pavlina_spanos

Pavlina Spanos arbetar som lärare på Enbacksskolan i Tensta. Hon tilldelas Pennsvärdet 2019.

Pennsvärdet

Hon fick Pennsvärdet 2019: ”Började gråta när jag fick beskedet”

Pedagogiska par, trelärarsystem och enskilda samtal med 43 elever varje vecka. Under tjugo års tid har läraren Pavlina Spanos utvecklat ett framgångsrikt arbetssätt på Enbacksskolan i Tensta. Nu tilldelas hon Pennsvärdet.

Pavlina Svanos
  • Svensk- och engelsklärare i årskurs 4-6.
  • Arbetar på Enbacksskolan i Tensta sedan 20 år tillbaka. 

Pennsvärdet 2019 tilldelas Pavlina Svanos med följande motivering:

  • ”Pavlina Spanos inspirerar med sin kreativitet, nyfikenhet och förmåga att möta varje elev utifrån hens förutsättningar. Juryn imponeras av hennes förmåga att utvecklas och utveckla i samklang med en skola som hon verkat i under så lång tid. Pavlina är en mycket erfaren lärare som på ett metodiskt och nytänkande vis anpassat undervisningen till sina elever och på så vis höjt resultaten i sin skola. Genom att balansera förväntan, struktur, ansvar och utrymme för att pröva nytt har hon skapat en lärandemiljö präglad av tillit till den egna förmågan, självförtroende och framtidstro som sprider sig bland elever såväl som kollegor. Pavlina har en sofistikerad fingertoppskänsla för det pedagogiska hantverket och har tillsammans med sina elever byggt ett dynamiskt klassrum där kreativitet och kritiskt tänkande ständigt är i fokus.”

Pennsvärdet tilldelas varje år en lärare i ett socioekonomiskt utsatt område som ”bedriver språkutvecklande undervisning som främjar elevernas förmåga i kreativitet och kritiskt tänkande”. I år heter den läraren Pavlina Spanos.

– Jag började gråta när jag fick beskedet. Det är en fantastisk bekräftelse på det man gör, berättar Pavlina Spanos.

På Enbacksskolan i hjärtat av Tensta där Pavlina Spanos arbetar har många av eleverna ett annat modersmål än svenska. Pavlina Spanos vet själv vad det betyder att inte ha språket.

– Min pappa är cypriot och jag pratar grekiska hjälpligt, men jag blir ändå otroligt hämmad varje gång vi besöker Cypern. Jag kan inte uttrycka mina känslor eller vara med i debatter och diskussioner. Jag märker att språket behövs för att jag ska kunna vara mig själv, säger Pavlina Spanos.

Därför är också all undervisning språkutvecklande i Pavlina Spanos klassrum och hon jobbar mycket med skönlitteratur i både engelska och svenska. Men grunden till att utveckla både den språkliga, kreativa och kritiska förmågan stavas trygghet, menar Pavlina Spanos.

– Jag jobbar stenhårt med att alla ska känna sig trygga med alla och då utgår vi från att man jobbar i pedagogiska par. Det betyder att man har en kompis som man samarbetar med allting kring under ungefär två månaders tid innan man byter, förklarar Pavlina Spanos.

Som elev får man önska vem man ska samarbeta med utefter sina egna förmågor. Man får beskriva vem man tror att man kan stärka och varför, samt vad man behöver hjälp med och vem man kan få den hjälpen av.

– När man jobbar så intensivt med en samarbetspartner blir man väldigt trygg och man lär känna väldigt många i klassen på ett helt annat sätt än vad man normalt gör. Vi märker också att när de kommer till sexan är de så trygga med alla att det inte längre spelar någon roll vem de hamnar med.

Vad händer om det uppstår konflikter i de pedagogiska paren?

– Vi har som policy att vi inte byter par, utan då tar vi istället itu med problemet och jobbar med det, förklarar Pavlina Spanos.

Inom de pedagogiska paren arbetar sedan klassen enligt arbetssättet EPA som står för enskilt-parvis-alla.

– Vi jobbar mycket med öppna frågor som man först får fundera på och svara på skriftligt enskilt, sedan i sitt pedagogiska par och sedan i gruppen. Då känner eleverna alltid att de har något att säga och det blir en start till det här kreativa, att våga vara kritisk och att våga ha åsikter.

Men det är inte bara de pedagogiska paren som sticker ut i Pavlina Spanos arbetssätt. Hon arbetar också med ett trelärarsystem i sitt klassrum, vilket hon inte nog kan rekommendera.

– Vi är tre lärare med barnen hela tiden vilket ger en otroligt möjlighet till att anpassa undervisningen. Är det någon som är nyanländ kan vi ge ett helt annat språkstöd eftersom man kan plocka ut elever och ha en extra genomgång när det behövs.

Att det alltid finns tre vuxna att vända sig till ger också en extra trygghet för eleverna menar Pavlina.

Det handlar om att inte nöja sig – att aldrig nöja sig. 

En annan del i trygghetsarbetet är veckovisa enkäter där eleverna får beskriva om man har sett någon som är utanför eller blir kränkt – och vad man har gjort åt det.

– Vi lyfter sedan det positiva beteendet enskilt och uppmuntrar det så att de förstår att det är det som är det viktiga – att just du har tagit ditt ansvar. Vi är väldigt tydliga med att eleverna själva är ansvariga i allt de gör, att det är de som måste göra jobbet.

Denna positiva feedback lyfts det på det enskilda samtal hon har varje vecka med var och en av sina 43 elever.

– Det är jag väldigt stolt över eftersom det kräver så mycket lärartid, men vi är överens om att det är viktigt.

Förutom att ta upp om det har hänt något socialt går hon igenom eventuella läxor och kan fördjupa sig i uppgifter som eleverna har tyckt varit svåra.

– Sen jobbar vi jättemycket med deras texter. Där har jag en möjlighet att gå in på djupet och ge en individuell återkoppling till varje elev, förklarar Pavlina Spanos.

Hur hinner du med det här?

– Det beror på hur vi har lagt vårt schema. Vi har lagt det så att vi är alla tre hela fredagarna, för det här tar hela dagen. Eleverna har mina kollegor Elsa Luthman och Lars Häggström inne i klassrummet och sedan går varje elev ut till mig för ett enskilt samtal.

Pavlina Spanos har varit i tjugo år på Enbacksskolan, varav sju i trelärarkonstellationen med kollegorna Elsa och Lars.

– Jag har tänkt flera gånger att jag kanske måste prova något nytt och se vad som finns där ute för att utveckla mig. Samtidigt som jag hela tiden har känt – varför då? Jag trivs jättebra, jag har fantastiska kollegor och vårt trelärarsystem gör att vi hela tiden auskulterar varandra. Jag utvecklas hela tiden.

Hur gör man då för att fortsätta utvecklas efter 20 år på samma skola?

– Det handlar om att inte nöja sig – att aldrig nöja sig. Sedan menar jag att det inte heller går att sluta utvecklas, för grupperna förändras och problemen blir annorlunda.

Och hennes drivkraft är självklar.

– Jag känner att jag går till jobbet varje dag och har möjlighet att förändra, att det faktiskt har betydelse det jag gör. Det är det viktigaste.

Pavlina om vad hon ska göra med prispengarna:

”Det finns en lärare i Eskilstuna som heter Kerstin Dahlin som jag beundrar jättemycket. Hon driver en sida på Facebook som heter Utmanande undervisning där jag hämtar mycket tankar och inspiration. Jag skulle vilja åka och hälsa på henne och hennes klass”.

Om Berättarministeriet:

Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som verkar som ett stöd för lärare i socioekonomiskt utsatta områden. Utbildningscentren finns i Stockholm-Hagsätra, Stockholm-Husby, Södertälje och Gamlestaden i Göteborg. Pennsvärdet delas ut för att hylla låg- och mellanstadielärare verksamma i dessa områden.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm