Annons
Läraren och skoldebattören Isak Skogstad är aktuell med en ny bok. Foto: Magnus Glans

”Jag är jättestolt över att förknippas med disciplin”

Publicerad 16 september 2019

Fakta

Isak Skogstad

  • Isak Skogstad, 27 år, är gymnasielärare, skoldebattör och tidigare ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
  • Just nu är han aktuell med debattboken ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan” som släpps i oktober.

Relaterat

Läraren Isak Skogstad har gjort sig ett namn i skoldebatten genom att lyfta de stora utbildningsfrågorna. Han rör ofta upp känslor och många anser honom som provokativ.
– Lärarna var mer kompetenta förr, säger Isak Skogstad.

Läraren och skoldebattören Isak Skogstad har mycket att säga om den svenska skolan och läraryrket. Under hans år i skoldebatten har han gjort sig ett namn genom att lyfta de stora utbildningsfrågorna på såväl Twitter som i nyhetsmorgonsändningarna på tv. 

Ofta rör det upp känslorna och många anser honom som provokativ.

Nu är Isak Skogstad aktuell med debattboken ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan” där han ger sin syn på läraryrket och det svenska skolsystemet i stort. Boken tar avstamp i den kognitionsvetenskapliga forskningen där han vill utmana idéer som länge har ansetts självklara i skolvärlden.

Några av alla områdena som Isak Skogstad belyser i debutboken är bland annat skolans digitalisering, skolmarknaden, ordning och studiero samt inkludering. Det är exempel på ämnen som den svenska skoldebatten inte har vågat beröra ordentligt, menar han.

– Det blir obekvämt för att jag intar positioner som utmanar den rådande hegemonin. Ett exempel på det är frågan om skolmarknaden, eller pedagogiken, där det ofta är uppdelat i två läger. I frågan om pedagogiken förespråkar jag en sida, det vill säga sidan om ett återupprättande av den mer traditionella läraren som leder undervisningen med auktoritet som under lång tid har varit underrepresenterad vill jag hävda. Den sidan motarbetas än i dag, säger Isak Skogstad.

Vilken av dina så kallade obekväma sanningar är mest obekväm att prata om tycker du?

– Just nu är den mest obekväma frågan den om inkludering. Det är en väldigt polariserad fråga i den svenska skoldebatten. Man har varit lite för pedagogiskt korrekt i skolsammanhang och man har inte vågat prata om vilka fördelar det innebär att bedriva specialundervisning med särskilda lärare, säger han.

Inkludering har påtagliga nackdelar både för elevernas inlärning men också för lärarnas arbetsmiljö.

Isak Skogstad menar att inkluderingsfrågan är obekväm för att det finns starka intressen och för att många använder känsloargument i debatten om inkludering.

– Å andra sidan är frågan jätteviktig och det är bra att vi faktiskt diskuterar öppet och fördomsfritt, eftersom inkludering har påtagliga nackdelar både för elevernas inlärning men också för lärarnas arbetsmiljö. 

Redan under Isak Skogstads tid som lärarstudent, mellan åren 2012 och 2017, fick han uppleva hur det var att vara den som i föreläsningssalen som ställde de obekväma frågorna – och det var inte alltid särskilt uppskattat av lärarna.

– Vi har ett stort antal professorer och högskolepedagoger som har företrätt en kunskapssyn som har fått förödande resultat och som vi måste sätta stopp för. Man kan se boken som en motreaktion mot de flummiga pedagogiska teorierna som jag menar har varit allt för dominerande i debatten om den svenska skolan och de pedagogiska diskurserna. Det är klart att det är obekvämt om man hävdar att någon har fel om deras lön hänger på att de har rätt.

Det är obekvämt att vara den som räcker upp handen och säger ifrån att situationen är fel.

Du är tydlig med att du vill bilda opinion med boken – för att stärka skolan i den riktning du tror vore bäst. I hög grad presenterar du också forskning som stärker dina teser. Varför bortser du från forskningen som säger emot det du själv tycker?

– Vad jag gör i den här boken är att jag huvudsakligen tar avstamp i kognitionsvetenskapliga studier. Självfallet kommer det att finnas forskning och då ofta mer pedagogiskt kvalitativ sådan som går stick i stä med de teserna jag driver. Men vad jag också uppmanar i boken är att läsare som på djupet är intresserade själva ska läsa studierna och titta på vilka vetenskapliga metoder forskarna bakom studierna använder, och själva bedöma vilken forskning som är mest trovärdig. Jag menar då att den mer kvantitativa kognitionsvetenskapliga forskningen ger ett väldigt starkt stöd för en mer traditionell skola med ämneskunskap i första rummet, säger Isak Skogstad.

Ett kapitel i boken handlar om disciplin. Du har fått stämpeln som en disciplinstyrd lärare som förknippas med ordning och reda. Är du bekväm med den rollen?

– Jag är jättestolt att förknippas med disciplin. För mig är disciplin en dygd och någonting fint. Det handlar om att man som lärare är dedikerat och hängiven, sedan handlar det också om vikten av struktur och ordning. Jag menar också att disciplin har fått en negativ klang i svensk skoldebatt är symptomatiskt för vad som är fel.

Det är många lärare som har investerat karriärmässigt i digitaliseringsvurmen.

Kan du bli orolig för att bli en stereotyp och hamna i ett fack?

– Det är en bra fråga. Nej, jag är inte orolig. Det var jobbigare till en början. Jag upplever i dag att debatten har rört på sig och att det har krävts att någon tar ett steg längre än andra för att människor ska känna att det är bekvämt att följa efter. För många kan jag nog framstå som relativt radikal, men jag märker också hur många lärare som hör av sig till mig och säger: ”Äntligen är det någon som verkligen vågar stå upp för lärarkåren och säga att läraren ska vara en auktoritet”.

Ett annat kapitel i boken handlar om skolans digitalisering och för de som följer dig på Twitter känner till din skepsis kring tekniken i klassrummet, och du skriver i boken att: ”Låt eleverna använda digitala verktyg mycket sparsamt”. För hur många lärare är det en obekväm sanning? 

– Det är många lärare som har investerat karriärmässigt i digitaliseringsvurmen. Vi ser exempelvis en framväxt av en helt ny grupp lärare: IKT-lärare. I och med framväxten av olika karriärtjänstsystem så ser vi i dag en utveckling i skolan där det gäller att utmärka sig själv som lärare individuellt för att uppnå fördelar – som exempelvis ökad lön eller minskad undervisningstid, säger han och fortsätter:

– Ett av de bästa och mest effektiva sätten att få upp sin lön och göra karriär är att anamma IKT-hetsen som råder i skolan, det vill säga att bli förstelärare i digitala verktyg. Det finns ekonomiska incitament för många att anamma detta. Några av mina värsta kritiker är just lärare, eller mellanchefer och skolledare, som har gått ”all in” på den här digitaliseringsvurmen. Det är obekvämt i dag att kritisera digitaliseringen i och med att det är så mycket pengar involverat och så många karriärer som står på spel. 

Du går även hårt åt den progressiva pedagogiken och de som du benämner som ”nya, unga och trendiga lärare”. Hur ser du på den nya generationens lärare?

– Jag är mycket oroad och det är en av de sakerna som håller mig vaken om nätterna. Först upplevde jag det under min lärarutbildning där jag mötte många studenter som i vissa fall saknade grundläggande läs- och skrivkunskaper, men som framförallt saknade ämneskunskaper. Som om inte det vore nog var det många som var ointresserade av läraryrket. Man hade hamnat i lärarutbildningen för att man inte kom in på sitt förstaval som man sökt.

– När det gäller antagning till läraryrket så visar data att det inte finns någon annan grupp av högskolestudenter vars studiemeriter har fallit lika drastiskt de senaste decennierna. Allt fler av nyantagna lärarstudenter uppvisar allt sämre kunskaper – så om vi inte gör något drastiskt snart så riskerar vi inom några decennier ha en lärarkår som presterar långt under medel. Lärarna var mer kompetenta förr. 

Apropå lärarutbildningen, du skriver även att ”det är oklart huruvida lärarutbildningarna gör någon nytta”. Varför fungerar inte lärarutbildningarna i dag?

– Kärnan i min kritik mot lärarutbildningen handlar om att själva innehållet är inadekvat och tämligen ointressant för en blivande lärare. Lärarutbildningen i Sverige tenderar att fokusera på abstrakta och daterade pedagogiska teorier som varken är beprövade i någon vetenskaplig skala – och som i vissa fall har visat sig vara negativ för elevernas inlärning. Man berör inte ens evidensbaserade teorier om inlärning som härstammar från kognitionsforskningen. Man håller utbildningen i ett fast järngrepp och inte har släppt in andra vetenskapliga discipliner och det gör att man inte har blivit utmanade i sitt sätt att se på skolan och undervisning. Alla lärare som genomgår dagens lärarutbildning rustas med helt felaktiga idéer om hur inlärning fungerar och vad som kännetecknar effektiv undervisning. Det är det största problemet. 

– Det andra problemet handlar om bristen på verklighetsförankring. Man får inte lära sig att undervisa på lärarutbildningen utan den har blivit alldeles för akademiserad. Man får i dag inte lära sig hur man utformar en effektiv läxa eller hur man håller ordning i ett klassrum. Teorierna man får med sig är inadekvata och praktiken är undermålig.

Man kan påverka människor med goda argument och med relevanta gedigna studier

Du skriver avslutningsvis att ”resan mot en bättre skola för alla är lång” och att det kommer att krävas att ”den rådande kunskapssynen behöver förändras i grunden”. Om man vill nå den skolan du tror på, hur ska det gå till?

– Jag har en teori hur vi ska nå dit. Om vi skapar den lärarutbildningen som jag efterfråga då kommer vi att på lång sikt forma en lärarkår som står emot pedagogiska modenycker, som ifrågasätter de progressiva idealen och som efterfråga evidens för de metoder som olika aktörer saluför till skolan. Jag tror att detta är den absolut bästa vägen att gå för att skapa en ökad förståelse för vikten av en mer ämneskunskapsbaserad kunskapssyn och en övertygelse inom skolväsendet om att läraren ska lära eleverna – och inte vara någon slags social coach i klassrummet.  

Till sist: Tror du någon lärare kommer bli omvänd av att läsa din bok?

– Det är så klart min förhoppning. Jag blev omvänd en gång i tiden och det visar också att man kan påverka människor med goda argument och med relevanta gedigna studier som backar upp de teser man driver. Om jag bara kan övertyga ett hundratal lärare så kan det i sin tur generera förbättringar för svensk skola. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Annons
Annons
Annons
Coronaviruset

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Annons
Annons

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Annons
NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya timplaner

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debatt

”Helt fel att ställa in vårens nationella prov”

Debatt

Ett dråpslag för likvärdigheten, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

14 stunder: Du vet att du är lärare när...

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Skolåret – här är läsarnas favoriter 2020

Lista

Lärarlöner och ledarskap – här är läsarnas favoriter från 2020.

Minns du allt det där andra som också hände i skolans värld 2020?

Årskrönika

Skolvärldens Barometer-redaktör Emil Hedman summerar viktiga – och några mindre viktiga – coronafria händelser från 2020.

10 lärare tipsar: Här är våra favoritappar

Digialt

Nio appar som lärare använder i sin undervisning.

förstatligande av skolan

Per Kornhall: Det här kan vara precis vad skolan behöver

Skolsystemet

Så kommenterar Per Kornhall utredningen om ett statligt huvudmannaskap.

Utredning tillsätts om att förstatliga skolan

Skolsystemet

Här är direktiven kring det omtalade uppdraget. 

Åsa Fahlén om utredningen: ”En riktigt fin julklapp”

Skolsystemet

År efter kommunaliseringen – regeringen tillsätter utredning om att förstatliga skolan.

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Sophie: Därför är jag lärare

Läraryrket

Sophie Jarl i Nynäshamn om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Ricardo: Därför är jag lärare

Läraryrket

Ricardo Pousette om varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Motstånd mot stängning av kommunala skolor

Förslag

Meningarna går isär när det gäller förslaget att illa skötta kommunala skolor ska kunna stängas.

Granskning: Motivation minskar med distansundervisning

Corona

Lärarstöd och försämrad kommunikation har påverkat lärandet, enligt Skolinspektionen. 

Karin Boberg: Tack, 2020 – jag vill minnas godbitarna som ändå gavs

Blogg

Karin Boberg ser tillbaka på corona-året 2020 – här är hennes stunder att minnas.

”Vill du klicka mer och mer – ladda skolplattformen ner”

Dikt

Bildläraren Johanna Gard skrev en dikt om skolplattformen, dokumentation och dess följder.

Kommentera

Ordlistan – en julsaga för den som vill lära sig det nya skolspråket

Debatt

”Utmaning”, ”lösningsfokuserad” och ”förberedelsetid” – en julsaga om två ombud på kurs.

Kommentera
Avtalsrörelsen

Åsa Fahlén inför HÖK21: ”Vi är mycket skarpare”

Avtalsrörelsen

Efter kritiken mot HÖK18 vässar lärarfacken sina krav inför de nya avtalsförhandlingarna.

Facken: Det här ska nya läraravtalet innehålla

Avtalsrörelsen

HÖK18 är uppsagt, nu ska lärarnas nya avtal förhandlas fram. Skolvärlden listar lärarfackens yrkanden.

Coronaviruset

Nya restriktioner för gymnasiet efter jullovet

Corona

Fjärr- och distansundervisning ska bedrivas fram till den 24 januari.

Öppet brev till Anna Ekström: ”Sluta diskriminera eleverna på språkintroduktion”

Debatt

”Det är obehagligt och ovärdigt”, skriver läraren Malin Hedin.

Kommentera

Facklig kritik: Lärare beordras att arbeta inom äldreomsorgen

Corona

"Istället för att dränera en hårt ansatt skola på lärare borde kommunen vända sig till de som arbetar inom näringslivet."

LR uppmanar: Prioritera lärare vid vaccination

Corona

Svårt att hålla distans i klassrummet – fackförbundet vill att lärare prioriteras när doserna av corona-vaccin fördelas. 

Var fjärde skola följer inte corona-riktlinjer

Covid-19

”Man måste skydda personalen utifrån de riktlinjer som finns.”

27 frågor och svar om corona – det här gäller för dig som lärare

Corona

LR:s ombudsmän Reine Södergren och Erik Ekström reder ut frågetecken.

Hennes råd om undervisning på distans sprids över hela landet

Digitalt

Sara Bruuns råd på hur man lyckas ställa om till distansarbete. 

Facket grep in – då vände kommunen om lärarnas distansarbete

Corona

Efter lärarfackets agerande har Helsingborgs kommun tagit tillbaka beslutet att gymnasielärare ska undervisa i skolorna.

Arbetsmiljö

Matildas kamp mot skolans kalla klassrum gav resultat

Fackligt

Ifrågasatte om kommunen hade bedömt risker och konsekvenser av kallare lokaler.

Hur kallt får det vara på jobbet – experten svarar

Arbetsmiljö

Lärarnas Riksförbunds ombudsman Reine Södergren reder ut vad som gäller.

Nationella prov

Per Kornhall: Inställda nationella prov kan göra lärare modiga att ta oväntade beslut

Nationella prov

Så kommenterar Per Kornhall beslutet att ställa in de nationella proven i vår.

Läraren: ”Jag hade gärna genomfört de nationella proven”

Bedömning

Läraren Nicklas Mörk befarar stegrande betygsinflation efter beslutet att ställa in vårens nationella prov.

Skolverket ställer in nationella prov

Corona

Pandemin sätter stopp för proven – LR: kommer inte påverka betygen.

Friskolor

Gymnasieläraren: Därför fungerar inte skolmarknaden

Debatt

”För likvärdigheten spelar det ingen roll om vi förbjuder friskolor från att plocka ut vinst”.

Kommentera

”Se upp i backen – den ideologiska snöbollen om vinstdrivna skolor börjar bli stor”

Debatt

”När ska vinster i skolan få betydelsen att elever och lärare lyckas och inte att det anges i pengar?”, frågar sig Jens West.

Kommentera

Ny modell: ”Ger barn rätt hjälp så tidigt som möjligt”

Hälsoarbete

 Falu kommun inför en ny modell inspirerad från Skottland i skolans hälsoarbete.

BETYG OCH BEDÖMNING

Per Måhl: ”Ska eleverna själva besluta om stöd?”

Debatt

”I Skolverkets tolkning innebär det att det är eleven själv som fattar beslut om sin fortsatta skolgång”, skriver betygsexperten Per Måhl.

Kommentera
Debatt

V: ”Därför vill vi återinföra skolpliktsavdraget”

Debatt

”Kommer leda till en rättvisare fördelning av skolpengen mellan kommunala skolor och friskolor”.

Kommentera

”Det finns mycket att lära på ett bibliotek”

Debatt

"För att kunna orientera sig i denna föränderliga verklighet, måste vi kunna ställa de rätta frågorna", skriver skolbibliotekarien Richard Ohlsson.

Kommentera

Panelen: Så tycker lärare i tre aktuella frågor

Panelen

Samarbete mellan speciallärare och lärare, aktuella skolfrågor och corona – fyra speciallärare/pedagoger svarar på tre heta frågor.

timss 2019

Kornhall: Timss-resultatet stärker bilden av skolans segregation

Analys

”Skolsystemet verkar ha stabiliserat sig, men på en mycket lägre nivå än där vi en gång var”, skriver Per Kornhall.

LR om Timss-resultatet: ”Ris och ros”

Timss

”Det mest allvarliga är att likvärdigheten fortsätter försämras.”

Timss 2019: Resultaten och segregationen ligger fast

Timss 2019

Resultaten i Timss är i stort oförändrade sedan 2015. Den lilla förbättring som syns är bland redan högpresterande elever.

Forskaren: ”Tolka resultaten med försiktighet”

Timss 2019

Det är viktigt att inte dra alltför långtgående slutsatser av kunskapsrapportens resultat, poängterar Samuel Sollerman.

Blogg

Sara Bruun: Hypen runt bildstöd liknar masshysteri

Blogg

”När jag ser lärare som frågar efter bildstöd i form av widigitsymboler till skönlitterära böcker blir jag mörkrädd.”

granskning: hök18

Varannan lärare kan inte ta paus i arbetet

Arbetsmiljö

Att inte kunna gå på rast eller äta lunch ostört är vardag för många lärare i Malmös grundskolor.

Lärarnas larm: Trots avtalet – fortsatt hög arbetsbelastning

Läraravtalet

Beslut når inte lärarna – fastnar på förvaltningsnivå

Malmös svar på dystra siffrorna: Vi prioriterar arbetsmiljöfrågan

Replik

”I Malmö prioriterar vi arbetsmiljöfrågan och arbetar partsgemensamt inom ramen för HÖK18”, skriver grundskoledirektör Anders Malmquist.

Kommentera

”Våra medlemmar gav oss ett tydligt svar”

Slutreplik

Så svarar Johan Åström, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund i Malmö stad, på grundskoledirektörens replik.

Kommentera
Debatt

”Skolan har haft nog av stora reformer”

Debatt

"Även om det finns goda skäl att utreda möjligheten till ökad statlig styrning och finansiering avstår vi", skriver KD:s Gudrun Brunegård och Pia Steensland.

Kommentera

”Eget ansvarstagande – ett karaktärsdrag som leder till framgång”

Debatt

”I en svensk skolkontext vore det fruktsamt att åter igen lyfta fram eget ansvarstagande som en nyckelegenskap, ett karaktärsdrag som går att utveckla och som leder till framgång”, skriver läraren Henrik Birkebo.

Kommentera
Individanpassad undervisning

Forskarna: Testa elever för varaktig kunskap

Forskning

”En effektiv metod som, om den används på rätt sätt, fungerar för i princip alla”.

27 lärartjänster skärs bort i Borås

Besparingar

27 lärartjänster försvinner när Borås fortsätter att spara på gymnasieskolan.
– Det är rent bedrövligt, säger Ann Pihlo, kommunobud för LR.

Debatt

”När jag anger rätt ålder så kallas jag inte till en enda intervju”

Debatt

"Resultatet visar tydligt att det från arbetsgivaren, med fackens acceptans, finns en strukturell åldersdiskriminering", skriver läraren Stefan. 

Kommentera
Specialpedagogik

Så hanterar specialpedagogen Agneta sina tre roller i skolan

Specialpedagogik

Arbetar som specialpedagog, lärare och fackligt ombud.

Studie: Lågpresterande elever får sämre förutsättningar att lära

Forskning

En ny studie visar att skolor brister i stödet till lågpresterande elever.

Lärarbristen

Skolor söker inte aktivt efter legitimerade lärare: ”Obehöriga är billigare”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Arbetsmiljö

Nya siffror: 1 av 3 lärare upplever stress och press

Arbetsmiljö

En tredjedel anställda inom utbildning upplever att de har för höga krav, för liten egen kontroll och att yrket är psykiskt ansträngande enligt ny undersökning.

Friskolor

Fortsatt strid om friskolors skolpeng och kösystem

Skolkö

Några avfärdar utredningens förslag, andra stödjer dem fullständigt.

Forskning

Här tränar studenterna med hjälp av virtuella elever

Forskning

"Alltför många lärarstudenter upplever ett stort glapp mellan vad de har läst på universitetet och vad de sedan får göra ute i verkligheten."

Fackligt

Europeiska facken ska bidra till en starkare lärarkår

Fackligt

”Viktigt att kunna dryfta dessa frågor tillsammans.”

Arbetsmiljö

Så vände skolan den negativa trenden

Likvärdighet

"Innan vi gjorde vår helomvändning var det ganska rörigt i skolan. Det var konflikter och barn som var ledsna."

Offentlighetsprincipen

Nej till offentlighetsprincip för friskolor: ”Ett hån mot lärare”

Sekretess

Vänsterpartiets förslag om att även friskolor ska omfattas av offentlighetsprincipen har nobbats.

LR kritiserar nytt nej till offentlighetsprincip

Insyn

”Jättetråkigt” tycker LR:s Åsa Fahlén om att utbildningsutskottet röstade nej till att införa offentlighetsprincip på alla skolor.

Upprop för vinstbegränsning i skolor växer lavinartat

Lärarupprop

”Nu väntar vi på att politikerna ska börja agera.”

24 av 30 grundsärskolor har brister i arbetet

Granskning

Skolinspektionen granskning av grundsärskolor i landet visar att 24 av 30 skolor har ett eller flera arbetsområden som behöver utvecklas.

 

Debatt

”Förslagen innebär en direkt form av särbehandling”

Debatt

Förslagen för att skapa en mer likvärdig skola bör inte genomföras, skriver sociologen Hrvoje Kap.

Kommentera

Ta inte skärmen från barnen – sitt med och vägled istället

Debatt

"Svärordet fan har byts ut mot fuck och de busiga påhitten med tejp på kranen har blivit att doppa någon annans tandborste i toaletten och filma det", skriver läraren Elin Bengtsson.

Kommentera

”Viktigt att ge eleverna bevis på vår värme”

Debatt

”Lärare som förmår visa känslor, reagera, agera – en sådan lärare kan eleven arbeta hårt för”, skriver läraren Johanna Söderberg.

Kommentera

”En kamp att få bli en del av Sverige”

Debatt

”Många beslut om avslag på ansökan om uppehållstillstånd är steg bakåt i utvecklingen”

Kommentera

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov bör införas”

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons