asa_fahlen_greta_thurfjell
Skolstrejk

Eleverna skolstrejkar: ”Det är tomt i korridorerna idag”

Idag skolstrejkar man på 2052 platser i 123 länder, världen över.
Läraren Nathalie Parmegiani har valt att stödja eleverna – trots att hon får undervisa i ett tomt klassrum idag.

Det började med en skolkande 15-åring. Greta Thunberg satte sig med en handmålad skylt med texten ”Skolstrejk för klimatet” utanför riksdagen, ensam. Sedan dess har hon talat på klimatmötet i Davos, uppmärksammats av FN:s generalsekreterare och under torsdagen tillkännagavs det att hon nomineras till Nobels fredspris. Idag strejkar skolelever på 2052 platser i 123 länder, enligt Greta Thunbergs egen twitter – som i skrivande stund samlar nära 300 000 följare.

Men hur ska man förhålla till rörelsen Fridays for future som lärare – är det ett viktigt engagemang bland eleverna eller regelrätt skolk?

Nathalie Parmegiani
Nathalie Parmegiani

Nathalie Parmegiani är lärare i matematik och franska på Viktor Rydberg Jarlaplan. Till hennes första lektion i morse dök bara en av totalt 17 elever upp – resten strejkar.

– Det är tomt på hela skolan, det är tyst i korridorerna idag, berättar Nathalie Parmegiani.

Själv är hon stolt över deras engagemang och har varit öppen med det.

– Jag säger att jag förstår dem och stödjer dem fullständigt – om jag var lika gammal som dem hade jag gjort samma sak. Men jag sa också till dem att om de väljer att strejka så kommer de att få frånvaro.

Vad händer om de börjar att strejka varje fredag?

– I så fall får de ju frånvaro varje fredag och så måste de ta igen vad de missar hemma. De vet villkoren.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén tycker att frågan kring hur man som lärare ska förhålla sig till strejken är knivig.

– Jag tycker att det är ett fantastiskt engagemang och en tydlig signal från den unga generationen att vi måste ta frågan på mycket större allvar än vi har gjort hittills. Däremot kan vi såklart inte ställa oss bakom att skolka från skolan. Som lärare har man ju planerat ett upplägg för sina lektioner och det är klart att det ställer till det för både elever och lärare om elever inte kommer dit, säger hon.

Själva ämnet och aktionen ligger dock ganska väl i linje med skolans styrdokument, menar Åsa Fahlén.

– Det finns ju relativt nya skrivningar kring hållbarhet och jag tycker att strejken blir en signal om att vi måste trappa upp det arbetet ytterligare. Här finns det ett behov av fortbildning för lärare i ämnet, men också ett behov av mer tid att samarbeta kring frågorna med lärarkollegor. Det är ju tyvärr ofta så i skolan, att man lägger till något som är bra och vällovligt men man ger sällan lärare tillräckliga förutsättningar för att göra det på ett kvalitativt sätt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm