Lärarutbildningen

Inlärningsvårigheter i matte missas i utbildningen

Lärarutbildningen får ta på sig en stor del av ansvaret för att lärare inte är tillräckligt rustade för att möta elever med matematiska inlärningssvårigheter. Det menar logopeden Markus Björnström. 

– Man har släppt iväg jättemånga lärare från lärarutbildningen som undervisar i de tidigaste åldrarna utan gedigna teoretisk och didaktiska kunskaper. De löser situationen så gott de kan, men de är dåligt utrustade för uppgiften precis som alldeles för många lärare tycks ha lämnat lärarhögskolan utan att ha gått en kurs i läs- och skrivinlärning.

– Trots att jag har hållit på ganska länge har jag träffat oerhört få lärare som har varit uppriktigt intresserade av dyskalkyli och haft idéer om hur de kan jobba. Men om man inte tar upp dyskalkyli som något viktigt på lärarhögskolorna så förstår jag att lärare släpper det. De har nog att tänka på ändå.

Du nämner att alla inte är överens om att dyskalkyli över huvudtaget existerar.

– Precis, men den undervisning jag förespråkar här är till nytta för alla elever. Alla barn mår bra av att arbeta med strukturerat, konkret tänkande innan man börjar abstrahera. Man måste ha en tydlig strukturerad undervisning och inte bara räkna i boken. En god undervising mildrar konsekvenserna av dyskalkyli.

Men man kan ju träffa på elever på gymnasiet som har oerhört svårt för matematik och som saknar de basfärdigheter man kan vänta sig. Hur hanterar man dem?

– Man måste på ett strukturerat sätt undersöka vad de kan och vad de inte kan och fundera på vilka av de sakerna man kan träna på och vad som måste kompenseras på annat sätt. I årskurs 1 på gymnasiet kan man inte tänka, ”jaha två rätt på det diagnostiska provet, okej vi får nog ge honom åttans bok istället”. Vad är det för åtgärd? Det kan vara så att de här eleverna, inom de områden där de har de största svårigheterna, befinner sig på årskurs 2:s  nivå. Då måste man erbjuda dem en annan typ av undervisning.

Dyskalkyli eller inte, alla är överens om att elevernas matematikkunskaper skjunker. Vad tror du att det beror på? 

– Man pratar om Finland i alla sammanhang och jag tror att de gör tvärtemot vad vi gör. De anslår resurserna till de första tre åren medan vi anslår resurserna till introduktionsprogrammet på gymnasiet. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm