Annons
Stressen ökar när många lärare i Malmö inte har plats i schemat för paus eller lunchrast – eller ens tid att ta sig mellan lektionerna. Johan Åström på LR i Malmö ligger bakom undersökningen. Foto: Andreas Hillergren

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Publicerad 13 november 2018

Fakta

Lärarnas scheman

  • ”Här har läraren inte någon tid varken före eller efter lunchrasten. Det gör att läraren i praktiken inte får 30 minuters lunch vilket strider mot SKL:s riktlinjer. Sen är det ingen möjlighet till paus under eftermiddagen mellan lektionerna vilket bryter mot arbetstidslagen”, säger Johan Åström.

  • ”På torsdagarna får den här läraren lunchrast först klockan 14.10, alltså ingen rast inom fem timmar som arbetstidslagen säger. Samma dag har schemaläggaren valt att avsluta lektionen i mattestöd för klass 9b samtidigt som engelskan för klass 5A börjar. Det bryter mot arbetstidslagen”, säger Johan Åström.

  • ”Det här är ett extremt exempel där schemat strider både mot SKL:s riktlinjer och bryter mot arbetstidslagen. Läraren har ingen möjlighet att över huvudtaget ta lunchrast”, säger Johan Åström. 

Fakta

Så säger arbetstidslagen

  • Arbetstidslagen (ATL) utgör utgångspunkten för regelverket för lärares arbetstid.
  • Enligt arbetstidslagen ska läraren ha möjlighet att ta paus i arbetet, när så behövs.
  • En paus är ett kort uppehåll för till exempel toalettbesök och räknas in i arbetstiden.
  • Efter fem timmars arbete har läraren rätt till rast. Under en rast har läraren rätt att lämna arbetsplatsen och tiden ingår inte i arbetstiden.
  • För lärares del är den vanligaste rasten lunchrasten och den är i normalfallet mellan 30 minuter och en timme lång.
  • Lärare som äter lunch med eleverna har tillsynsplikt och är således i arbete.

Relaterat

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.
Nu lovar grundskoleförvaltningens direktör Anders Malmquist bättring:
– Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen.

Höstterminen hade knappt hunnit starta när Lärarnas Riksförbund i Malmö fick ta emot flera samtal från oroade grundskollärare.

De handlade alla om samma sak – alltför sammanpressade scheman utan möjlighet till paus eller raster för lärarna.

– De har varken möjlighet att gå på toaletten eller att gå och ta sig en kaffe. De har ibland inte ens tid att ta sig från en lektion till en annan, säger huvudskyddsombudet Johan Åström. 

Han beslutade sig för att titta närmare på problemet och granskade scheman på 58 av de totalt 75 kommunala grundskolorna i Malmö. 

– Undersökningen gav en bredare bild, att det här inte bara är ett problem på en eller två skolor utan betydligt fler.

Det är en dyster verklighet som framkommer av undersökningen. Fyrtio av de granskade skolorna hade ett eller flera scheman som bröt mot arbetstidslagen. 

– När jag funnit två scheman som bröt mot lagen så tog jag inte fram fler scheman utan gick vidare till nästa skola, berättar Johan Åström.

Antalet felaktiga scheman kan alltså vara betydligt fler än de som kommit fram. 

Vissa grundskollärare startar lektioner på morgonen för att sedan inte ha en enda möjlighet till paus eller schemalagd rast fram till lunch. 

– Det har visat sig att flera skolor systematiskt lägger upp ohållbara scheman för att utnyttja lärarna så effektivt som möjligt, säger Johan Åström. 

Läraren måste ju komma för sent till en lektion eller gå tidigare från en annan.

Många lärare har inte ens inlagd tid mellan lektionerna trots att det är uppenbart att läraren måste byta klassrum. Samma tid som en lektion slutar startar nästa.

– Det skapar en enorm stress för lärarna och det här drabbar också eleverna, för läraren måste ju komma för sent till en lektion eller gå tidigare från en annan. Den faktiska undervisningstiden för läraren minskar, och det viktiga för- och efterarbetet med eleverna finns det ingen tid till över huvud taget, säger Johan Åström.

Enligt arbetstidslagen ska varje lärare ha rätt till en schemalagd rast efter fem timmars arbete och ta ut paus under arbetets gång. 

Flera av de scheman som granskats visar att rektorer på flera skolor inte bryr sig om HÖK 18. På flera scheman har det inte avsatts någon tid för för- och efterarbete till lektionerna som omger lunchrasten.

– Det innebär att läraren i praktiken inte har 30 minuters lunchrast, säger Johan Åström.

Att lärare ska arbeta med så pressade scheman är inget som kommer att hålla över tid, menar Johan Åström.

– Något måste göras för att ändra situationen för lärarna, annars riskerar sjuktalen att öka, säger han. 

Johan Åström bedömer att lärarnas scheman har blivit så sammanpressade för att skolorna ska kunna få in så många lektionstimmar som möjligt per behörig lärare. Han lyfter upp ett exempel med matematik, där politiker nationellt har ökat antalet timmar i timplanen men lokalt inte följt upp med rätt förutsättningar och resurser.

– Varje behörig lärare får mer undervisningstimmar och det går inte ihop med den brist vi har på behöriga lärare i dag, och det tror jag är den bakomliggande orsaken till att vi ser så många sammanpressade scheman, säger han.

Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen.

När Skolvärlden pratar med Anders Malmquist, direktör vid grundskoleförvaltningen i Malmö, känner han till situationen, men hävdar att det endast rör sig om ett fåtal fall där schemaläggningen blivit fel.

– För det första så har vi inte någon säker statistik på att det är väldigt många lärare som går utan pauser och raster, säger han men hänvisar samtidigt till en medarbetarenkät från förra året som bekräftar LR:s bild av sammanpressade scheman.

– Men att lärare upplever att de har svårt att hinna med pauser och raster behöver ju inte vara att man har fel schema utan det kan vara att man har ett större behov till pauser än vad lagen ger rätt till, förklarar han.

Men LR:s genomgång har visat att över hälften av förvaltningens grundskolor har scheman som bryter mot lagen.

– Ja, jag har uppmärksammats på att LR har fått klagomål från ett antal skolor där lärare inte har fått inlagt de lagenliga rasterna i sitt schema, därför har vi uppmärksammat problemet, säger Anders Malmquist, men betonar att han inte ser det som ett gigantiskt problem. 

– Det viktiga är att medarbetaren reagerar och säger ifrån om det är fel. Det finns inget försvar för att vi skulle ha ett schema utan raster, det måste man rätta till, men vi har inga indikationer på att detta skulle vara ett specifikt Malmöproblem, säger han.

Han förklarar att hans ambition som grundskoledirektör är att alla medarbetare ska känna att de kan säga ifrån, och att de ska känna att de blir lyssnade på. Upplever en lärare att han eller hon inte får någon respons från sin skolledning så uppmanar han de enskilda lärarna och facket att gå vidare för att åtgärda felaktiga scheman.

– Vi har som arbetsgivare bett LR att om de upplever att man inte får gehör för ett felaktigt schema så ska vi lyfta det till högre nivå i förvaltningen så att vi kan rätta till det, säger han. 

Efter förra årets medarbetarenkät tog varje skola fram en handlingsplan för hur de skulle rätta till felaktigheter. Men hur och om åtgärder verkligen har genomförts kan Anders Malmquist inte svara på.

– Jag kan ju inte gå in på hur varje skola rättar till det när vi har över hundra skolor totalt (medräknat de privata friskolorna, reds. anm.), säger han.

– Även om jag är övertygad om att det här inte är ett stort problem så är varje felaktigt schema ett för mycket. Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen, säger han.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons
Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons
Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Annons

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons