fotter_samtal
Foto: Elisabeth Ohlson-Wallin

”Kollegialt lärande bygger yrket”

Höstlovet är späckat med fortbildning för lärare. På Mötesplats Skola i Göteborg ska skolutvecklaren Per Fagerström tala om hur kollegialt lärande lyfter både lärare och elever.

Storstäderna bjuder på en rejäl dos av fortbildning. I Stockholm pågår till exempel Skolforum och i Malmö är Skoldagarna i full gång. I Göteborg hålls konferensen och mässan ”Mötesplats skola” för tredje året i rad. Det övergripande temat för i år är ”en skola möjlig för alla”. Föreläsaren och skolutvecklaren Per Fagerström vid Karlstad universitet är på plats för att tala om hur man växer som pedagog genom kollegialt lärande – det vill säga regelbundna, strukturerade möten som syftar att utveckla undervisningen, gärna med kurslitteratur och under ledning av en utomstående samtalsledare.

– Både forskningen och vårt sunda förnuft tyder på att när vi får lära oss tillsammans och arbetar efter förutsättningar som vi tillsammans har byggt upp, så sätter sig kunskapen på ett helt annat sätt.

Arbetar man med kollegialt lärande på skolorna?

– Nej, inte tillräckligt med tanke på att vi ser i forskningen att det bygger yrkesprofessionen, att det gör att folk trivs bättre och att meritvärdena verkar öka för eleverna, säger Per Fagerström.

Han tycker det är viktigt att teman eller ämnen för mötena kommer från lärarna själva och inte uppifrån.

– Det handlar om att starta i sin egen vardag, vilka dilemman som gnager oss för att vi ska kunna göra världen bättre och lyckligare för våra elever. Det är bra att ha externa föreläsare och samtalsledare för att bli lite utmanade i gruppen, men jag tror man kommer ganska långt även utan det.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm