Debattreplik

”Jo, visst är undervisning svaret”

”Förmågor förutsätter kunskaper. Vilka i sin tur förutsätter en undervisande lärare”, skriver läraren Mikael Rydén i en replik till Jonas Nilsson tidigare debattartikel.

I en debattartikel i Skolvärlden (10/15) pläderar Jonas Nilsson, förstelärare i Uppsala, för ett bibehållande av lärares administrativa uppgifter. Nilssons tyngsta argument är att genomtänkta skriftliga omdömen tydliggör ”vilka förmågor eleven behöver träna extra på för att höja sin kunskapsnivå”.

Tvärtemot sin avsikt sätter Nilsson därmed fingret på en av huvudorsakerna till kunskapsnedgången i svensk skola. Han tror uppenbarligen att kunskaper erövras genom träning av förmågor. I själva verket är det ju så att förmågor förutsätter kunskaper. Vilka i sin tur förutsätter en undervisande lärare.

Det vore onekligen intressant att höra Nilsson förklara hur han gör, när han lär ut förmågor. I enlighet med Nilssons bakvända logik skulle – det är kärnan i hans mångordiga inlägg – undervisning helt kunna fasas ut ur skolan.

Det mest skrämmande är att Nilsson själv förefaller vara omedveten om denna slutsats.

Mikael Rydén, lärare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm