15-åringen åtalad

Kronans rektor efter knivattacken i Eslöv: ”Tar år att återta vardagen”

Djeno Mahic

Händelsen i Eslöv väcker obehagliga minnen och tankar hos Djeno Mahic som var rektor på Kronan när den attackerades i oktober 2015.

| Foto: Sebastian Lamotte och TT
Åtalet
  • 15-åringen åtalas för försök till mord, nio fall av grovt olaga hot samt grovt hot mot tjänsteman.
  • Motiv för brottet är enligt åtalet ”att kränka en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.”
  • Polis har beslagtagit bland annat knivar, patronhylsor, replikor av skjutvapen och en hjälm.

Den elev som knivhögg en lärare i Eslöv åtalas nu för mordförsök och grovt olaga hot. Ett stöd för skolans rektor är Djeno Mahic som var rektor på Kronan i Trollhättan när den skolan attackerades för sex år sedan.
– Det tar flera år att återta vardagen efter en sådan här händelse, säger han till Skolvärlden.

Exakt en vecka före årsdagen av attacken på Kronan i Trollhättan väcks åtal mot den elev som i augusti knivhögg en lärare på Källebergsskolan i Eslöv. Gärningsmännens dåd och motiv har flera likheter med varandra och 15-åringen som nu står åtalad är enligt utredningen inspirerad av tidigare skolattacker både i Sverige och andra länder.

Händelsen i Eslöv väcker obehagliga minnen och tankar hos Djeno Mahic som var rektor på Kronan när den attackerades i oktober 2015. Samtidigt har han och Källebergsskolans rektor funnit ett stöd i varandra.

– Vi har haft kontakt och bytt lite tankar, vi är inte så många som har varit med om det här. Det har varit skönt att kunna prata med varandra, här är någon som förstår precis vad jag pratar om, säger han till Skolvärlden.

I Eslöv har den initiala chocken över det som hänt knappt lagt sig ännu, medan Djeno Mahics upplevelse ligger sex år tillbaka i tiden. Men det tog flera år innan han upplevde att Kronan började kännas hel igen.

– Det många inte tänker på är att efterarbetet av en sådan här händelse, att återta skolan, att återta vardagen, pågår långt efteråt. En del personer reagerade kraftigt i stunden och andra reagerade mer ett år senare. Det är så krishantering fungerar. Det som jag tror gjorde att vi orkade kämpa vidare och jobba på var att eleverna faktiskt skulle ha betyg. Några veckor handlade om väktare och krismöten och så vidare. Så sade min biträdande rektor ”Hur gör vi med nationella prov? Och elevernas betyg”. Oj, tänkte jag, säger han och fortsätter:

– Vi ringde Skolverket och Skolinspektionen och frågade ”hur gör vi nu?”. De sade att ”betyg kan ni sätta på det ni har redan, men nationella prov kan ni inte få dispens för.” Och det var precis vad vi behövde höra för att återgå till vardagen. Det blev ett sätt för oss att fokusera på kunskapsuppdraget. Tiden stannar inte när hemska saker händer, eleverna ska ha sitt.

”När årsdagen närmar sig så känns det lite i kroppen”

Åtalet i Eslöv avser försök till mord och grovt olaga hot. Ingen dog i attacken, trots att det enligt utredningen var gärningspersonens avsikt. Den knivhuggna läraren drabbades av livshotande skador men fick vård i tid. I Trollhättan dödades tre personer och ytterligare två skadades. Även gärningsmannen dog av skottskador från polis.

I utredningen av det aktuella fallet görs det klart att 15-åringen inspirerats av tidigare skolattacker i Sverige och andra länder. Liksom den avlidna gärningsmannen i Trollhättan var han även maskerad, bar kläder gjorda för strid och gick till attack på nära håll med stick– och skärvapen.

Djeno Mahic går inte runt och oroar sig för att det ska ske fler attacker. Men tanken på att fler unga kan inspireras av morden i Trollhättan är jobbig.

– Jag går inte runt och är paranoid och undersöker om dörrarna är låsta och sådant. Men nu när årsdagen närmar sig så känns det lite i kroppen. Att det som hänt i Eslöv kan ha varit inspirerat av det som hände i Trollhättan, det väcker den där farhågan man har någonstans långt inne i sig att fler att göra samma sak, säger han.

Men han tror inte alls på åtgärder som innebär att man sätter upp fler barriärer, installerar metalldetektorer eller anlitar väktare.

– Nej inget sådant, då har vi gett upp. Samtal är vårt bästa verktyg, både med elever och vårdnadshavare. Vi måste prata med våra barn om allas lika värde. Installerar man metalldetektorer säger man att vi har gett upp hoppet att vi kan lära våra barn att leva efter vår värdegrund, det signalerar att vi lever i ett farligt samhälle.

Och det gör vi inte?

– Det kommer alltid finnas individer som riskerar att hamna i det här ensamhetsträsket som både Anton och gärningsmannen i Eslöv hamnat i. Det handlar om att upptäcka de här eleverna tidigt, att se signalerna. Om närvaron minskar, betygen dalar, ensamheten ökar, då måste vi agera. Jag tycker att vi ska främja och förebygga, i stället för att åtgärda, säger Djeno Mahic.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm