Annons
Mårten Hemström är gymnasielärare på Grillska Gymnasiet Västerås och gruppledare för Liberalerna i Sala. Foto: Annelie Bergqvist.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Publicerad 4 april 2019

Relaterat

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. 
Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.
– Det finns inget värre i läraryrket än omdömesskrivning, säger han.

Skolvärlden har tidigare skrivit om att en riksdagsmajoritet vill införa skriftliga omdömen i ordning i svensk skola.

I dag består majoriteten i riksdagens utbildningsutskott av Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna. Medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är emot förslaget.

Förslaget har mötts av både kritiska och optimistiska tongångar.  

– Just det här förslaget skulle bara skapa mer administration och byråkrati och inte stärka studieron i skolan, sa utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT under tisdagen.  

Även Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén ser nackdelar med förslaget.

– Jag tror inte på ordningsomdömen. Det är väl lite med utgångspunkten i att jag inte riktigt har hört någon beskriva hur det här skulle gå till. Jag befarar att det blir en väldigt stor apparat för lärarna och att det inte kommer att ge den effekten som man är ute efter, säger hon. 

Åsa Fahlén tror att införandet kommer att leda till många osäkerhetsfaktorer.

– Syftet med det här ordningsomdömet skulle vara att man kommunicerar med hemmet. Redan i dag finns det utvecklingssamtal, både på högstadiet och på gymnasiet. Så det går att överföra den här informationen ändå. Det viktiga är att man fångar upp de här signalerna tidigt, säger Åsa Fahlén och tillägger: 

– Jag känner att lärarna ofta har ganska begränsade möjligheter att göra det här rent tidsmässigt. På vissa skolor testar man att ha ”proffsmentorer” eller ”supermentorer” där det faktiskt inte är lärare som tar tag i den här biten, utan någon annan som har ansvar för ett visst antal elever. Då följer man upp hur elever beter sig i skolan. 

Mårten Hemström arbetar som gymnasielärare på Grillska Gymnasiet Västerås och är gruppledare för Liberalerna i Sala. Han blev glad när han först fick höra om förslaget att införa ordningsbetyg i skolan.

– Min första reaktion var ”jippi, äntligen”. Men då trodde jag att det rörde sig om ett faktiskt betyg. Med ett betyg skulle jag enkelt uttryckt på några minuter kunna plocka ut eleverna som missköter sig och stör på lektionerna. På samma sätt bidrar ett ordningsbetyg till att lyfta eleverna som redan sköter sig och bidrar till en god arbetsmiljö i klassrummet.

Så ett ordningsbetyg skulle skapa mer ordning i klassrummet menar du? 

– Absolut. Jag kan se att elever blir motiverade av betyg i övrigt. Är man som lärare mot ordningsbetyg då tror jag att man i konsekvensens namn också borde vara emot betyg i övrigt, som många menar inom Lärarförbundet. Men jag tror på mer betyg i skolan. 

I en tidigare intervju med Skolvärlden säger Liberalernas partiledare Jan Björklund att han vill ha betyg i ordning och uppförande. L-ledaren påpekar vikten av att lärare inte ska behöva skriva omdömen.

– Ska det vara långa dokument som ska beskriva sida upp och sida ner om varje elev – då är det en stor arbetsuppgift. Så tycker inte jag att det ska utformas. Ordningsbetyg i Norge, och som det var i Sverige, det var en enkel siffra eller bokstav där de flesta inte har någon anmärkning då är det väldigt enkelt, säger Jan Björklund.  

Men enligt Liberalernas Roger Haddad, som är vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, handlar förslaget som har vunnit majoritet i riskdagen om ett omdöme, och inte ett betyg. Omdömet ska ges i anslutning till terminsbetyg och inte i slutbetyg.

– Ordningsomdömen är viktigt. Det finns ordningsrutiner på de flesta skolorna, men vi ser också i Skolinspektionens rapport att det inte alltid man bryr sig om dessa. Det är ett problem. Vi måste fokusera på de här frågorna mer, säger han. 

Varför föreslår ni ordningsomdöme och inte ordningsbetyg? 

– Vi hade gärna sett ett ordningsbetyg, men nu är det formulerat som ett ordningsomdöme och det är den konstruktion som har vunnit majoritet. Eftersom det ska presenteras som en bilaga till terminsbetyget så blir det något slags ordningsbetyg. Det är därför begreppet (ordningsbetyg) har framförts i debatten, säger Roger Haddad. 

Många är kritiska till förslaget med ordningsbetyg, bland annat lärarfacken. Hur ser du på kritiken? 

– Det finns alltid kritik. Jag har varit skolpolitiker sedan 2002 och det finns alltid synpunkter oavsett om vi diskuterar betyg eller läxor. Så är det i skolpolitiken. Men vi måste lägga de förslag som vi tror är viktiga. Vi måste göra någonting åt problemet. 

Mårten Hemström tycker att utbildningsutskottet har gjort fel i det här fallet med att föreslå ett ordningsomdöme. 

– Ja, faktiskt. Att göra det i form av ett omdöme blir omdömeslöst. Ett ordningsomdöme är jag starkt emot. Det finns inget värre i läraryrket än omdömesskrivning, säger han.

Vad är det som oroar dig med ett ordningsomdöme? 

– Att det ska ta väldigt mycket av min lärartid. Man talar om att försöka minska arbetsbördan för lärare, men att skriva omdömen till varje elev kommer innebära mycket mer arbete. Det kan jag göra muntligt i stället med mina elever redan i dag, säger Mårten Hemström och tillägger: 

– Lyssna på Björklund i det här fallet i stället och gör det till en enkel bokstav. Man skulle exempelvis bara kunna ha ett F och ett E i betyg, och inte krångla till det mer än så. Annars kommer det innebära mer mycket arbete för lärarna. En förbättring kan komma ibland av att det finns en piska i det hela, och ordningsbetyg är en form av en piska. 

Roger Haddad: 

– Jag har inga synpunkter på hans (Mårten Hemström) kommentar. De som har haft kritiska synpunkter tillhör inte Mårten Hemströms kategori, utan de har varit emot alltihop. Han vill ha ordningsbetyg, men det som riksdagen har behandlat det handlar om ordningsomdömen. 

Hade det varit bättre med ordningsbetyg? 

– Jag personligen, och Liberalerna, hade inte haft någonting emot ordningsbetyg. Men nu var inte den formulering med i det förslag som passerade utskottet, säger Roger Haddad. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Sofia: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Sofia Björk i Malmö om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Annons
Annons

Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus

Särskild begåvning

Forskningen om särskilt begåvade barn utgår ofta från elevens perspektiv. Men i Elisabet Mellroths nya avhandling får lärarna stå i centrum.

Annons

Jonas Linderoth är tillbaka från tystnaden: ”Är orolig hela tiden”

Intervju

Jonas Linderoth lever fortfarande med konsekvenserna av att för en kort stund under 2016 ha varit skoldebattens mest kontroversiella person.

Reportage

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Sedan staten gick in och tog över Storvretskolan i Botkyrka jobbar två personer från Skolinspektionen heltid på skolan, ledningen har bytts ut och eleverna tar av sig skor och jackor i klassrummen. 
Men går det att vända en skola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan en månad in i processen.

Annons
Annons

Tiyodora är länken till modersmålet

Modersmål

På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.

Annons
Granskning undervisningstid

Lärarnas undervisningstid har ökat med två veckor per läsår

Granskning

Under 2000-talet har grundskole- och gymnasielärarnas genomsnittliga undervisningstid ökat med motsvarande två veckor per läsår. På många skolor tas det inte längre in vikarier när lärare är korttidssjuka eller behöver vabba, visar en ny undersökning.

Skolverket svarar på NP-kritiken: ”Vi kan inte förklara det”

Nationella prov

Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske?  
– Det undrar jag också, säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Sara Bruun: ”Lärarna förtjänar en ursäkt”

Nationella prov

”Det är skandal att hanteringen runt något som ska vara så viktigt är så usel!” Sara Bruun ryter till efter att Skolverket har skickat ut  f e l  nationella prov till flera skolor.

S-ledamoten: Inför premie för lojala lärare

Lärarlöner

De lärare som stannar på skolan istället för att byta arbetsgivare i sökandet efter högre lön borde premieras. Det tycker socialdemokraten Nermina Mizimovic.
– Det behövs en strategi för att behålla lärare på ett och samma ställe. För elevernas skull, säger hon.

Hej, lokalombud!

Anja: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Anja Nilsson är lärare och lokalombud på Fjälkinge Skola i Kristianstad. Hon tycker det är viktigt att någon driver de frågor som är viktiga för skolan och dess personal och har därför arbetat fackligt genom hela sin lärargärning.

Betygsforskaren: Inget pekar på ordningsomdömen som en bra idé

Ordning och reda

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan.
– Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

”Hem- och konsumentkunskap är mer än bara matlagning”

Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskapen ges minst antal timmar i hela grundskolan, få söker sig till lärarutbildningen och det finns flera praktiska problem för den som vill gå den.
– Det är ologiskt att vi får så lite tid, säger Karin Hjälmeskog, universitetslektor i pedagogik vid Uppsala Universitet.

”Det är utbildade lärare vi saknar – inte en ny yrkesgrupp som assistenter”

Debatt

”Nu har väl alla våra politiker, oavsett partitillhörighet, experimenterat klart med svensk skola”, skriver skolledaren Eva Myrehed Karlsson.

Kommentera

Lärarhyllningarna på Twitter: ”Min lärare blev min räddning”

Första läraren

Rektorn Sirkka Persson tröttnade på den negativa mediebilden av skolans värld och efterfrågade berättelser om den allra första läraren. 
– Jag kände bara att lärare är så sjukt viktiga så jag vill skapa något positivt.

 

 

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Undervisning

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

”LR:s ordförande håller tyst om Academedias brister”

Debatt

”Det känns som ett slag i ansiktet när Åsa Fahlén skriver en debattartikel tillsammans med en av dem som är direkt ansvariga för Academedias brister, vd-n Marcus Strömberg”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: LR:s friskolekritik är tydlig

Replik

”Att skriva en artikel med en annan aktör innebär att man inte kan få med alla de delar som man själv önskar men det kan ändå ha ett värde. Ingen ska tveka om att förbundets hållning att aktiebolag ska fasas ut från skolan ligger fast”, skriver Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

Två av tre utbildningar till lågstadielärare har brister

Granskning

Sammanlagt måste hälften av grundlärarutbildningarna på svenska lärosäten rätta till brister inom ett år för att inte bli av med examensrätten. Det visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Lärarna i Norrtälje har fått nog: ”Förstår att det var droppen”

Nedskärningar

Efter flera år av besparingskrav samlades lärare idag utanför kommunfullmäktiges möte för en manifestation mot nedskärningarna i Norrtälje.
– Skolsituationen är ganska förtvivlad, säger Anna-Karin Lönnström som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund.

 

Lundin och Diaz: Så arbetar vi inkluderande med digitala verktyg

Inkludering

Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.

”Läromedel riktade till lärarna är en central del i lärarhantverket”

Debatt

”En skola utan gedigna läromedel som alla lärare har tillgång till liknar hantverkens situation på medeltiden. Det är förvånande att vi tar så lätt på den saken i många kommuner och friskolor”, skriver Ruhi Tyson, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms Universitet.

Kommentera

Fackets larm: Spara inte på utsatta skolan

Hot och våld

Med en måluppfyllelse på 38 procent och dagliga problem med våld, skrik och stök ska Vivallaskolan bantas med 6 tjänster.
– Sätter inte kommunledningen in de åtgärder som krävs så kopplar jag in Arbetsmiljöverket, det är inget snack, säger Bengt Olov Johansson, huvudskyddsombud.

”Vår hjärna älskar internet”

Digitalisering

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt, säger gymnasieläraren Elias Granath.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Halv miljard mindre till yrkesutbildningar i vårbudgeten

Vårbudgeten

Regeringens förslag till vårändringsbudget innehåller kraftiga neddragningar i stödet till yrkesinriktade utbildningar både på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
– Både näringsliv och offentlig sektor skriker efter utbildat folk och så gör man såhär. Jag förstår det inte, säger Mats Sternbring på LR.

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Debatt

Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Kommentera

”Varningsklockorna borde ringa för de i grundskolan”

Slutreplik

”Att vifta bort vår kritik mot förslaget om kunskapsområdet Framtidsval som obefogad oro och missförstånd känns alltför lättvindigt”, skriver studie- och yrkesvägledarna i Uddevalla.

Kommentera

Skolpsykologen: Så skapas nyfikenhet

SETT-mässan

Människan är född till att vara nyfiken. Ändå försvinner nyfikenheten många gånger någonstans på vägen genom skolsystemet. Vad är det som händer på vägen och vad kan trigga igång nyfikenheten hos eleverna? Skolpsykologen John Kaneko som har nyfikenhet som avhandlingsämne försökte ge svar under årets SETT-mässa.

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Systemkritik

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Läraren om lärarassistenter: ”Bygger på en djup okunskap”

Lärarassistenter

En ny satsning på 475 miljoner kronor till lärarassistenter ute i kommunerna blir verklighet redan till hösten. Men satsningen delar kåren.
– Jag tycker att det bygger på en djup okunskap om hur svensk skola fungerar, säger mellanstadieläraren Petra Åkerström.

Skolchef klarade inte att spara på skolan – får sparken

Nedskärningar

Hässleholms skolchef Eva Andersson skulle spara 49 miljoner kronor från den budget hon föreslagit. Ett omöjligt uppdrag menade hon. Nu petas hon från posten. 

Ordningsomdömen

”Respektlöst och nedsättande med betyg som mäter vårt beteende”

Debatt

”Att införa betyg som ska mäta vårt beteende är nedsättande, inhumant och fullkomligt respektlöst. Vi är inte små hundvalpar som går att träna i lydnad och sedan ge tuggben ifall vi beter oss efter en mall”, skriver fyra elever i Huddinge.

Kommentera

Jan Björklunds svar: De flesta kommer tycka det är ganska bra

Politik

Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. 
Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Politik

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.

”Tvinga mig inte att rangordna mina elever efter beteende”

Debatt

Maria Wiman, lärare i Huddinge, skriver ett öppet brev till Jan Björklund (L): ”Vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar orsakerna som är grunden till ordningsproblemen från första början”.

Kommentera

Ris och ros bland lärare om förslaget

Ordningsomdömen

En riksdagsmajoritet vill att skriftliga omdömen i ordning införs i svensk skola. Reaktionerna bland lärare andas både optimism och misstro kring förslaget.

Professorn: Därför är jag tveksam till ordningsbetyg

Ordning

Kritiken mot mot förslaget om skriftliga ordningsomdömen är stor bland framför allt lärare.
– Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge, säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Läraren i Norge: De har en stor effekt här

Ordning

I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge.
– Jag tycker det fungerar bra med betygen, säger läraren Anders Lundblad.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons