Annons
När Ylva Pettersson började arbeta som lärare för 20 år sedan, var källkritik ett kapitel i en lärobok. I dag är det ständigt närvarande i undervisningen. Foto: Markus Marcetic
Foto: Markus Marcetic
Ylva Petterssons elever har skrivit hundratals artiklar i Wikipedia, Wikiversity och Wikibooks. Att de har miljoner läsare ställer krav på texter och källor. Foto: Markus Marcetic
Bild 1/3

Källkritik - ett ständigt närvarande uppdrag

Publicerad 27 mars 2015

Fakta

Användbara sajter

På sin LR-blogg delar Ylva Pettersson med sig av sina kunskaper kring Wikipedia-arbete i skolan. Här finns tips till andra lärare som vill komma igång: 
lrbloggar.se/ylva/wikipedia-kunskapande-skapande

Webbkursen i historia som Ylvas elever håller på att skapa hittar ni här:
sv.wikiversity.org/wiki/Makt_och_uppror

På Wikipedia och Wikiversity finns stödmaterial och råd för lärare som vill använda sig av verktygen i undervisningen:
sv.wikipedia.org, sv.wikiversity.org.

Relaterat

Låt eleverna bli producenter och inte bara konsumenter. Det öppnar deras ögon för hur viktig källkritiken är, menar läraren Ylva Pettersson, vars elever publicerat hundratals artiklar på nätet.

– När de blir medvetna om sina egna glasögon kan de upptäcka att de har en bild av en annan person som är färgad av bara ett perspektiv.

När Ylva Pettersson började arbeta som lärare för drygt 20 år sedan var det givet att använda tryckta läromedel som huvudsakligt underlag i undervisningen. Källkritiken var tydligt avgränsad och avhandlades snabbt.

– Källkritiken var ett kapitel i en lärobok – som själv inte angav några källor. När jag tänker tillbaka på det känns det helt groteskt. I dag ser jag att källkritiken är mer allestädes närvarande, men vi använder ju också ett annat spektrum av källor. Ungar streamar nyheter från hela världen och kan se hur en händelse skildras i brittiska och svenska medier och i al-Jazira. Vi har ett helt annat utbud och då kan inte källkritiken vara ett kapitel i en bok. Källkritiken är varje dag, varje källa, säger hon.

Ylva Pettersson undervisar i historia och kulturhistoria på Katedralskolan, en kommunal gymnasieskola i Skara. Hon har blivit belönad med priset Guldäpplet för sitt långvariga arbete med Wikipedia som pedagogiskt projekt och sitter i styrelsen för Wikimedia Sverige.

Länge var hon skeptisk till Wikipedia, och sa till och med till eleverna att de inte fick använda det i skolarbetet. En tjej argumenterade emot och konstaterade att Ylva inte kände till alla andra källor de hämtade information ur. Ylva gick hem och bekantade sig med Wikipedia – och ändrade sig över en kväll, tack vare en artikel om Maria Stuart som hon själv kompletterade med adekvata källhänvisningar. 

I dag är ”wikis” några av hennes mest använda verktyg som lärare. Hennes elever har skrivit hundratals artiklar i Wikipedia, Wikiversity, Wikibooks och på bloggar, och har antagligen flera miljoner läsare. Det ställer krav på att texter och källor håller, konstaterar Ylva. Med allmänheten som bred läsekrets avslöjas tendentiösa eller partiska källor snabbt.

– Tendens är det roligaste av de källkritiska begreppen att jobba med, tycker jag. När eleverna själva är producenter har de faktiskt lättare att lära sig tendens än om de bara är konsumenter. De blir medvetna om sina egna glasögon, och när de väl har blivit det kan de lättare vara detektiver ur andras perspektiv.

En sidoeffekt är att eleverna blir besvikna på de tryckta läroböckerna, har Ylva märkt.

– De kan upptäcka att de har en bild av en person som är färgad av bara ett perspektiv. Churchill har de nästan enbart en positiv bild av, som mannen som räddade oss undan nazisterna. Tittar de sedan på hans hållning till Indiens självständighet eller kvinnlig rösträtt så blir det en chock för många att detta valts bort i historieböckerna. 

Ett aktuellt exempel, som både Ylva och hennes elever reagerade på, är Dagens Nyheters granskning av fyra läroböcker i historia. Det visade sig att bara 13 procent av de förekommande personerna var kvinnor – och att andelen minskade i kapitlen om 1900-talet.

– Eleverna har en väldigt stark auktoritetstro. Det är bra att vara historielärare för då kan man prata om hur vi skapar tillförlitlighet. Jag gör det utifrån olika sätt att se på historiografi. Jag brukar träna eleverna i att alltid ifrågasätta källor, säger Ylva och fortsätter:

– När det gäller det här exemplet är eleverna, med all rätt, förbannade. Det går att förklara på ett rimligt sätt att det är få namngivna kvinnor under antiken, men att andelen sjunker på 1800- och 1900-talen finns det inga logiska förklaringar till. Att välja bort Margaret Thatcher och ha med ett stort stycke om hertigen av Wellington är ett medvetet val. Eleverna förstår att det i början finns en anledning, men att det i slutet är ren kultur.

Det massiva flödet av information – och för den delen desinformation – på internet har gjort lärarnas ämneskunskaper ännu mer betydelsefulla, menar hon.

– Det kräver mycket mer av en som lärare. En del kan säga att nätet lett till att ämneskunskaperna hos lärarna är mindre viktiga. För mig är det precis tvärtom. Nätet och det enorma utbudet av information har gjort behovet av lärarens ämneskunskaper och förmåga att guida ännu större. 

Ylva Pettersson är noga med att Wiki-arbetet alltid är integrerat i undervisningen. Läser eleverna om Skaras historia bidrar de med artiklar på samma tema.

Hon vill gärna få eleverna att öppna ögonen för andra källor än internet och uppmuntrar dem att besöka museer och kontakta kommunen eller föreningar.

– Internet som informationskälla är faktiskt tämligen begränsat när man behöver vederhäftigt akademiskt material. Det är lätt att hamna i bloggträsket. Det finns också en enorm mängd källor som nätet inte kommer åt av upphovsrättsskäl. Eleverna brukar inse ganska snabbt att de måste bege sig till biblioteket. En skicklig bibliotekarie är värd sin vikt i guld och kan visa eleverna hur nätkällor och bibliotek kompletterar varandra.

Ylvas elever på estetiska programmet i årskurs två arbetar för tillfället med att skapa en mooc, eller öppen webbkurs, i historia som heter ”Makt och uppror”. Eleverna arbetar i ett öppet verktyg och vem som helst kan följa kursens framväxt och bidra med information.

– Eleverna måste tänka som en lärare när de skapar kursen, vilket bland annat innebär att de måste vara extremt noga med källkritiken. Andra ska kunna gå kursen och kunna kolla upp och använda samma källmaterial. Så eleverna vet att kursen kommer att bli använd men också granskad, säger Ylva och fortsätter:

– Det är väldigt mycket källkritik i och med att det handlar om historiebruk och historiesyn. Hur har man skildrat Martin Luther King i olika källor? Varför är det Pussy Riot gör så anstötligt för en del makthavare? Hela kursen är egentligen ett jättestort källkritiskt projekt utifrån historiebruk.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Friskolor

Fortsatt strid om friskolors skolpeng och kösystem

Skolkö

Några avfärdar utredningens förslag, andra stödjer dem fullständigt.

Annons
Annons
Annons
Coronaviruset

LR om nya riktlinjer: Mindre oro men ökad arbetsbelastning

Corona

”Med fler elever hemma blir det tuffare för lärarna”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

FHM vänder: Barn ska stanna hemma från skolan

Corona

Symptomfria elever i grund- och förskola ska hållas hemma om familjemedlemmar är sjuka i covid-19.

Annons
Annons

Kornhall efter nya beskedet: ”Bra första steg, Anna Ekström”

Corona

”Vi behöver en smittskyddspolitik i skolan som bygger på internationell evidens, inte enstaka svenska myndighetspersoners tyckanden.”

Annons

Uppdaterad: 23 frågor och svar om corona

Corona

Det här gäller för dig som lärare.

Var fjärde skola följer inte corona-riktlinjer

Covid-19

”Man måste skydda personalen utifrån de riktlinjer som finns.”

Lärarens inbjudan: ”Välkommen på studiebesök i verkligheten, regeringen”

Debatt

”I klassrummen behövs inget avstånd, handsprit eller munskydd. Nån elev kan spy, må illa och hosta till men de är i skolan, trots alla rekommendationer från FHM”

Kommentera

Vikariebristen i coronakrisen på väg att knäcka lärarna

Corona

Trots larmen – den rekordstora bristen på vikarier kvarstår. 

Kornhall: Om Tegnell menar allvar borde han skämmas

Covid-19

”...och det borde de som är ansvariga för hans anställning också göra”, skriver Per Kornhall.

”Arbetsgivare måste sluta misstänkliggöra lärare”

Corona

För att regeringens beslut om distansundervisning ska få effekt krävs en större tillit, enligt LR. 

Specialpedagogik

Så hanterar specialpedagogen Agneta sina tre roller i skolan

Specialpedagogik

Arbetar som specialpedagog, lärare och fackligt ombud.

Fackligt

Europeiska facken ska bidra till en starkare lärarkår

Fackligt

”Viktigt att kunna dryfta dessa frågor tillsammans.”

Arbetsmiljö

Så vände skolan den negativa trenden

Likvärdighet

"Innan vi gjorde vår helomvändning var det ganska rörigt i skolan. Det var konflikter och barn som var ledsna."

Forskning

Unik virtuell praktik ska stärka läraryrket

Forskning

"Alltför många lärarstudenter upplever ett stort glapp mellan vad de har läst på universitetet och vad de sedan får göra ute i verkligheten."

Offentlighetsprincipen

Nej till offentlighetsprincip för friskolor: ”Ett hån mot lärare”

Sekretess

Vänsterpartiets förslag om att även friskolor ska omfattas av offentlighetsprincipen har nobbats.

LR kritiserar nytt nej till offentlighetsprincip

Insyn

”Jättetråkigt” tycker LR:s Åsa Fahlén om att utbildningsutskottet röstade nej till att införa offentlighetsprincip på alla skolor.

Upprop för vinstbegränsning i skolor växer lavinartat

Lärarupprop

”Nu väntar vi på att politikerna ska börja agera.”

24 av 30 grundsärskolor har brister i arbetet

Granskning

Skolinspektionen granskning av grundsärskolor i landet visar att 24 av 30 skolor har ett eller flera arbetsområden som behöver utvecklas.

 

Debatt

”Förslagen innebär en direkt form av särbehandling”

Debatt

Debatt Förslagen för att skapa en mer likvärdig skola bör inte genomföras, skriver forskaren Hrvoje Kap.

Kommentera

Ta inte skärmen från barnen – sitt med och vägled istället

Debatt

Debatt "Svärordet fan har byts ut mot fuck och de busiga påhitten med tejp på kranen har blivit att doppa någon annans tandborste i toaletten och filma det", skriver läraren Elin Bengtsson.

Kommentera

”Viktigt att ge eleverna bevis på vår värme”

Debatt

”Lärare som förmår visa känslor, reagera, agera – en sådan lärare kan eleven arbeta hårt för”, skriver läraren Johanna Söderberg.

Kommentera

”En kamp att få bli en del av Sverige”

Debatt

”Många beslut om avslag på ansökan om uppehållstillstånd är steg bakåt i utvecklingen”

Kommentera

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov likt International Baccalaureate-systemet bör införas”, skriver Erik Berg (L) och Linn Rydberg (L).

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Kornhall: Argumentation med köpt forskning

Likvärdighet

”Ett av de mest försåtliga sätten är att klä sin argumentation i lånta forskarkläder”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Mer läromedel i skolans undervisning”

Debatt

”För att målet om mer läromedel i skolans undervisning ska nås krävs att befintliga hinder rivs eller nedmonteras”

Kommentera

Panelen: så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Lärare svarar på tre aktuella frågor.

Debatt

”Stärk skyddet mot politisk diskriminering i skolan”

Debatt

"Vi har mängder av exempel på politiskt aktiva som mer eller mindre öppet nekats anställning inom grund- och gymnasieskolan", skriver Mikael Strandman (SD) och Michael Rubbestad (SD).

Kommentera

Analys av lärarlegitimationen: ”Facken var framgångsrika”

Utbildningspolitik

”Facken hade genomslag i sin opinionsbildning.”

Debatt

”Utöka idrott och hälsa med 100 timmar i grundskolan”

Debatt

”Vi vill utöka ämnet idrott och hälsa från nuvarande 600 timmar till 700 under grundskoletiden”, skriver Gudrun Brunegård (KD).

Kommentera

Kommunen betalar facken skadestånd efter tvist

Fackligt

"Det har varit väldigt tydligt för oss att vi hade rätt."

Debatt

”MUF och SSU måste skilja på förslag och beslut”

Replik

”Det är felaktigt av företrädare för M och S att hävda att KD vill avskaffa modersmålsundervisningen” skriver Kasper Avenbrand (KD).

Kommentera

”KDU berättar inte hela sanningen om förslaget”

Slutreplik

”Det var partistyrelsen som lade fram förslaget om att avskaffa modersmålsundervisning inför Kristdemokraternas partifullmäktige”

Kommentera

Historielärare: ökat fokus på bedömning

Forskning

Mätbara resultat har blivit viktigare för historielärare och tidspress gör att de prioriterar att undervisa i modern historia, visar ny studie. 

Coronaviruset

Läraroro efter ökade sjuktal: ”Läget har förvärrats”

Corona

Mer än var tionde lärare sjukskriven – kollegor tvingas sköta undervisningen i flera klasser samtidigt. 

Ny HD-dom: Brist på stöd är diskriminering

Stöd

HD: Elever med stödbehov har rätt till skadestånd om insatserna dröjer.
– Jättebra att det här kommer, säger NPF-experten Kenth Hedevåg.

Fortsatta kopplingar till extremism – friskola måste stänga

Nedstängning

Eleverna riskerar att utsättas för radikalisering, enligt Skolinspektionens beslut som skolan nu planerar att överklaga. 

”Barn som flytt hit måste få kosta pengar”

Debatt

”Vi pratar om en likvärdig skola. Det kommer vi inte i närheten av så länge vi inte lyfter skolor i våra så kallade särskilt utsatta områden”

Kommentera
BETYG OCH BEDÖMNING

Efter kritiken – ämnesbetyg ersätter kursbetyg

Betyg

Kursbetygen ska slopas och ersättas av ämnesbetyg.

Läromedel

Hela listan: Kommunerna som lägger mest – och minst – på läromedel

Rapport

Elever som bor i olika kommuner får inte samma förutsättningar att klara skolan.

Debatt

”Vill vi vara professionella lärare eller servicepersonal?”

Debatt

”Landets lärare bör resa sig i gemensamt motstånd mot skolkoncernernas expansion”, skriver Marcus Larsson.

Kommentera
Coronaviruset

Folkhälsomyndigheten undersöker covid i skolan

Corona

En pilotstudie ska undersöka immunitet för covid-19 hos elever och lärare.

LR om FHM:s pilotstudie: ”Viktigt att det undersöks”

Corona

”Det är viktigt att detta undersöks”, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR i Stockholm.

”Det är dags för nationella riktlinjer för skolans hantering av covid-19”

Debatt

”Som lärare väntar jag otåligt på nationella rekommendationer från Skolverket”, skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

Grundskolor stänger efter smittspridning

Coronavirus

Två grundskolor i Huddinge går över till distansutbildning.

Debatt

”Personalbristen krockar med måluppfyllelse och elevers behov”

Debatt

”Vi jobbar för att det handlar om liv och död, men det är nog inte så länge till vi orkar”, skriver specialpedagogen Cecilia Rosenlund.

Kommentera

Regeringen ser över svenskämnena – ska bli mer rättvist

Språk

Alltför många elever får inte den svenskundervisning som de behöver – "Behöver vända och vrida på alla stenar för att hitta samtliga problem."

Debatt

Läraren: ”Ta bort utvecklingssamtalen”

Debatt

”Jag ser utvecklingssamtalen som tidskrävande bromsklossar”, skriver läraren Simon Sandström.

Kommentera
Lärarutbildningen

Grönt ljus för lämplighetsprov på lärarutbildningar

Beslut

Regeringen inför möjlighet till höjda antagningskrav på förskollärar- och lärarutbildningar.

Liberalerna: Därför vill vi ha obligatoriska test

Replik

”Fler ska inte bara vilja söka sig till lärarutbildningen, lika viktigt är det att fler slutför och tar lärarexamen.”, skriver Roger Haddad (L).

Kommentera

Debatt: Återinför USK:en och öka läraryrkets attraktivitet

Debatt 

”Vi måste slå ett slag för vikten av en rimlig arbetsbelastning”, skriver läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Skolan flaggar om dålig arbetsmiljö: ”Kan bli livsfarligt”

Arbetsmiljö

”Vi blev lovade en ombyggnation, men den rann ut i sanden”, säger skyddsombudet Andreas Ludvigsson.

Hörselpedagogens tips för lugnare klassrum

Arbetsmiljö

Läraren och hörselpedagogen Anita ger tips för mindre buller.

Betyg från åk 4 blir verklighet nästa läsår

Betyg

Rektor ska kunna besluta om att införa betyg från årskurs 4 från och med höstterminen 2021 meddelar regeringen. ”Oseriöst”, menar Lärarnas Riksförbund.

Arbetsmiljö

Alexander Skytte: 5 förslag för att göra läraryrket hållbart

Blogg

”Detta är mina fem förslag för att göra läraryrket till ett hållbart och attraktivt yrke som lockar rätt människor.”

Distansundervisning

Språklärare stöttar varandra i distansundervisningen

Språk

Utmaning att hålla elevers motivation uppe – över 100 lärare möttes online för att utbyta råd och erfarenheter. 

engelskspråkiga skolor

Kraftig ökning av engelskspråkiga skolor i Sverige

Internationella skolor

Skolverkets generaldirektör: ”Problematiskt”.

Anna Ekström: ”Svenska ska vara huvudspråket i svenska klassrum”

Internationella skolor

”Vi drar i nödbromsen om det behövs”.

IES: ”Vi är en del av lösningen för att motverka segregation”

Replik

"Tillståndet att delvis undervisa på engelska är inte villkorslöst", skriver Robin Kirk Johansson, skolchef för Internationella Engelska Skolan.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons