marten_larare_betyg_ordning

Mårten Hemström är gymnasielärare på Grillska Gymnasiet Västerås och gruppledare för Liberalerna i Sala. Foto: Annelie Bergqvist.

Politik

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. 
Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.
– Det finns inget värre i läraryrket än omdömesskrivning, säger han.

Skolvärlden har tidigare skrivit om att en riksdagsmajoritet vill införa skriftliga omdömen i ordning i svensk skola.

I dag består majoriteten i riksdagens utbildningsutskott av Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna. Medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är emot förslaget.

Förslaget har mötts av både kritiska och optimistiska tongångar.  

– Just det här förslaget skulle bara skapa mer administration och byråkrati och inte stärka studieron i skolan, sa utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT under tisdagen.  

Även Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén ser nackdelar med förslaget.

– Jag tror inte på ordningsomdömen. Det är väl lite med utgångspunkten i att jag inte riktigt har hört någon beskriva hur det här skulle gå till. Jag befarar att det blir en väldigt stor apparat för lärarna och att det inte kommer att ge den effekten som man är ute efter, säger hon. 

Åsa Fahlén tror att införandet kommer att leda till många osäkerhetsfaktorer.

– Syftet med det här ordningsomdömet skulle vara att man kommunicerar med hemmet. Redan i dag finns det utvecklingssamtal, både på högstadiet och på gymnasiet. Så det går att överföra den här informationen ändå. Det viktiga är att man fångar upp de här signalerna tidigt, säger Åsa Fahlén och tillägger: 

– Jag känner att lärarna ofta har ganska begränsade möjligheter att göra det här rent tidsmässigt. På vissa skolor testar man att ha ”proffsmentorer” eller ”supermentorer” där det faktiskt inte är lärare som tar tag i den här biten, utan någon annan som har ansvar för ett visst antal elever. Då följer man upp hur elever beter sig i skolan. 

Mårten Hemström arbetar som gymnasielärare på Grillska Gymnasiet Västerås och är gruppledare för Liberalerna i Sala. Han blev glad när han först fick höra om förslaget att införa ordningsbetyg i skolan.

– Min första reaktion var ”jippi, äntligen”. Men då trodde jag att det rörde sig om ett faktiskt betyg. Med ett betyg skulle jag enkelt uttryckt på några minuter kunna plocka ut eleverna som missköter sig och stör på lektionerna. På samma sätt bidrar ett ordningsbetyg till att lyfta eleverna som redan sköter sig och bidrar till en god arbetsmiljö i klassrummet.

Så ett ordningsbetyg skulle skapa mer ordning i klassrummet menar du? 

– Absolut. Jag kan se att elever blir motiverade av betyg i övrigt. Är man som lärare mot ordningsbetyg då tror jag att man i konsekvensens namn också borde vara emot betyg i övrigt, som många menar inom Lärarförbundet. Men jag tror på mer betyg i skolan. 

I en tidigare intervju med Skolvärlden säger Liberalernas partiledare Jan Björklund att han vill ha betyg i ordning och uppförande. L-ledaren påpekar vikten av att lärare inte ska behöva skriva omdömen.

– Ska det vara långa dokument som ska beskriva sida upp och sida ner om varje elev – då är det en stor arbetsuppgift. Så tycker inte jag att det ska utformas. Ordningsbetyg i Norge, och som det var i Sverige, det var en enkel siffra eller bokstav där de flesta inte har någon anmärkning då är det väldigt enkelt, säger Jan Björklund.  

Men enligt Liberalernas Roger Haddad, som är vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, handlar förslaget som har vunnit majoritet i riskdagen om ett omdöme, och inte ett betyg. Omdömet ska ges i anslutning till terminsbetyg och inte i slutbetyg.

– Ordningsomdömen är viktigt. Det finns ordningsrutiner på de flesta skolorna, men vi ser också i Skolinspektionens rapport att det inte alltid man bryr sig om dessa. Det är ett problem. Vi måste fokusera på de här frågorna mer, säger han. 

Varför föreslår ni ordningsomdöme och inte ordningsbetyg? 

– Vi hade gärna sett ett ordningsbetyg, men nu är det formulerat som ett ordningsomdöme och det är den konstruktion som har vunnit majoritet. Eftersom det ska presenteras som en bilaga till terminsbetyget så blir det något slags ordningsbetyg. Det är därför begreppet (ordningsbetyg) har framförts i debatten, säger Roger Haddad. 

Många är kritiska till förslaget med ordningsbetyg, bland annat lärarfacken. Hur ser du på kritiken? 

– Det finns alltid kritik. Jag har varit skolpolitiker sedan 2002 och det finns alltid synpunkter oavsett om vi diskuterar betyg eller läxor. Så är det i skolpolitiken. Men vi måste lägga de förslag som vi tror är viktiga. Vi måste göra någonting åt problemet. 

Mårten Hemström tycker att utbildningsutskottet har gjort fel i det här fallet med att föreslå ett ordningsomdöme. 

– Ja, faktiskt. Att göra det i form av ett omdöme blir omdömeslöst. Ett ordningsomdöme är jag starkt emot. Det finns inget värre i läraryrket än omdömesskrivning, säger han.

Vad är det som oroar dig med ett ordningsomdöme? 

– Att det ska ta väldigt mycket av min lärartid. Man talar om att försöka minska arbetsbördan för lärare, men att skriva omdömen till varje elev kommer innebära mycket mer arbete. Det kan jag göra muntligt i stället med mina elever redan i dag, säger Mårten Hemström och tillägger: 

– Lyssna på Björklund i det här fallet i stället och gör det till en enkel bokstav. Man skulle exempelvis bara kunna ha ett F och ett E i betyg, och inte krångla till det mer än så. Annars kommer det innebära mer mycket arbete för lärarna. En förbättring kan komma ibland av att det finns en piska i det hela, och ordningsbetyg är en form av en piska. 

Roger Haddad: 

– Jag har inga synpunkter på hans (Mårten Hemström) kommentar. De som har haft kritiska synpunkter tillhör inte Mårten Hemströms kategori, utan de har varit emot alltihop. Han vill ha ordningsbetyg, men det som riksdagen har behandlat det handlar om ordningsomdömen. 

Hade det varit bättre med ordningsbetyg? 

– Jag personligen, och Liberalerna, hade inte haft någonting emot ordningsbetyg. Men nu var inte den formulering med i det förslag som passerade utskottet, säger Roger Haddad. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm