Annons
Stressen ökar när många lärare i Malmö inte har plats i schemat för paus eller lunchrast – eller ens tid att ta sig mellan lektionerna. Johan Åström på LR i Malmö ligger bakom undersökningen. Foto: Andreas Hillergren

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Publicerad 13 november 2018

Fakta

Lärarnas scheman

  • ”Här har läraren inte någon tid varken före eller efter lunchrasten. Det gör att läraren i praktiken inte får 30 minuters lunch vilket strider mot SKL:s riktlinjer. Sen är det ingen möjlighet till paus under eftermiddagen mellan lektionerna vilket bryter mot arbetstidslagen”, säger Johan Åström.

  • ”På torsdagarna får den här läraren lunchrast först klockan 14.10, alltså ingen rast inom fem timmar som arbetstidslagen säger. Samma dag har schemaläggaren valt att avsluta lektionen i mattestöd för klass 9b samtidigt som engelskan för klass 5A börjar. Det bryter mot arbetstidslagen”, säger Johan Åström.

  • ”Det här är ett extremt exempel där schemat strider både mot SKL:s riktlinjer och bryter mot arbetstidslagen. Läraren har ingen möjlighet att över huvudtaget ta lunchrast”, säger Johan Åström. 

Fakta

Så säger arbetstidslagen

  • Arbetstidslagen (ATL) utgör utgångspunkten för regelverket för lärares arbetstid.
  • Enligt arbetstidslagen ska läraren ha möjlighet att ta paus i arbetet, när så behövs.
  • En paus är ett kort uppehåll för till exempel toalettbesök och räknas in i arbetstiden.
  • Efter fem timmars arbete har läraren rätt till rast. Under en rast har läraren rätt att lämna arbetsplatsen och tiden ingår inte i arbetstiden.
  • För lärares del är den vanligaste rasten lunchrasten och den är i normalfallet mellan 30 minuter och en timme lång.
  • Lärare som äter lunch med eleverna har tillsynsplikt och är således i arbete.

Relaterat

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.
Nu lovar grundskoleförvaltningens direktör Anders Malmquist bättring:
– Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen.

Höstterminen hade knappt hunnit starta när Lärarnas Riksförbund i Malmö fick ta emot flera samtal från oroade grundskollärare.

De handlade alla om samma sak – alltför sammanpressade scheman utan möjlighet till paus eller raster för lärarna.

– De har varken möjlighet att gå på toaletten eller att gå och ta sig en kaffe. De har ibland inte ens tid att ta sig från en lektion till en annan, säger huvudskyddsombudet Johan Åström. 

Han beslutade sig för att titta närmare på problemet och granskade scheman på 58 av de totalt 75 kommunala grundskolorna i Malmö. 

– Undersökningen gav en bredare bild, att det här inte bara är ett problem på en eller två skolor utan betydligt fler.

Det är en dyster verklighet som framkommer av undersökningen. Fyrtio av de granskade skolorna hade ett eller flera scheman som bröt mot arbetstidslagen. 

– När jag funnit två scheman som bröt mot lagen så tog jag inte fram fler scheman utan gick vidare till nästa skola, berättar Johan Åström.

Antalet felaktiga scheman kan alltså vara betydligt fler än de som kommit fram. 

Vissa grundskollärare startar lektioner på morgonen för att sedan inte ha en enda möjlighet till paus eller schemalagd rast fram till lunch. 

– Det har visat sig att flera skolor systematiskt lägger upp ohållbara scheman för att utnyttja lärarna så effektivt som möjligt, säger Johan Åström. 

Läraren måste ju komma för sent till en lektion eller gå tidigare från en annan.

Många lärare har inte ens inlagd tid mellan lektionerna trots att det är uppenbart att läraren måste byta klassrum. Samma tid som en lektion slutar startar nästa.

– Det skapar en enorm stress för lärarna och det här drabbar också eleverna, för läraren måste ju komma för sent till en lektion eller gå tidigare från en annan. Den faktiska undervisningstiden för läraren minskar, och det viktiga för- och efterarbetet med eleverna finns det ingen tid till över huvud taget, säger Johan Åström.

Enligt arbetstidslagen ska varje lärare ha rätt till en schemalagd rast efter fem timmars arbete och ta ut paus under arbetets gång. 

Flera av de scheman som granskats visar att rektorer på flera skolor inte bryr sig om HÖK 18. På flera scheman har det inte avsatts någon tid för för- och efterarbete till lektionerna som omger lunchrasten.

– Det innebär att läraren i praktiken inte har 30 minuters lunchrast, säger Johan Åström.

Att lärare ska arbeta med så pressade scheman är inget som kommer att hålla över tid, menar Johan Åström.

– Något måste göras för att ändra situationen för lärarna, annars riskerar sjuktalen att öka, säger han. 

Johan Åström bedömer att lärarnas scheman har blivit så sammanpressade för att skolorna ska kunna få in så många lektionstimmar som möjligt per behörig lärare. Han lyfter upp ett exempel med matematik, där politiker nationellt har ökat antalet timmar i timplanen men lokalt inte följt upp med rätt förutsättningar och resurser.

– Varje behörig lärare får mer undervisningstimmar och det går inte ihop med den brist vi har på behöriga lärare i dag, och det tror jag är den bakomliggande orsaken till att vi ser så många sammanpressade scheman, säger han.

Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen.

När Skolvärlden pratar med Anders Malmquist, direktör vid grundskoleförvaltningen i Malmö, känner han till situationen, men hävdar att det endast rör sig om ett fåtal fall där schemaläggningen blivit fel.

– För det första så har vi inte någon säker statistik på att det är väldigt många lärare som går utan pauser och raster, säger han men hänvisar samtidigt till en medarbetarenkät från förra året som bekräftar LR:s bild av sammanpressade scheman.

– Men att lärare upplever att de har svårt att hinna med pauser och raster behöver ju inte vara att man har fel schema utan det kan vara att man har ett större behov till pauser än vad lagen ger rätt till, förklarar han.

Men LR:s genomgång har visat att över hälften av förvaltningens grundskolor har scheman som bryter mot lagen.

– Ja, jag har uppmärksammats på att LR har fått klagomål från ett antal skolor där lärare inte har fått inlagt de lagenliga rasterna i sitt schema, därför har vi uppmärksammat problemet, säger Anders Malmquist, men betonar att han inte ser det som ett gigantiskt problem. 

– Det viktiga är att medarbetaren reagerar och säger ifrån om det är fel. Det finns inget försvar för att vi skulle ha ett schema utan raster, det måste man rätta till, men vi har inga indikationer på att detta skulle vara ett specifikt Malmöproblem, säger han.

Han förklarar att hans ambition som grundskoledirektör är att alla medarbetare ska känna att de kan säga ifrån, och att de ska känna att de blir lyssnade på. Upplever en lärare att han eller hon inte får någon respons från sin skolledning så uppmanar han de enskilda lärarna och facket att gå vidare för att åtgärda felaktiga scheman.

– Vi har som arbetsgivare bett LR att om de upplever att man inte får gehör för ett felaktigt schema så ska vi lyfta det till högre nivå i förvaltningen så att vi kan rätta till det, säger han. 

Efter förra årets medarbetarenkät tog varje skola fram en handlingsplan för hur de skulle rätta till felaktigheter. Men hur och om åtgärder verkligen har genomförts kan Anders Malmquist inte svara på.

– Jag kan ju inte gå in på hur varje skola rättar till det när vi har över hundra skolor totalt (medräknat de privata friskolorna, reds. anm.), säger han.

– Även om jag är övertygad om att det här inte är ett stort problem så är varje felaktigt schema ett för mycket. Jag kommer inte acceptera ett enda schema som bryter mot arbetstidslagen, säger han.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons