mohamed_kubaitari

Mohamed Kubaitari kom till Sverige som flykting och har utbildat sig till lärare i Sverige. I februari fick han sin legitimation.

| Foto: Andreas Hillergren/Martin Eriksson
Nya lärare

Kom som flykting – i dag är Mohamed legitimerad kemilärare

Ett nytt land men samma yrke. Kemiläraren Mohamed Kubaitari har många han vill tacka efter att ha fått sin legitimation i Sverige.

Söktrycket till ULV

Intresset för ULV (utländska lärares vidareutbildning) är större än någonsin. Söktrycket till ULV – år för år:

  • 2009: 574
  • 2010: 480
  • 2011: 607
  • 2012: 543
  • 2013: 537
  • 2014: 643
  • 2015: 770
  • 2016: 904
  • 2017: 841
  • 2018: 1 030
  • 2019: 1 255
  • 2020: 1 612

Senaste regionala söktrycket – för HT 2020:

  • Göteborgs universitet: 138
  • Linköpings universitet: 104
  • Malmö universitet: 125
  • Stockholms universitet: 380
  • Umeå universitet: 50
  • Örebro universitet: 61

Källa: Stockholms universitet, nationell samordnare för ULV

Mohamed Kubaitari kom till Sverige 2014. Då var allting nytt. Men saker har gått fort.

Efter två månader på förläggningen i Simrishamn fick han börja arbetsträna på en skola.

I Syrien var han lärare med många års erfarenhet. Nu var han återigen en elev. Mohamed Kubaitari förstod snabbt att nyckeln för att få jobb i skolan var att lära sig svenska.

– Vi har inte kommit hit för att få bidrag och sitta hemma. Vi är en del av samhället och samarbetar. Vi har alltid hört att flyktingar är ett sånt problem – så när jag såg den här gruppen #jagär2015 ville jag visa vår del, vad vi gör.

Efter att han och hans fru berättade om sina erfarenheter har de fått många glada kommenterar.

– Det känns bra. Då när vi kom hit var allting nytt. Nu känner jag att vi är nära det svenska samhället.

Efter flera års SFI-studier nådde Mohamed Kubaitari svenska 3-nivå och kunde skicka in sina papper till Skolverket tillsammans med intyg från den skola där han jobbat som studiehandledare. I februari fick han beskedet: han hade nu lärarlegitimation i kemi.

– Det var inte alltid lätt. Man vaknar 06.00 och ska iväg och lämna barnen på förskola, sen iväg och jobba och sen när man kommer hem ska man komma igång igen och kämpa ännu mer med studierna. Jag har haft mycket stöd från min fru, min mamma och pappa som är kvar i Syrien och från vänner.

– Och min fru har haft en liknande väg till sitt jobb – så vi har stöttat varandra.

Att nyligen ha flytt från sitt hemland och lära känna ett nytt land, är det erfarenheter du har som du tror att elever kan ha nytta av att se?

– Jag tror det är viktigt att se att alla lärare gör samma sak. Vi har informationen och kunskapen – hur ska vi få ut den? Om det finns elever som har problem – då ska vi anstränga oss för att få en bra relation oavsett om de kommer från ett annat land eller inte.

Ser du några stora skillnader mellan skolan i Sverige och i Syrien?

– Den största skillnaden är att här finns det mycket mer material. I Syrien fick läraren också förklara mer – här ska eleverna också själva söka och ta reda på mer.

Någon som fick Mohamed Kubaitari att söka reda på mer var Lisbeth Snitting. I sitt inlägg beskriver han och hustrun hur Lisbeth blev som en extramamma i Sverige:

”När jag träffade Lisbeth 2014 var jag gravid. Jag berättade att min mor dog inför kriget. Hon berättade att hon har två söner och att jag kan vara hennes dotter. Då såg jag min mor i Lisbeths ögon. Lisbeth lovade att vara med oss på BB när det är dags. Och det gjorde hon precis som min mor hade gjort.

Hon har försökt tillsammans med sin fina man Pär att skapa en familj till oss.

För att tycka om varandra krävdes inte det att tänka alltid på samma sätt. Det krävdes bara att komma ihåg att vi alla är människor och är lika värde. Vi är lyckliga att våra barn har en mormor och morfar i Sverige.”

– Pär och Lisbeth har varit bra. De har tjatat och sagt till mig: Du måste plugga svenska så du kan få lärarlegitimation och få ett bra jobb.

Och det har han nu i Simrishamns kommun där han undervisar på flera skolor. Men legitimationen för kemi är inte slutet.

– Målet är att få legitimation även för matematik och arabiska som modersmål. Då har jag tre ämnen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm