Annons
Jonas Nilsson är förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala. Foto: Studio94 Uppsala

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Publicerad 10 juni 2019

Relaterat

Debatt ”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Då drar det ihop sig mot sommarledighet och efter intensiva veckor inför betygssättning börjar vi lärare checka ut mentalt. Jag är tömd i skallen, men har samtidigt en känsla av glädje i bröstet. Ett nytt läsår är avverkat och den kunskap som eleverna tillägnat sig genom undervisningen kan ingen ta ifrån dem.

Vid den här tiden på året reflekterar jag över min arbetssituation; om jag är nöjd med chefer, kollegor, lön och belastning. Tycker jag att det generellt sett känns roligt och givande att gå till jobbet dag efter dag, eller vill jag göra något annat? Det finns en arbetsmarknad som skriker efter oss lärare och det hade inte varit några svårigheter, varken för mig eller för mina kollegor, att byta jobb när som helst. Dessutom hade jag kunnat byta bransch, istället för att gå och skrota med något jag vantrivs med, även om det skulle innebära lägre lön.

Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?

Men varje år hittills – detta är mitt artonde avverkade läsår – har jag kommit fram till att jag väljer att köra vidare ytterligare ett år då yrket skänker mig sådan stimulans fortfarande. Delvis beror det på att jag, precis som många andra lärare där ute, älskar att stå i centrum. Inte hade jag aktivt sökt mig till detta yrke ifall jag inte velat verka framför och bland en massa människor dag ut och dag in. Jag vill lära ut saker och se tydlig kunskapsmässig progression inom en elevgrupp för att vara nöjd, dels såklart för deras skull men även av rent egoistiska skäl. Vilken njutning skänker det ej mig, då jag ser att just min undervisning burit frukt? Jag och eleverna har därigenom ett win-winförhållande, vilket jag uttrycker då och då för dem.

Jag knyter livslånga relationer med många av eleverna och möter på dem på de mest otänkbara ställen.

Svensk- och idrottsämnena, vilka jag är behörig i, intresserar mig verkligen på djupet. På min fritid skriver, läser och talar jag en hel del och nästan dagligen idkar jag någon form av fysisk träning. Detta gör att jag har rent privata intressen av att stärka mig ämnesmässigt under årens gång. Varför inte berika mig inom dessa områden genom planering och genomförande av undervisningen?

När jag ännu var aktiv idrottslärare frossade jag i närings- och träningslära för att få god effekt på fotbollsplanen eller i gymmet och nu som svensklärare försöker jag alltid bli lite vassare på litteraturhistoria för varje år. Inte för att jag måste – jag har goda planeringar och kan låta dessa rulla ett år till bara – utan för att jag exempelvis vill få större förståelse för Dostojevskijs febriga sätt att återge omgivningen i sina romaner. Jag vill också bli en bättre skribent som på ett mer lekfullt sätt kan varva högt och lågt innehåll i mina krönikor, och istället för att tappa läsares fokus på kuppen snarare trollbinda dem vid texten.

Denna fördjupade kunskap gör mig till en mångt säkrare och intressantare lärare för eleverna känner jag. Win-win på ytterligare ett plan alltså.

Jag knyter livslånga relationer med många av eleverna och möter på dem på de mest otänkbara ställen. ”Hej Jonas”, sa en konduktör på pendeln. ”Hej”, skanderade en väldig, tatuerad MMA-fighter på en av Stockholms gator. ”Hej”, sa en restaurangägare till mig när jag precis skulle beställa mat i Uppsala. ”Hej”, ett butiksbiträde på Bauhaus nyligen när jag sökte efter en balkonglåda till mina växter. ”Hej”, ropade en division 3-spelare när jag kollade på en fotbollsmatch förra året.

Listan skulle såklart kunna göras lång då mina äldsta elever nu är 34 år och har dykt upp överallt. Men alla är de glada, trevliga och berättar om sina liv för mig, som om vi ännu känner varandra bra. De öppnar upp sig på samma sätt som de gjorde i Hagsätraskolans, dåligt ventilerade, minsta gymnastiksal 2001 och känner ännu förtroende för mig efter de år vi ju träffades frekvent. Jag blir själaglad för detta och vinner återigen energi.

Sen finns det elever som det gått illa för. De jag aldrig någonsin kommer att kunna möta igen, och på denna handfull tänker jag på nästan varje vecka. Ett par av er elever skrattar ännu glatt i mina minnen medan ni leker ”Hela havet stormar” eller ”Spökboll”. Ni suckar åt retsamma klasskamrater eller så retar ni själva gallfeber på de andra. Ett par av er talar ännu direkt, utan filter, till mig genom era texter som jag sparat på datorn. Jag kunde inte rädda er från era öden, men den tid ni var i skolan gjorde vi så gott vi kunde av. Ni kommer alla alltid att leva inom mig.

Ja, ni som är lärare vet varför just ni väljer att fortsätta och nu har ni tagit del av några av mina skäl. Jag tänker fortsätta inom yrket, såvida inte något annat, ännu mer fantastiskt dyker upp eller om jag tröttnar och aktivt söker mig någon annanstans.

Over and out, läsåret 2018-2019.

Jonas Nilsson, förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons