Annons
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Foto: Pelle Rabe

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Publicerad 21 juni 2018

Relaterat

I del fyra av Skolvärldens valspecial "På rast med..." möter läraren Ragnar Sjölander Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.
Hur ser M-ledaren på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

 

Varför ska man som lärare rösta på Moderaterna och er politik? 

– I grund och botten tycker jag att lärare ska rösta på oss av samma skäl som alla andra. Vi röstar inte i första hand som yrkespersoner, utan vad är det man tror på, vilka värderingar står man för och vilka problem tycker man att Sverige har och vem verkar ha bäst lösningar på de problemen. Där tror jag att lärare är som många andra kloka människor, man sätter sig in frågorna och så röstar man efter övertygelse.

Skulle jag som lärare märka att det blev en ny politik rent konkret om du blev statsminister och ledde en regering?

– Ja, det hoppas jag verkligen. Sedan är det inte så enkelt och så snabbt går det ju inte heller.  Jag tycker att vi tar de problemen vi har i dag på mycket större allvar än vad jag tycker den här regeringen har lyckats. Var sjätte elev lämnar nionde klass utan att ha fullständiga betyg och komma in på gymnasiet, och detta i ett läge där det snart inte finns några jobb kvar över huvud taget som man klarar av utan gymnasieutbildning. 

Jag tycker att det är viktigt att vi får ordning och reda i skolorna.

– Det är väldigt mycket stök och oro på många skolor och mindre undervisning i svenska skolor än i andra jämförbara länder. Så det är ganska stora reformer som har med kunskap, ordning och reda, och lärarens ställning att göra som jag tycker måste genomföras. 

Finns det någonting som du kan lova för att göra läraryrket mer attraktivt? Till exempel vad gäller arbetsvillkor och löner. 

– Det finns ju saker som måste göras, men man ska vara noga med att lova. Vi är inte i ett sådant läge i svensk politik där man kan lova före valet vad exakt som händer efter valet. Jag kan lova att vi kommer att driva de ståndpunkter som vi har. Men ingen kan i dag lova att ”det här kommer att ske”. 

Ragnar och Ulf under inspelningen. Foto: Fredrik Wallin

– Jag tycker att det är viktigt att vi får ordning och reda i skolorna, att det blir mer lugn och ro så att lärare får chansen att vara lärare. Jag tror på mer karriärvägar och mer vidareutbildning för lärare, jag tror att fler behöver bli förstelärare och få mer lön för pengarna också, mer avlastning och mindre administration – det är sådant som mitt parti står för. Jag kan lova att vi kommer göra allt vi kan för att genomför detta. Men det är klart att vi före ett val inte kan lova exakt vad som kommer att hända. 

Men du kan lova att det blir en riktning där lärare upplever att villkoren för att utöva yrket blir bättre?

– Ja. Jag tror att det långsiktigt både skulle attrahera människor till lärarutbildningen och behålla lärare, så tror jag att det som krävs. Lönen är en viktig sak men jag tror att det handlar om en mer fundamental syn på min chans att utöva yrket med stolthet.

Finns det någonting i den nuvarande regeringens skolpolitik som du tycker är bra och som ni ställer er bakom? 

– Vi är ju inte oense om allt. Det tycker jag ibland är viktigt att säga även under ett valår. Vi slåss ju om många saker, men då ska man också vara beredd att säga att en del saker tycker vi lika om också. Det finns ganska många förslag i Skolkommissionens betänkande som jag tycker är användbara, och då tycker jag man ska ta fasta på dem. Jag tycker till exempel att mer aktivt skolval, jag tycker också att tuffare kvalitetsgranskning både på kommunala skolor och fristående skolor. Där tror jag vi skulle bli ganska eniga. Sedan är vi uppenbart väldigt oeniga när gäller Reepalu-betänkandet och hur man ska stoppa friskolor från att kunna verka, där tycker vi verkligen olika. 

Är det någonting i styrningen av pengar eller fördelningen av pengar som man skulle behöva skruva på enligt er uppfattning? Både gentemot kommunala skolor förstås, och friskolor.   

– Ja, det tror jag. Jag tror framförallt att en stramare syn på dels vilka som får starta skolor över huvud taget och vilka krav vi ställer på de som ska leda skolor – både fristående skolor och kommunala skolor. Och sedan en tuffare uppföljning. Vi har för många skolor, både fristående skolor och kommunala, som helt enkelt inte håller måttet. Där tror jag på ganska tuffa tag från statens sida. 

Ulf och Ragnar på skolan. Foto: Fredrik Wallin

Så det skulle kanske betyda då ett utökat uppdrag till Skolinspektionen att ta i med hårdhandskarna?

– Ja, på samma sätt som att man kan stoppa friskolor som inte håller måttet, där tycker jag man ska vara ännu tuffare, så ska man också kunna tvångsförvalta kommunala skolor som inte sköter sig. Jag är mycket mån om lika villkor och tuffa villkor. Det ska inte vara lycksökare, varken fristående eller kommunala som sysslar med något så viktigt som skolan.

– Sedan hoppas man att skolor rättar sig efter sådana här påpekande man får, men jag tycker att vi har sett ganska många fall på långvarigt sönderfall i skolor och lärare som vittnar om att det är en arbetsmiljö som helt enkelt är oacceptabel. Jag är rädd för att det urholkar själva läraryrkets legitimitet. 

Om du fick chansen att förändra någonting i grunden när det gäller den svenska skolan – vilken fråga skulle du välja då?

– Det finns många. Men skulle jag verkligen välja en enda fråga som vi jobbat mycket med själv, då är det egentligen hur ska vi hjälpa de barn som har tuffast förutsättningar. De barn som växer upp i familjer som kanske har olika problem, men det kan i dag också vara invandrarbarn som har föräldrar som inte talar svenska och som kanske har väldigt låg utbildning. 

– Hur ska vi på allvar se till att de barnen får riktigt goda möjligheter att lyckas bra senare? Då menar jag att vi behöver högre förväntningar på att de barnen lyckas i skolan, inte lägre förväntningar, mer svenska språket tidigt. Att socialtjänsten borde vara med och hjälpa till och stötta de barnens skolgång så att de verkligen kommer ut nian med bra betyg och inte lämnar nian utan betyg. Det finns ingen grupp människor som jag är så bekymrad över att vi får andra generationens utanförskap när barn till föräldrar som har haft problem ärver sina föräldrars problem själva. 

Intervjun med Moderaternas Ulf Kristersson gjordes på Estniska skolan och Storkyrkoskolan i Stockholm den 23 maj 2018.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Mikael Bruér: Länge leve kritikerna!

Blogg

Före detta läraren Mikael Bruér skriver om risken och fördelen med att vara öppet kritisk mot skolan:

Annons
Annons

”Ökad arbetsbörda botar inte lärarbristen”

Debatt

”Ska vi börja undervisa lika många timmar som vi ”slipper” p.g.a. assistenterna, så tvingas vi göra ett sämre arbete och riskerar att bli för stressade för att arbeta kvar”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Annons

Här testar lärarna flextid: "Det är precis den riktningen vi vill gå"

Avtal

Karlstad kommun testar flextid för lärarna på vuxenutbildningen i ett år.

Elevassistenter

Var tredje elevassistent försvinner: ”Slår mot eleverna”

Elevassistenter

75 elevassistenter ska bli 25 när Kiruna kommun sparar.

Annons
Annons
Höstbudgeten

Likvärdighetsbidrag krymper med dryg miljard

Budget

Statsbidraget till likvärdig skola blir högre än under 2019, men mindre än aviserat från början.

Regeringen satsar 1 miljard på lärarassistenter

Lärarassistenter

En kvart om dagen räckte inte – nu satsar regeringen mer pengar på assistenter till lärare.

Annons
Jag är lärare

David: Därför är jag lärare

Läraryrket

David Hällman berättar varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Debatt

Debatt: ”Följ varje elevs klassresa”

Debatt

”Följ varje elevs klassresa – så att rätt hjälp snabbt kan komma på plats där det behövs”, skriver Kristina Axén Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.

Kommentera
Läsning

Forskaren om vikande läsning bland unga: Behöver inte vara sant

Läsning

Bara 11 procent av 18-åringarna läser böcker och tidningar dagligen.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna kartläggas – timme för timme

Lokalt

Ulricehamns kommun vill under två veckor se vad lärarna gör med sina arbetsdagar.

Ny organisering av lärare

Åsa Fahlén: Nej, förbunden kommer inte slås ihop

Organisering

Kommenterar förvirringen kring beskedet om Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet: "Det är långt ifrån verkligheten".

Lärarförbundet: ”Ett viktigt steg i rätt riktning”

Organisering 

Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand svarar på reaktionerna på den nya organiseringen av lärare.

Lärarfacken öppnar för ny organisering av lärare

Beslut

Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet ska samtala för att hitta konturerna av en ny organisering av lärare.

Skolbibliotek

Här satsar man på skolbiblioteket: ”Läsning har blivit något spännande”

Skolbibliotek

På Elundskolan i Köping har biblioteket blivit en naturlig del av undervisningen. 

Skolans dag

Prisade modersmålsläraren: ”Jag vet att mitt arbete gör skillnad”

Modersmål

Abdul Masih Aphrem på Rågsveds grundskola är Årets språkliga eldsjäl 2019.

Politiker skuggade lärare: ”Känner inte igen mig i bilden av skolan”

Skolpolitik

17 politiker skuggade lärare i klassrummen inför skolans dag.

Nationella prov

Skolinspektionen: Minskad spridning av nationella prov

Nationella prov

Skolor har blivit bättre på att hantera nationella prov, visar en ny granskning.

Arbetsmiljö

9 av 10 lärare får ingen avsatt tid för VFU: ”Ideellt arbete”

VFU

En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.

Här får lärarna både tid och betalt för att handleda studenter

VFU

I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på.
– Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull, säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola.

Hjärnsmart

Nybyggda grundskolan fokuserar på hälsa: ”Vi jobbar hjärnsmart”

Hjärnsmart

Inomhus råder skoförbud och i kafeterian finns bara nyttigheter. Det är några av de nyheter som eleverna i Skurup fått vänja sig vid efter sommarlovet.

Betyg

Rektor höjde betyg trots lärarens protest

Betygsättning

Läraren ombads höja ett F som redan var satt. Läraren vägrade, men rektorn ändrade betyget ändå. Enligt uppgifter till facket är det inte första gången.

Så hjälper de cancerdrabbade elever att klara skolan

Elever med cancer

Specialpedagog Cristina Eklund och neuropsykolog Helena Söderström hjälper cancerdrabbade barn att klara skolgången.

Tipsa oss – vad vill du läsa mer om i Skolvärlden?

Läsning

Vi på Skolvärlden vill veta vad du saknar eller vill läsa mer om i tidningen. Kanske vill du berätta om aktuella problem eller lösningar på din skola?

Arbetsmiljö

Skolflytt av hundratals elever oroar lärare: ”Får inte plats”

Arbetsmiljö

Flytten, som rör 380 högstadieelever, skulle leda till minskad trygghet och ökad risk för konflikter, menar läraren Tomas Antonsson.

Statsbidrag

Lärarjobb i fara efter att statsbidrag plötsligt togs bort

Statsbidrag

Satsning på tvålärarsystem hotas läggas ner och flera lärarjobb kan försvinna. Det kan bli utfallet av att Fagersta kommun blivit av med statsbidrag på över 5 miljoner kronor från Skolverket. 

Blogg

Kornhall: Centerns förslag om obehöriga lärare är en rysare

Blogg

”Om man menar allvar med att göra något åt lärarbristen bör man skriva en lag att staten har ansvaret för lärarkåren och rektorerna, samt att alla kommuner ska ha en statlig skolchef”, skriver Per Kornhall. 

BEO-anmälde läraren

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO kritiseras inom egna myndigheten

Lärarbefogenheter

16 utredare och jurister inom Skolinspektionen riktar stark kritik mot BEO (Barn- och elevombudet) och menar att den egna myndigheten driver skadeståndsärenden där elever har blivit kränkta alldeles för långt, rapporterar DN. 

Alexander Skytte: ”Kritiken mot BEO missar helheten”

Kritiken mot BEO

”Ser man inte helheten ur fler perspektiv än ett så förstår jag att man är kritisk till BEO:s agerande. Jag personligen tycker det känns bra att vi har ett myndighetsuppdrag vars syfte är att stå upp för barnens rätt”, skriver Alexander Skytte.

Legitimation

Skolverkets satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Karin Boberg: ”Jag är inte bäst på allt och det står jag för”

Blogg

”Ibland kan det vara så att jag helt enkelt inte lägger tid på att installera den där skrivaren eller starta om min dator”, skriver läraren Karin Boberg.

Forskare: Skolpolitiken riskerar driva elever till kriminella gäng

Värdeskapande lärande

Regeringens ensidiga fokus på kunskapskrav och disciplin riskerar att slå ut elever – och kan ytterst driva dem till kriminella gäng, menar forskaren Martin Lackéus som efterfrågar mer värdeskapande lärande. Samtidigt möts debattinlägget av kritik.

Lärare stoppas från att äta i skolmatsalen: ”Blir stökigare”

Skolmat

Lärarna i Kungälv tillåts inte längre köpa skollunch och sitta med och äta i skolmatsalen. Beslutet har väckt skarpa reaktioner bland kommunens lärare.

Lågaffektivt bemötande

LAB-experten: Vi måste bredda bilden av lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Verksamhetspedagogen Jennie Linde vill bredda bilden av lågaffektivt bemötande.

Sara Bruun: Lågaffektivt bemötande har kört i diket

Blogg

Sara Bruun bloggar: ”Dessa missförstånd runt vad lågaffektivt bemötande innebär har blivit en katastrof för svensk skola.”

Likvärdighet

Så kan fler pojkar lyckas i skolan

Likvärdighet

Att pojkar som grupp presterar sämre än flickor är ingen nyhet, men skillnaderna ökar. Så hur gör man som lärare för att vända den negativa trenden i klassrummet?

Lovskola

”Är lovskolan ett nytt sätt att frisera måluppfyllelsen?”

Bedömning

Sara Bruun sågar sommarskolan:
”Ingenstans rapporteras sommarskolans resultat in och bestämmelsen om att de nationella proven i årskurs nio ska väga tyngre blev ett slag i luften. Svensk skola kan inte hålla på att jaga ökad måluppfyllelse och nöjda kunder – kunskaperna måste finnas med.”

Debatt

Idrottsläraren larmar: ”Bristen på idrottshallar är akut”

Debatt

”Ska vi skapa framtida förutsättningar för fler att få möjlighet att välja olika sporter och fritidsaktiviteter behövs en rejäl satsning på nya hallar”, skriver idrottsläraren Tommy Lénberg.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ny statistik: Sjukfallen ökar bland lärare efter sommarlovet

Arbetsmiljö

När höstterminen startar ökar antalet nya sjukfall bland lärare kraftigt. I vecka 33 är antalet nya sjukfall tre gånger fler än en genomsnittsvecka för yrkesgruppen, visar ny statistik.

Föräldramöte

5 tips till lärare: Så lyckas du med föräldramötet

Föräldramöte

Just nu är det hög tid för föräldramöten i många skolor. Jonas Nilsson, förstelärare vid Stordammens skola i Uppsala, tycker att mötena är viktiga för att skapa samsyn kring lärandet.
Här är hans bästa tips för att få föräldramötet att flyga.

Lärarlöner

”Det är bra med stora löneskillnader”

Lön

Stora löneskillnader mellan lärare är inget problem. Det menar Ulla Hamilton som är vd på Friskolornas Riksförbund.
– Löneskillnader är bra. Det gäller alla yrken.

Friskolan betalar sämst löner – trots storvinster

Friskolelöner

Förstelärare anställda inom Internationella engelska skolan är lägst avlönade bland de största friskolekoncernerna.
Jämfört med sina kollegor inom Kunskapsskolan tjänar de i genomsnitt drygt 70 000 kronor mindre per år.

Så mycket tjänar förstelärarna – skiljer 55 000 kronor i månadslön

Löner

Det skiljer nästan 55 000 kronor i månadslön mellan Sveriges högst och lägst avlönade förstelärare, visar ny statistik som Skolvärlden tagit fram.

Forskning: Digitala lärplattformar ger summativ återkoppling

Bedömning

Återkopplingen i digitala lärplattformar tenderar att bli mer summativ än den som sker analogt. Det visar ny forskning.

Forskning

Forskningsprogram ska skapa tryggare skolmiljö och mindre stress för lärare

Forskning

I Uppsala pågår just nu ett unikt forskningsbaserat program med målet att stärka tryggheten, arbetsron och rutinerna på skolorna. 

Skola får böta för ansiktsigenkänning

Dataskydd 

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå registrerade närvaro med ansiktsigenkännande kameror. Integritetsintrång, säger Datainspektionen, och utfärdar en sanktionsavgift på 200 000 kronor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons