Annons
Pavlina Spanos arbetar som lärare på Enbacksskolan i Tensta. Hon tilldelas Pennsvärdet 2019.

Hon fick Pennsvärdet 2019: ”Började gråta när jag fick beskedet”

Publicerad 14 maj 2019

Fakta

Pavlina Svanos

  • Svensk- och engelsklärare i årskurs 4-6.
  • Arbetar på Enbacksskolan i Tensta sedan 20 år tillbaka. 

Pennsvärdet 2019 tilldelas Pavlina Svanos med följande motivering:

  • "Pavlina Spanos inspirerar med sin kreativitet, nyfikenhet och förmåga att möta varje elev utifrån hens förutsättningar. Juryn imponeras av hennes förmåga att utvecklas och utveckla i samklang med en skola som hon verkat i under så lång tid. Pavlina är en mycket erfaren lärare som på ett metodiskt och nytänkande vis anpassat undervisningen till sina elever och på så vis höjt resultaten i sin skola. Genom att balansera förväntan, struktur, ansvar och utrymme för att pröva nytt har hon skapat en lärandemiljö präglad av tillit till den egna förmågan, självförtroende och framtidstro som sprider sig bland elever såväl som kollegor. Pavlina har en sofistikerad fingertoppskänsla för det pedagogiska hantverket och har tillsammans med sina elever byggt ett dynamiskt klassrum där kreativitet och kritiskt tänkande ständigt är i fokus."

Fakta

Pavlina om vad hon ska göra med prispengarna:

”Det finns en lärare i Eskilstuna som heter Kerstin Dahlin som jag beundrar jättemycket. Hon driver en sida på Facebook som heter Utmanande undervisning där jag hämtar mycket tankar och inspiration. Jag skulle vilja åka och hälsa på henne och hennes klass”.

Fakta

Om Berättarministeriet:

Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som verkar som ett stöd för lärare i socioekonomiskt utsatta områden. Utbildningscentren finns i Stockholm-Hagsätra, Stockholm-Husby, Södertälje och Gamlestaden i Göteborg. Pennsvärdet delas ut för att hylla låg- och mellanstadielärare verksamma i dessa områden.

Relaterat

Pedagogiska par, trelärarsystem och enskilda samtal med 43 elever varje vecka. Under tjugo års tid har läraren Pavlina Spanos utvecklat ett framgångsrikt arbetssätt på Enbacksskolan i Tensta. Nu tilldelas hon Pennsvärdet.

Pennsvärdet tilldelas varje år en lärare i ett socioekonomiskt utsatt område som ”bedriver språkutvecklande undervisning som främjar elevernas förmåga i kreativitet och kritiskt tänkande”. I år heter den läraren Pavlina Spanos.

– Jag började gråta när jag fick beskedet. Det är en fantastisk bekräftelse på det man gör, berättar Pavlina Spanos.

På Enbacksskolan i hjärtat av Tensta där Pavlina Spanos arbetar har många av eleverna ett annat modersmål än svenska. Pavlina Spanos vet själv vad det betyder att inte ha språket.

– Min pappa är cypriot och jag pratar grekiska hjälpligt, men jag blir ändå otroligt hämmad varje gång vi besöker Cypern. Jag kan inte uttrycka mina känslor eller vara med i debatter och diskussioner. Jag märker att språket behövs för att jag ska kunna vara mig själv, säger Pavlina Spanos.

Därför är också all undervisning språkutvecklande i Pavlina Spanos klassrum och hon jobbar mycket med skönlitteratur i både engelska och svenska. Men grunden till att utveckla både den språkliga, kreativa och kritiska förmågan stavas trygghet, menar Pavlina Spanos.

– Jag jobbar stenhårt med att alla ska känna sig trygga med alla och då utgår vi från att man jobbar i pedagogiska par. Det betyder att man har en kompis som man samarbetar med allting kring under ungefär två månaders tid innan man byter, förklarar Pavlina Spanos.

Som elev får man önska vem man ska samarbeta med utefter sina egna förmågor. Man får beskriva vem man tror att man kan stärka och varför, samt vad man behöver hjälp med och vem man kan få den hjälpen av.

– När man jobbar så intensivt med en samarbetspartner blir man väldigt trygg och man lär känna väldigt många i klassen på ett helt annat sätt än vad man normalt gör. Vi märker också att när de kommer till sexan är de så trygga med alla att det inte längre spelar någon roll vem de hamnar med.

Vad händer om det uppstår konflikter i de pedagogiska paren?

– Vi har som policy att vi inte byter par, utan då tar vi istället itu med problemet och jobbar med det, förklarar Pavlina Spanos.

Inom de pedagogiska paren arbetar sedan klassen enligt arbetssättet EPA som står för enskilt-parvis-alla.

– Vi jobbar mycket med öppna frågor som man först får fundera på och svara på skriftligt enskilt, sedan i sitt pedagogiska par och sedan i gruppen. Då känner eleverna alltid att de har något att säga och det blir en start till det här kreativa, att våga vara kritisk och att våga ha åsikter.

Men det är inte bara de pedagogiska paren som sticker ut i Pavlina Spanos arbetssätt. Hon arbetar också med ett trelärarsystem i sitt klassrum, vilket hon inte nog kan rekommendera.

– Vi är tre lärare med barnen hela tiden vilket ger en otroligt möjlighet till att anpassa undervisningen. Är det någon som är nyanländ kan vi ge ett helt annat språkstöd eftersom man kan plocka ut elever och ha en extra genomgång när det behövs.

Att det alltid finns tre vuxna att vända sig till ger också en extra trygghet för eleverna menar Pavlina.

Det handlar om att inte nöja sig – att aldrig nöja sig. 

En annan del i trygghetsarbetet är veckovisa enkäter där eleverna får beskriva om man har sett någon som är utanför eller blir kränkt – och vad man har gjort åt det.

– Vi lyfter sedan det positiva beteendet enskilt och uppmuntrar det så att de förstår att det är det som är det viktiga – att just du har tagit ditt ansvar. Vi är väldigt tydliga med att eleverna själva är ansvariga i allt de gör, att det är de som måste göra jobbet.

Denna positiva feedback lyfts det på det enskilda samtal hon har varje vecka med var och en av sina 43 elever.

– Det är jag väldigt stolt över eftersom det kräver så mycket lärartid, men vi är överens om att det är viktigt.

Förutom att ta upp om det har hänt något socialt går hon igenom eventuella läxor och kan fördjupa sig i uppgifter som eleverna har tyckt varit svåra.

– Sen jobbar vi jättemycket med deras texter. Där har jag en möjlighet att gå in på djupet och ge en individuell återkoppling till varje elev, förklarar Pavlina Spanos.

Hur hinner du med det här?

– Det beror på hur vi har lagt vårt schema. Vi har lagt det så att vi är alla tre hela fredagarna, för det här tar hela dagen. Eleverna har mina kollegor Elsa Luthman och Lars Häggström inne i klassrummet och sedan går varje elev ut till mig för ett enskilt samtal.

Pavlina Spanos har varit i tjugo år på Enbacksskolan, varav sju i trelärarkonstellationen med kollegorna Elsa och Lars.

– Jag har tänkt flera gånger att jag kanske måste prova något nytt och se vad som finns där ute för att utveckla mig. Samtidigt som jag hela tiden har känt – varför då? Jag trivs jättebra, jag har fantastiska kollegor och vårt trelärarsystem gör att vi hela tiden auskulterar varandra. Jag utvecklas hela tiden.

Hur gör man då för att fortsätta utvecklas efter 20 år på samma skola?

– Det handlar om att inte nöja sig – att aldrig nöja sig. Sedan menar jag att det inte heller går att sluta utvecklas, för grupperna förändras och problemen blir annorlunda.

Och hennes drivkraft är självklar.

– Jag känner att jag går till jobbet varje dag och har möjlighet att förändra, att det faktiskt har betydelse det jag gör. Det är det viktigaste.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Framgångsrik kommunal skola hotas av nedläggning – för att ge plats åt friskola

Nedläggningshot

Kommunen vill lägga ner en 40 år gammal skola med goda resultat och behöriga lärare för att locka en friskola att etablera sig.

Annons
Annons
Extra anpassningar eller särskilt stöd

Här får eleverna stöd i tre steg

Särskilt stöd

Gränsen mellan extra anpassningar och särskilt stöd är flytande och individuell, men likväl något som många lärare funderar över. 
Här jobbar lärarna med stöd enligt en modell som gör det hela tydligare.

SPSM: ”Det finns ett ständigt behov”

Stöd

Hur ska man som lärare skilja på extra anpassningar och särskilt stöd? Specialpedagogiska skolmyndigheten reder ut.

Annons
Intervju

”Jag är jättestolt över att förknippas med disciplin”

Skoldebatt

Läraren Isak Skogstad har gjort sig ett namn i skoldebatten genom att lyfta de stora utbildningsfrågorna.

Annons
Annons
Debatt

Skolföräldraupproret: ”Vi kräver förbättrad arbetsmiljö för alla inom skolan”

Debatt

”Vi kräver förbättrad skol- och arbetsmiljö för alla barn och anställda”, skriver James Brocka, för Skolföräldraupproret i Malmö.

Kommentera

”Ökad arbetsbörda botar inte lärarbristen”

Debatt

”Ska vi börja undervisa lika många timmar som vi ”slipper” p.g.a. assistenterna, så tvingas vi göra ett sämre arbete och riskerar att bli för stressade för att arbeta kvar”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Annons

Mikael Bruér: Länge leve kritikerna!

Blogg

Före detta läraren Mikael Bruér skriver om risken och fördelen med att vara öppet kritisk mot skolan.

Här testar lärarna flextid: ”Det är precis den riktningen vi vill gå”

Avtal

Karlstad kommun testar flextid för lärarna på vuxenutbildningen i ett år.

Elevassistenter

Två av tre elevassistenter försvinner: ”Slår mot eleverna”

Elevassistenter

75 elevassistenter ska bli 25 när Kiruna kommun sparar.

Höstbudgeten

Likvärdighetsbidrag krymper med dryg miljard

Budget

Statsbidraget till likvärdig skola blir högre än under 2019, men mindre än aviserat från början.

Regeringen satsar 1 miljard på lärarassistenter

Lärarassistenter

En kvart om dagen räckte inte – nu satsar regeringen mer pengar på assistenter till lärare.

Jag är lärare

David: Därför är jag lärare

Läraryrket

David Hällman berättar varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Debatt

Debatt: ”Följ varje elevs klassresa”

Debatt

”Följ varje elevs klassresa – så att rätt hjälp snabbt kan komma på plats där det behövs”, skriver Kristina Axén Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.

Kommentera
Läsning

Forskaren om vikande läsning bland unga: Behöver inte vara sant

Läsning

Bara 11 procent av 18-åringarna läser böcker och tidningar dagligen.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna kartläggas – timme för timme

Lokalt

Ulricehamns kommun vill under två veckor se vad lärarna gör med sina arbetsdagar.

Ny organisering av lärare

Åsa Fahlén: Nej, förbunden kommer inte slås ihop

Organisering

Kommenterar förvirringen kring beskedet om Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet: "Det är långt ifrån verkligheten".

Lärarförbundet: ”Ett viktigt steg i rätt riktning”

Organisering 

Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand svarar på reaktionerna på den nya organiseringen av lärare.

Lärarfacken öppnar för ny organisering av lärare

Beslut

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet ska samtala för att hitta konturerna av en ny organisering av lärare.

Skolbibliotek

Här satsar man på skolbiblioteket: ”Läsning har blivit något spännande”

Skolbibliotek

På Elundskolan i Köping har biblioteket blivit en naturlig del av undervisningen. 

Skolans dag

Prisade modersmålsläraren: ”Jag vet att mitt arbete gör skillnad”

Modersmål

Abdul Masih Aphrem på Rågsveds grundskola är Årets språkliga eldsjäl 2019.

Politiker skuggade lärare: ”Känner inte igen mig i bilden av skolan”

Skolpolitik

17 politiker skuggade lärare i klassrummen inför skolans dag.

Nationella prov

Skolinspektionen: Minskad spridning av nationella prov

Nationella prov

Skolor har blivit bättre på att hantera nationella prov, visar en ny granskning.

Arbetsmiljö

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid för VFU: ”Ideellt arbete”

VFU

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.

Här får lärarna både tid och betalt för att handleda studenter

VFU

I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på.
– Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull, säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola.

Hjärnsmart

Nybyggda grundskolan fokuserar på hälsa: ”Vi jobbar hjärnsmart”

Hjärnsmart

Inomhus råder skoförbud och i kafeterian finns bara nyttigheter. Det är några av de nyheter som eleverna i Skurup fått vänja sig vid efter sommarlovet.

Betyg

Rektor höjde betyg trots lärarens protest

Betygsättning

Läraren ombads höja ett F som redan var satt. Läraren vägrade, men rektorn ändrade betyget ändå. Enligt uppgifter till facket är det inte första gången.

Så hjälper de cancerdrabbade elever att klara skolan

Elever med cancer

Specialpedagog Cristina Eklund och neuropsykolog Helena Söderström hjälper cancerdrabbade barn att klara skolgången.

Tipsa oss – vad vill du läsa mer om i Skolvärlden?

Läsning

Vi på Skolvärlden vill veta vad du saknar eller vill läsa mer om i tidningen. Kanske vill du berätta om aktuella problem eller lösningar på din skola?

Arbetsmiljö

Skolflytt av hundratals elever oroar lärare: ”Får inte plats”

Arbetsmiljö

Flytten, som rör 380 högstadieelever, skulle leda till minskad trygghet och ökad risk för konflikter, menar läraren Tomas Antonsson.

Statsbidrag

Lärarjobb i fara efter att statsbidrag plötsligt togs bort

Statsbidrag

Satsning på tvålärarsystem hotas läggas ner och flera lärarjobb kan försvinna. Det kan bli utfallet av att Fagersta kommun blivit av med statsbidrag på över 5 miljoner kronor från Skolverket. 

Blogg

Kornhall: Centerns förslag om obehöriga lärare är en rysare

Blogg

”Om man menar allvar med att göra något åt lärarbristen bör man skriva en lag att staten har ansvaret för lärarkåren och rektorerna, samt att alla kommuner ska ha en statlig skolchef”, skriver Per Kornhall. 

BEO-anmälde läraren

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO kritiseras inom egna myndigheten

Lärarbefogenheter

16 utredare och jurister inom Skolinspektionen riktar stark kritik mot BEO (Barn- och elevombudet) och menar att den egna myndigheten driver skadeståndsärenden där elever har blivit kränkta alldeles för långt, rapporterar DN. 

Alexander Skytte: ”Kritiken mot BEO missar helheten”

Kritiken mot BEO

”Ser man inte helheten ur fler perspektiv än ett så förstår jag att man är kritisk till BEO:s agerande. Jag personligen tycker det känns bra att vi har ett myndighetsuppdrag vars syfte är att stå upp för barnens rätt”, skriver Alexander Skytte.

Legitimation

Skolverkets satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Karin Boberg: ”Jag är inte bäst på allt och det står jag för”

Blogg

”Ibland kan det vara så att jag helt enkelt inte lägger tid på att installera den där skrivaren eller starta om min dator”, skriver läraren Karin Boberg.

Forskare: Skolpolitiken riskerar driva elever till kriminella gäng

Värdeskapande lärande

Regeringens ensidiga fokus på kunskapskrav och disciplin riskerar att slå ut elever – och kan ytterst driva dem till kriminella gäng, menar forskaren Martin Lackéus som efterfrågar mer värdeskapande lärande. Samtidigt möts debattinlägget av kritik.

Lärare stoppas från att äta i skolmatsalen: ”Blir stökigare”

Skolmat

Lärarna i Kungälv tillåts inte längre köpa skollunch och sitta med och äta i skolmatsalen. Beslutet har väckt skarpa reaktioner bland kommunens lärare.

Lågaffektivt bemötande

LAB-experten: Vi måste bredda bilden av lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Verksamhetspedagogen Jennie Linde vill bredda bilden av lågaffektivt bemötande.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Likvärdighet

Så kan fler pojkar lyckas i skolan

Likvärdighet

Att pojkar som grupp presterar sämre än flickor är ingen nyhet, men skillnaderna ökar. Så hur gör man som lärare för att vända den negativa trenden i klassrummet?

Lovskola

”Är lovskolan ett nytt sätt att frisera måluppfyllelsen?”

Bedömning

Sara Bruun sågar sommarskolan:
”Ingenstans rapporteras sommarskolans resultat in och bestämmelsen om att de nationella proven i årskurs nio ska väga tyngre blev ett slag i luften. Svensk skola kan inte hålla på att jaga ökad måluppfyllelse och nöjda kunder – kunskaperna måste finnas med.”

Debatt

Idrottsläraren larmar: ”Bristen på idrottshallar är akut”

Debatt

”Ska vi skapa framtida förutsättningar för fler att få möjlighet att välja olika sporter och fritidsaktiviteter behövs en rejäl satsning på nya hallar”, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ny statistik: Sjukfallen ökar bland lärare efter sommarlovet

Arbetsmiljö

När höstterminen startar ökar antalet nya sjukfall bland lärare kraftigt. I vecka 33 är antalet nya sjukfall tre gånger fler än en genomsnittsvecka för yrkesgruppen, visar ny statistik.

Föräldramöte

5 tips till lärare: Så lyckas du med föräldramötet

Föräldramöte

Just nu är det hög tid för föräldramöten i många skolor. Jonas Nilsson, förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala, tycker att mötena är viktiga för att skapa samsyn kring lärandet.
Här är hans bästa tips för att få föräldramötet att flyga.

Lärarlöner

”Det är bra med stora löneskillnader”

Lön

Stora löneskillnader mellan lärare är inget problem. Det menar Ulla Hamilton som är vd på Friskolornas Riksförbund.
– Löneskillnader är bra. Det gäller alla yrken.

Friskolan betalar sämst löner – trots storvinster

Friskolelöner

Förstelärare anställda inom Internationella engelska skolan är lägst avlönade bland de största friskolekoncernerna.
Jämfört med sina kollegor inom Kunskapsskolan tjänar de i genomsnitt drygt 70 000 kronor mindre per år.

Så mycket tjänar förstelärarna – skiljer 55 000 kronor i månadslön

Löner

Det skiljer nästan 55 000 kronor i månadslön mellan Sveriges högst och lägst avlönade förstelärare, visar ny statistik som Skolvärlden tagit fram.

Forskning: Digitala lärplattformar ger summativ återkoppling

Bedömning

Återkopplingen i digitala lärplattformar tenderar att bli mer summativ än den som sker analogt. Det visar ny forskning.

Forskning

Forskningsprogram ska skapa tryggare skolmiljö och mindre stress för lärare

Forskning

I Uppsala pågår just nu ett unikt forskningsbaserat program med målet att stärka tryggheten, arbetsron och rutinerna på skolorna. 

Skola får böta för ansiktsigenkänning

Dataskydd 

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå registrerade närvaro med ansiktsigenkännande kameror. Integritetsintrång, säger Datainspektionen, och utfärdar en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons