var inbjudna efter att vi hade lärt oss historien om St. Lucia, traditionen och flera sånger. Atmosfären och intensiteten i de engagerade elevernas uppvisningar och deras rena kör och solosånger gjorde ett djupt intryck med skymten av transcendens, så att jag nu får förstå varför festen är så högt värderad av svenska befolkningen.

‪Under den sista tiden lärde vi oss mycket om svenska forskare, diktare, sångare och författare och läste och diskuterade texter och filmer av Selma Lagerlöf, Marianne Fredriksson, Jan Guillou osv. Vi läste olika texter om historia och sagor t.ex. om vikingarna.

‪Vid våra diskussioner om literatur, politik, aktuella samhällsfrågor i offentligheten t.ex. om fängelsestraff för 15-åriga eller sänkt skatt osv. visades delvis extrema uppfattningarna hos eleverna som kommer från olika kulturer /delvis diktaturer/ delvis med fasta indoktrinationer osv.

‪En viktig berikning till ett omtänksamt liv som uppmärksam utländsk invånare var att få kunskaper om tidningar. Vi refererade om aktuella ämnen i tidningarna och övade att skriva t.ex. insändare.

‪Vid övningar att lyssna och förstå var en tungdpunkt att ta dagliga nyheter t.ex. på Klartext (P4) om vilka vi refererade i klassen.

‪Jag kunde fortsätta med intressanta lärorika aktiviteter, men man kan delvis hitta dem också på nätet. Men mina viktigaste erfarenheter som motiverar mig att skriva om SFI kan man förmodligen inte någonstans läsa. Det handlar om hur SFI-lärare permanent bemästra svårigheterna på grund av de speciella utmaningarna och olika förutsättningar hos elever från hela världen. Eleverna, som visar upp stora skillnader i utbildning t.ex. från analfabet till akademiker, med delvis extrema skillnader i kultur och socialisation. Många av eleverna har just överlevt krig och terror och delvis förlorat hela familjen.

‪Av lärare krävs att de har å ena sidan medkänslor för elevernas traumatisering och å andra sidan fordras reglernas efterlevnad och insats att lära ut språkkunskap öppna det okända samhället.

‪Lärarna befinna sig permanent i balansen mellan acceptans, respekt, tålamod och välvillig stränghet enligt den pedagogiska grundregeln. De extrema pedagogiska utmaningarna lyckades mina lärare med ett övertygande sätt. Om deras permanta insats och pålitlighet beundrade jag dem och tackar dem för deras ämnesmässiga förmågor och mänskliga kompetens, som får mig att tänka på terapeutiska kompetenser med lärarnas flytande uppmärksamhet och tolerans och samtidigt låter bli direkta kommentarer. På samma gång lyckades konsekvens och gränssättande.

‪Sammanfattande konstaterar jag, att SFI-programmet för integration i svenska sammhället är jämförelsevis enastående i Europa. ‪Jag beundrar lärarna för deras stora insats hur de intensivt och kompetent tar hand om eleverna. Hoppas att de tar hand om sig själva minst på samma sätt så att de få uppnå pensionsålder! Om jag sutte i riksdagen skulle jag kämpa för deras rekreation, minst att de finge samma semestertider som vanliga lärare.

Av ‪Dr. med. Brigitte Pfnü

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm