jag_ar_larare_johan

Johan Abrahamsson undervisar i gitarr i åldrarna 5–25 år på N3 kulturskola i Trollhättan.

| Foto: Kristoffer Hedberg
Läraryrket

Johan: Därför är jag lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Johan Abrahamsson i Trollhättan berättar varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

  • Därför är jag lärare

– Jag har privilegiet att jobba med något jag älskar. Min drivkraft är att se människor utvecklas och växa genom musiken. Jag arbetar mycket med suzukifilosofin som utgångspunkt. Detta innefattar individuella lektioner och grupplektioner. Det som jag uppskattar mest med metoden är ingången att alla kan. Shinichi Suzuki kallade själv metoden för ”talent education school” eller modersmålsmetoden. Man lär sig spela på samma sätt som man lär sig sitt språk – lyssna, härma och repetera.

– Liksom alla barn lyckas lära sig att prata så kan de också lära sig att spela ett instrument med alla fördelar det medför.

  • Bästa stunden i veckan

– Jag gillar de utmaningar jag ställs inför när mina idéer inte fungerar som jag tänkt. Om eleverna inte förstår när jag förklarar så måste jag hitta andra vägar. Barn har aldrig fel, jag lär mig otroligt mycket av mina elever. Jag blir euforisk när jag ser glöden och viljan hos eleverna när de verkligen anstränger sig och lyckas med att lära sig något nytt.

  • Det här skulle jag vilja förändra

– Jag skulle önska att kulturskolans verksamhet blev en nationell angelägenhet, fritt tillgänglig för alla barn i skolåldern. Musik är den enda aktivitet som man vet samtidigt aktiverar hela hjärnan och där det finns vetenskapliga bevis för de positiva effekter som musik har på kognitiva förmågor, språkinlärning, motorik, koncentrationsförmåga och mycket mer.

– Jag är övertygad om att utökad musikundervisning i skolan med stöd av kulturskolorna skulle ha väldigt positiva effekter på resultaten i övriga skolämnen.

Kommentera