Annons
Mårten Hemström är gymnasielärare på Grillska Gymnasiet Västerås och gruppledare för Liberalerna i Sala. Foto: Annelie Bergqvist.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Publicerad 4 april 2019

Relaterat

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. 
Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.
– Det finns inget värre i läraryrket än omdömesskrivning, säger han.

Skolvärlden har tidigare skrivit om att en riksdagsmajoritet vill införa skriftliga omdömen i ordning i svensk skola.

I dag består majoriteten i riksdagens utbildningsutskott av Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna. Medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är emot förslaget.

Förslaget har mötts av både kritiska och optimistiska tongångar.  

– Just det här förslaget skulle bara skapa mer administration och byråkrati och inte stärka studieron i skolan, sa utbildningsminister Anna Ekström (S) till TT under tisdagen.  

Även Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén ser nackdelar med förslaget.

– Jag tror inte på ordningsomdömen. Det är väl lite med utgångspunkten i att jag inte riktigt har hört någon beskriva hur det här skulle gå till. Jag befarar att det blir en väldigt stor apparat för lärarna och att det inte kommer att ge den effekten som man är ute efter, säger hon. 

Åsa Fahlén tror att införandet kommer att leda till många osäkerhetsfaktorer.

– Syftet med det här ordningsomdömet skulle vara att man kommunicerar med hemmet. Redan i dag finns det utvecklingssamtal, både på högstadiet och på gymnasiet. Så det går att överföra den här informationen ändå. Det viktiga är att man fångar upp de här signalerna tidigt, säger Åsa Fahlén och tillägger: 

– Jag känner att lärarna ofta har ganska begränsade möjligheter att göra det här rent tidsmässigt. På vissa skolor testar man att ha ”proffsmentorer” eller ”supermentorer” där det faktiskt inte är lärare som tar tag i den här biten, utan någon annan som har ansvar för ett visst antal elever. Då följer man upp hur elever beter sig i skolan. 

Mårten Hemström arbetar som gymnasielärare på Grillska Gymnasiet Västerås och är gruppledare för Liberalerna i Sala. Han blev glad när han först fick höra om förslaget att införa ordningsbetyg i skolan.

– Min första reaktion var ”jippi, äntligen”. Men då trodde jag att det rörde sig om ett faktiskt betyg. Med ett betyg skulle jag enkelt uttryckt på några minuter kunna plocka ut eleverna som missköter sig och stör på lektionerna. På samma sätt bidrar ett ordningsbetyg till att lyfta eleverna som redan sköter sig och bidrar till en god arbetsmiljö i klassrummet.

Så ett ordningsbetyg skulle skapa mer ordning i klassrummet menar du? 

– Absolut. Jag kan se att elever blir motiverade av betyg i övrigt. Är man som lärare mot ordningsbetyg då tror jag att man i konsekvensens namn också borde vara emot betyg i övrigt, som många menar inom Lärarförbundet. Men jag tror på mer betyg i skolan. 

I en tidigare intervju med Skolvärlden säger Liberalernas partiledare Jan Björklund att han vill ha betyg i ordning och uppförande. L-ledaren påpekar vikten av att lärare inte ska behöva skriva omdömen.

– Ska det vara långa dokument som ska beskriva sida upp och sida ner om varje elev – då är det en stor arbetsuppgift. Så tycker inte jag att det ska utformas. Ordningsbetyg i Norge, och som det var i Sverige, det var en enkel siffra eller bokstav där de flesta inte har någon anmärkning då är det väldigt enkelt, säger Jan Björklund.  

Men enligt Liberalernas Roger Haddad, som är vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, handlar förslaget som har vunnit majoritet i riskdagen om ett omdöme, och inte ett betyg. Omdömet ska ges i anslutning till terminsbetyg och inte i slutbetyg.

– Ordningsomdömen är viktigt. Det finns ordningsrutiner på de flesta skolorna, men vi ser också i Skolinspektionens rapport att det inte alltid man bryr sig om dessa. Det är ett problem. Vi måste fokusera på de här frågorna mer, säger han. 

Varför föreslår ni ordningsomdöme och inte ordningsbetyg? 

– Vi hade gärna sett ett ordningsbetyg, men nu är det formulerat som ett ordningsomdöme och det är den konstruktion som har vunnit majoritet. Eftersom det ska presenteras som en bilaga till terminsbetyget så blir det något slags ordningsbetyg. Det är därför begreppet (ordningsbetyg) har framförts i debatten, säger Roger Haddad. 

Många är kritiska till förslaget med ordningsbetyg, bland annat lärarfacken. Hur ser du på kritiken? 

– Det finns alltid kritik. Jag har varit skolpolitiker sedan 2002 och det finns alltid synpunkter oavsett om vi diskuterar betyg eller läxor. Så är det i skolpolitiken. Men vi måste lägga de förslag som vi tror är viktiga. Vi måste göra någonting åt problemet. 

Mårten Hemström tycker att utbildningsutskottet har gjort fel i det här fallet med att föreslå ett ordningsomdöme. 

– Ja, faktiskt. Att göra det i form av ett omdöme blir omdömeslöst. Ett ordningsomdöme är jag starkt emot. Det finns inget värre i läraryrket än omdömesskrivning, säger han.

Vad är det som oroar dig med ett ordningsomdöme? 

– Att det ska ta väldigt mycket av min lärartid. Man talar om att försöka minska arbetsbördan för lärare, men att skriva omdömen till varje elev kommer innebära mycket mer arbete. Det kan jag göra muntligt i stället med mina elever redan i dag, säger Mårten Hemström och tillägger: 

– Lyssna på Björklund i det här fallet i stället och gör det till en enkel bokstav. Man skulle exempelvis bara kunna ha ett F och ett E i betyg, och inte krångla till det mer än så. Annars kommer det innebära mer mycket arbete för lärarna. En förbättring kan komma ibland av att det finns en piska i det hela, och ordningsbetyg är en form av en piska. 

Roger Haddad: 

– Jag har inga synpunkter på hans (Mårten Hemström) kommentar. De som har haft kritiska synpunkter tillhör inte Mårten Hemströms kategori, utan de har varit emot alltihop. Han vill ha ordningsbetyg, men det som riksdagen har behandlat det handlar om ordningsomdömen. 

Hade det varit bättre med ordningsbetyg? 

– Jag personligen, och Liberalerna, hade inte haft någonting emot ordningsbetyg. Men nu var inte den formulering med i det förslag som passerade utskottet, säger Roger Haddad. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Annons
Annons

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

Annons

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

200 rektorer: Resursbristen gör våra lärare sjuka

Protester

Bakom det nya Skolledarupproret står hundratals rektorer som är trötta på nedskärningar.
– Vi måste gå tillsammans med lärarna för att driva igenom förändringar, säger rektor Linnea Lindquist, en av initiativtagarna.

Fler äldre lärare än yngre i Sverige

Lärarbristen skenar – snart är var femte lärare pensionär

Lärarbristen

Var femte legitimerad grund- och gymnasielärare är 60 år eller äldre. I många kommuner är andelen ännu större, visar ny statistik. Flera tusen av dem väntas gå i pension under de kommande åren, vilket kommer att förvärra den redan rekordstora lärarbristen.

”Skolverket visar en beröringsskräck kring hedersförtryck”

Debatt

Skolverket gör det svårt för lärare att undervisa om hedersförtryck, menar riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh (V). ”Skolverket borde inse att också läroplanerna måste vara tydliga och inte ängsligt smyga runt frågan om hedersnormer och värderingar” skriver hon.

Kommentera

De vill koppla hjärnforskning med undervisning

Inlärning

En ny podd försöker göra kognitionsforskning tillgänglig för lärare och andra som är intresserade av inlärning. Men man vill också utmana förutfattade meningar.

500 dör av jobbstress varje år – lärare i riskzonen

Arbetsmiljö

Stress är den snabbast växande orsaken till arbetsrelaterade dödsfall i Sverige, och lärare är en riskgrupp, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

Debatt: ”Novellen kan vara räddaren i nöden”

Debatt

”Noveller är ett steg in i den skönlitterära världen och ett sätt att få alla elever in i läsningen”, skriver svensklärarna Anna Klockar och Mia Vestman.

Kommentera
Fysisk lärmiljö

Skolan förnyade sin fysiska lärmiljö – lyfte alla elever

Fysisk lärmiljö

Skolan förbättrade sin fysiska lärmiljö med små medel. Det ledde till att eleverna nu kan koncentrera sig bättre i klassrummet. 

Så påverkas skolan av den fysiska lärmiljön

Arbetsmiljö

Hur ska egentligen ett klassrum se ut för att höja arbetsron och inlärningen? 

Per Kornhall: Inkludering la grunden för mirakelskolan

Inkludering

”Deras metod är alltså konst och inkludering – prat istället för tystnad. Och de kallas för en mirakelskola i Spanien på grund av sina resultat. Det tål att tänka på”, skriver Per kornhall.

Arbetsmiljö

Lärare i ny enkät: Vi skippar lunch för att hinna med

Arbetsmiljö

Scheman utan paus och lärare som skippar lunchen för att hinna med. Det är ett par av resultaten i en ny arbetsmiljöundersökning.
– Ge oss bättre resurser eller sänk kraven, säger LR:s Johan Åström.

”Det pressade läget i skolan måste ses över innan det är försent”

Debatt

”Om man menar allvar och vill vara en attraktiv arbetsgivare måste förhållandena i skolan allvarligt ses över, hellre än att strama åt budgeten”, skriver Catharina Niwhede med andledning av den alarmerande enkäten bland lärare.

Kommentera

”Är skolan en Dux-soffa eller IKEA-soffa?”

Debatt

Man får vad man betalar för. Det gäller både vid ett köp av ny soffa – eller hur en kommun bedriver skolverksamhet. Läraren Kerstin Irehjelm skriver om hur kvalitet alltid lönar sig, framför allt när det landar i lärarnas arbetsmiljö.

Kommentera
Undantagsbestämmelsen

Lärare efterfrågar mer tydlighet kring undantagsbestämmelsen

Betyg

Många lärare tycker att det är knepigt att tillämpa undantagsbestämmelsen vid betygssättning. Specialpedagogen Diana Storvik efterfrågar mer stöd från Skolverket.

Skolverket om pys-kritiken: ”Svåra bedömningsfrågor”

Betyg

Skolverket får kritik för sin vägledning kring frågor som rör undantagsbestämmelsen.

 

Vad betyder EU-valet för skolan?

Blogg

”I dag röstar vi i EU-valet. Men vad är EU:s roll när det kommer till skola och lärarutbildning?” Åsa Morberg bloggar.

Kommunombudet: De gick bakom fackets rygg

Arbetsmiljö

Många kommunala skolor i Östersund är slitna, undermåliga och har dåligt utrymme. En renoverad gymnasieskola skulle ge avlastning men nu vill politikerna ge den till Engelska Skolan.

”Dags att byta fokus från bedömning till lärande”

Debatt

”Med en skola som fokuserar på begripligt lärande och undervisning får vi mer motiverade och professionella lärare, elever som begriper och en minskad psykisk stress för alla”, skriver läraren Johan Alm.

Kommentera

Inställd lärarstrejk i Norge – trots oförändrad löneutveckling

Strejk

Det blir ingen lärarstrejk i Norge i dag. Parterna har funnit en lösning i förhandlingarna. Men lärarnas löneutveckling förblir oförändrad. 

Statsbidrag

Kommunen la statsbidrag för likvärdighet på rektorslöner

Statsbidrag 

Härryda kommun får skarp kritik för sin hantering av statsbidraget för ökad likvärdighet. Trots varningar har kommunen valt att lägga riktade pengar på annat än de var avsedda för – bland annat rektorslöner.

Skolverket: ”Det blir bevakning på Härryda”

Statsbidrag 

Chefen för statsbidragsenheten på Skolverket reagerar när Skolvärlden informerar honom om bidragen till Härryda. 
– Vi kommer att följa upp det här när pengarna är använda. Det blir en bevakning på Härryda, säger Andreas Spång.

Debatt: ”Betyg är ett lärarbeslut”

Debatt

”Det är inte enkelt att sätta betyg, tvärtom. Det här kan alla ha nytta av att läsa i samband med betygsättningen”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

Lärarnas vanligaste frågor om betyg

Betyg och bedömning

Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet.

Skolans mentorssatsning ska locka fler behöriga lärare

Arbetsmiljö

På Pajala centralskola infördes heltidsmentorer i höstas för att underlätta för lärarna. Nu hoppas fack och lärare att satsningen utökas – och att införandet kan locka fler behöriga lärare till kommunen.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons