vfu_isak_nytt

Isak Skogstad, ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

Likvärdighet och kunskapsresultat

”Inget som tyder på förbättring för skolan”

Inget tyder på att likvärdigheten eller kunskapsresultaten i den svenska skolan blir bättre.
Det skriver Isak Skogstad, ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening, i en debattartikel i Expressen.

Isak Skogstad pekar på att skillnaden i betygsresultat mellan olika skolor har fördubblats sedan slutet av 1990-talet, liksom att det råder en stor spridning vad gäller elevresultaten i olika kommuner.

Enligt Isak Skogstad krävs en nationell finansiering av skolan för att utvecklingen ska kunna vändas.

”Dessvärre finns det inget i dagsläget som tyder på att varken likvärdigheten eller kunskapsresultaten i den svenska skolan blir bättre. Elever får olika förutsättningar beroende på i vilken kommun de bor i och vilken utbildningsnivå föräldrarna har.

En likvärdig och kompensatorisk skola är inte en fråga om höger- eller vänsterpolitik, det är i grund och botten en fråga om demokrati. Ämnar Sverige att på allvar aspirera om att bli en framtida kunskapsnation krävs ett stärkt skolsystem: det går inte att bygga ett skolsystem med enstaka och tillfälliga punktinsatser”, skriver han i debattartikeln i Expressen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm