Annons
Verksamhetspedagogen Jennie Linde har jobbat med barn och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i över 15 år.

LAB-experten: Vi måste bredda bilden av lågaffektivt bemötande

Publicerad 29 augusti 2019

Fakta

Jennie Lindes tips – så implementerar du LAB på din skola:

  • Läs på om lyckade implementeringar. 
  • Bestäm er för hur ni skall följa upp hur implementeringen går.
  • Ge varandra stöd i form av reflektionsforum. Utse gärna någon/några som ansvarar för att bidra med filmklipp, artiklar eller litteratur att läsa och reflektera kring.
  • Sätt ett startdatum för när skolan ska börja arbeta lågaffektivt.
  • Stötta varandra framåt. Att arbeta lågaffektivt kräver ibland att vi själva har en plan för hur vår stressreduktion skall se ut.
  • Se över elevens handlingsplan regelbundet.
  • Utvärdera utmanande situationer med hjälp av en enkel utvärderingsmall, på så vis fördjupas kulturen.

Relaterat

I den omtalade rättsprocessen där BEO driver frågan om skadestånd i fallet som rör en lärare som ingripit fysiskt mot en elev finns också en debatt om lågaffektivt bemötande.
Verksamhetspedagogen Jennie Linde arbetar hårt för att bredda bilden av den omstridda metoden.
– Jag har stött på många missuppfattningar under mina tio år med LAB som gör det onödigt besvärligt, säger hon.

Skolvärlden har under den senaste tiden skrivit om den pågående rättsprocessen där en lärare anklagas för att ha kränkt en elev genom att fysiskt lyfta denne ur en soffa.
 
I debatten, där BEO (Barn-och- elevombudet) har begärt skadestånd i fallet, finns också en diskussion om så kallat lågaffektivt bemötande. Det är en metod som kortfattat innebär att man inte sätter hårt mot hårt mot elever som redan befinner sig i affekt, utan snarare lugnar ner situationen.
 
Jennie Linde har jobbat med barn och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i över 15 år inom boendemiljö, särskola och daglig verksamhet. Under åren har hon hunnit samla på sig erfarenheter kring vad som fungerade bra och mindre bra i mötet med barn och ungdomar.
 
Hon fick upp ögonen för lågaffektivt bemötande (LAB) efter att ha kommit i kontakt med psykologen Bo Hejlskov Elvén, som anses vara förgrundsgestalt för det lågaffektiva tillvägagångssättet i Sverige, för tio år sedan.

I dag arbetar Jennie Linde som verksamhetspedagog och håller regelbundet i utbildningar, ger handledning samt implementeringsstöd kring LAB för personalgrupper – bland annat inom skolan, HVB och LSS.  
 
Nu vill hon hjälpa till att bredda bilden kring vad lågaffektivt bemötande är.
 
– Jag har stött på många missuppfattningar under mina tio år som jag har arbetat med LAB som gör det onödigt besvärligt och tungt för både personal och elever, säger Jennie Linde.
 
Några av de vanligaste missuppfattningarna som hon får höra kring lågaffektivt bemötande är att man som lärare inte får ställa krav och sätta gränser.

– Det är synd att så många tror det. En del tror att LAB innebär att eleven aldrig får bli arg och att man som personal måste ge med sig. Men det är enbart en missuppfattning, man måste inte heller alltid prata med en lugn ton och smyga omkring i skolkorridoren. Det handlar snarare om att ha stor kontroll över sig själv och sina egna känslor. Samt att bli medveten om hur affekter smittar och hur vi kan använda den medvetenheten som ett verktyg, säger hon.

Jennie Linde påpekar samtidigt att man inte får glömma bort att de allra flesta elever klarar av att förhålla sig till skolans förväntningar kring exempelvis studiero och ordningsregler. 

– Det är sällan de eleverna vi pratar om i debatten om huruvida LAB fungerar i skolan eller inte. Det handlar om enstaka elever som inte lyckas förhålla sig till förväntningarna, trots samtal och påminnelser. Då behöver vi veta hur vi hanterar och bemöter de eleverna på ett bra och fungerande sätt, genom att vi ställer krav på ett sätt som fungerar.

För att undvika problemet med att skolans personal agerar olika mot en och samma elev behöver personalen ha en samsyn kring hur man agerar, menar Jennie Linde. 

– Personalen måste samtala om detta ofta, för när det väl uppstår en situation på skolan så måste personalen ha det i sig naturligt. Stressen gör det svårt för oss att fatt rätt beslut i svåra situationer med eleverna. Därför är det viktigt att ha en tydlig handlingsplan, säger hon och tillägger: 
 
– En handlingsplan upprättas för att ge enkla, konkreta verktyg att använda i de situationer som är utmanande, syftet med handlingsplanen behöver vara att skapa lugn på ett effektivt sätt. Eftersom den berörda eleven får en förhöjd affektnivå, det vill säga mer stress, så behöver vi som personal fokusera på att sänka stressen. Det gör man bäst genom att avleda, flytta fokus från det som just nu inte fungerar.
 
Hur upplever du kritiken som riktas mot LAB i skolan?
 
– Jag tycker att LAB oftast får kritik i fall då det inte har använts rätt. Jag tycker att det är bra att det kommer upp diskussioner om LAB, även om misslyckade implementeringar. Det ger oss som arbetat länge med det här möjlighet att berätta om alla lyckade implementeringar och även stötta i de delar som saknats i implementeringen. Det är sorgligt dock om man förkastar hela arbetet med LAB bara för att det misslyckats på en skola. 
 
När Jennie Linde kommer i kontakt med skolor i sitt arbete kring LAB är det främst utifrån sin roll som implementeringsstödjare eller genom föreläsningar.  Hon ser att det finns en nyfikenhet inom skolans värld när det kommer till arbetssättet. 

– Jag tänker att det beror på att det är ett förhållningssätt som de flesta som valt att arbeta i skolans värld har erfarenhet av. Många delar i det lågaffektiva bemötandet gör vi redan naturligt. Det är när det uppstår utmanande situationer och när stressen höjs i samband med det som det kan vara svårt att veta vilka verktyg som skall användas.
 
Vad tror du är nyckeln för att lyckas med implementeringen av LAB?
 
– Nyckeln tror jag är att prata om begreppet stress i större uträckning. För det är någonting som vi alla kan relatera till, och delvis alltid kan bli bättre på att hantera. Man behöver även få in en öppnare kultur där man inom personalen är nyfiken på att ta reda på vad saker beror på när det inte fungerar. Det vill säga följa upp situationer och diskutera dessa inom arbetslaget. Man behöver även prata om elevens perspektiv i dessa samtal.
 
I all implementering, när man ska säkra ett arbetssätt med en lågaffektiv kultur, så är det med ledningen det börjar, poängterar Jennie Linde.
 
– Om jag går in och har i uppgift att implementera ett lågaffektivt bemötande i en verksamhet är det jätteviktigt att cheferna är med på tåget från början. Det är likadant i skolans värld, där är det jätteviktigt med samsynen och att man drar åt samma håll.
 
Skulle alla svenska skolor må bättre av att implementera ett lågaffektivt bemötande?
 
– Ja. Utifrån min erfarenhet så har jag svårt att se att det skulle bli dåligt av att arbeta med lågaffektivt bemötande, utan ser tvärtom att det är ett väldigt bra sätt att bygga relation och skapa tillit mellan personal och elever. Det skapar en trygghet i skolans verksamhet och ett klimat som både lärare och elever mår gott av

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
HÖK 18

6 av 10 fackliga ombud: Kommunerna lever inte upp till avtalet

Avtalet

Många kommuner lever inte upp till skrivningarna i avtalet HÖK 18, enligt Skolvärldens enkätundersökning bland fackligt aktiva lärare.

Åsa Fahlén: ”Jag är jättebekymrad”

HÖK 18

LR:s ordförande Åsa Fahlén är inte överraskad över kritiken mot HÖK 18.
– Situationen är i dag oerhört bekymmersam på många håll på grund av alla nedskärningar.

Annons
Annons
Annons

Jörgen Tholin: Därför är det svårt att motverka glädjebetyg

Betygsutredningen

Hur upptäcker vi systematisk betygsinflation och vad kan vi göra åt den? Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin har ett halvår på sig att finna svar.

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Bedömning

Helena Kvarnsells elever har skriftligt läxförhör varje vecka: ”Fantastiskt betygsunderlag”.

Annons
Annons
Digitala verktyg

Forskarens tips: Så lyfter du undervisningen med digitala verktyg

Digitala verktyg

Mattias Rundberg forskar på digitala verktyg i skolan för att se vilken effekt de har på lärandet. 

Annons
Debatt

”Lärare lockas inte av marknadsskolan”

Debatt

”Enda sättet att få fler att vilja bli lärare är att göra svenska skolan till den likvärdiga och högkvalitativa skola den var innan de borgerliga partiernas friskolereform genomfördes”, skriver debattörerna.

Kommentera
Lärarassistenter

En av tre utnyttjar inte extrapengar till lärarassistenter

Statsbidrag

Intresset blev inte lika stort som regeringen hoppades på.

Sökte inte bidrag: ”Var för knepigt”

Lärarassistenter

Gotland valde att inte utnyttja bidraget – Västerås sökte 5,47 miljoner.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Forskning

Agneta Gulz: Så skapar du motivation hos eleverna

Undervisning

Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Forskaren Agneta Gulz ger sina viktigaste tips.

Debatt

”Vi behöver tydligare tag hemifrån – inte hårdare tag i skolan”

Debatt

”Det är dags att på djupet rannsaka föräldrarollen för att ge skolan den chans den förtjänar och den auktoritet den behöver”, skriver debattören Peter Östling.

Kommentera

Kommuner kan bryta mot lagen för att locka friskolor

Kommunerna

Sockrade hyresavtal till enskilda aktörer strider mot kommunallagen.
– Kommunerna gör jättemycket tokigheter som strider mot lagen, säger juridikprofessor Lotta Lerwall.

Målet: Bästa sparkommun 2020

Fackligt

Lärarfackens nya kampanj: Ge oss dina bästa tips för att spara på skolan!
– Det är en travesti på det besinningslösa sparandet, säger Åsa Elfving på LR.

Isak Skogstad lämnar skoldebatten – blir politisk expert för Liberalerna

Politik

– Man kan inte vara skoldebattör hela livet, säger Isak Skogstad till Skolvärlden.

Skolutveckling

Kornhall: En bra skola är ingen slump

Skolutveckling

”På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp”, skriver Per Kornhall.

Kommunens beslut slår mot 98 procent av skolans elever

NPF

”Smockan kommer att bli stor och vi kan inte trolla med knäna”, säger Helleborusskolans rektor Johan Danielsson.

Debatt

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Debatt

”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

Kommentera

Debatt: ”Det saknas konstruktiva förslag från LR vad gäller lärarbristen”

Debatt

”Jag vill att LR nu vaknar till liv, med all den urkraft som bra facklig verksamhet kan vara”, skriver Liane Blom, lokalombud på Bergslagens folkhögskola.

Kommentera

”Sex argument för att Bibeln ger mäktig kunskap”

Debatt

”För att kunna orientera oss i vårt kulturella rum är Bibeln viktig, men den nämns inte i klartext i Skolverkets nya kursplan för grundskolan”, skriver professor Lars Naeslund vid Stockholms universitet

Kommentera
Lärares arbetstid

Så undviker du att jobba gratis

Arbetstid

Allt för pressade scheman gör att många lärare inte hinner med jobbet på sin arbetstid och i praktiken jobbar gratis på sin fritid.

”Vi lärare måste bli bättre på att säga stopp”

Arbetsmiljö

Lärarupprorets företrädare uppmanar lärare att sluta jobba gratis i november.

Antalet fackligt anslutna på friskolejätten ökar i rekordfart

Fackligt

På friskolor är färre lärare anslutna till facket. Men inom IES växer medlemsantalet nu rekordsnabbt.

Nya siffror: Så många lärarstudenter fattas

Lärarbristen

Det kommer att vara brist på studenter inom samtliga lärarinriktningar de närmaste15 åren, och behovet växer.

Gymnasielärare prisas för arbete kring tvålärarskap

Lärarpris

Lärarna Marie Gilbertsson och Magdalena Lind tilldelas Helgepriset. 

Lågaffektivt bemötande

”Bygg undervisning på sunt förnuft – inte mirakelmetoder”

Lågaffektivt bemötande

”När debatten blir så svart eller vit som vi på senare tid har sett kring lågaffektivt bemötande missar den ofta perspektivet som kallas fronesis”, skriver Alexander Skytte.

Ordbråk efter profilernas debatt om lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande

Efter TV-sändningen fortsatte den livliga diskussionen mellan Bo Hejlskov Elvén och Isak Skogstad.

”Nej, barn gör inte rätt om de kan”

Debatt

”Lågaffektivt bemötande är en självisk ursäkt för att slippa ta ansvar”, skriver läraren Andreas Carlsson.

Kommentera

Så arbetar Johan med lågaffektivt bemötande i klassrummet

Undervisningsmetoder

Hantera, utvärdera och förändra. Det är tre grundprinciper för lågaffektivt bemötande i klassrummet som lågstadieläraren Johan Sander arbetar utifrån.
– Det är viktigt att förstå att mitt i krisen kan jag inte lösa något, säger han.

NPF-pedagogen: ”Alla barn vill – men alla kan inte”

NPF

Sedan 1980-talet har läraren Kenth Hedevåg mött elever inom autimsspektrat. Nu föreläser han för skolpersonal runt om i landet om barn och elever som inte riktigt passar in i skolans mall.
– Jag är övertygad om att alla barn vill, men att de inte alltid kan, säger han.

5 anledningar att undervisa på komvux

Vuxenutbildning

”Studiero, ingen betygshets, erfarenhet... Är du fortfarande nyfiken, eller har du blivit bortskrämd?” David Haas slår ett slag för att bli vuxlärare.

Debatt

4 enkla sätt: Så ska skolan ge klimatfrågan högsta prioritet

Debatt

”Varje elev har rätt att få uppfatta vidden av klimatkrisen så att hen ges möjlighet att själva agera och engagera sig”, skriver NO-läraren Emma Ådahl.

Kommentera
Lärarlegitimation

Kö till lärarlegitimation – nya lärare drabbas

Lärarlegitimation

Skolverket håller inte tiden. Fler än 1 500 lärare har väntat längre än fyra månader på sin legitimation.

Debatt

”Får Skolverket hållas har vi en generation utan kunskaper”

Debatt

”Om Skolverkets förslag till nya kursplaner går igenom riskerar nästa generation stå utan viktiga begrepp om historiska epoker och kunskaper om vår världs geografi och statsskick”, skriver Gudrun Brunegård, utbildningspolitisk talesperson (KD).

Kommentera

Kornhall: Jag fick med egna ögon se vad som gjort Vårbyskolan till en så bra skola

Skolutveckling

”Mitt möte med Vårbyskolan var så intressant eftersom det blottade en del saker som jag tycker det finns anledning att belysa”, skriver Per Kornhall.

Likvärdighet

Så kan lärare lyckas med sambedömning

Sambedömning

Specialpedagogen Helena Wallberg ger sina tips på hur lärare kan lyckas med sambedömning.

Här kan tre terminer bli verklighet nästa läsår

Skolsystemet

Två kommuner vill testa ett kortare sommarlov.

Särskilt stöd

SPSM: Minskningen av särskilt stöd är naturlig

Särskilt stöd

Andelen elever som får särskilt stöd i grundskolan minskar, enligt siffror från Skolverket. Enligt SPSM är minskningen helt i sin ordning.
 

Här riskerar undervisningstiden öka när kommunen sparar

Undervisningstid

En lokal överenskommelse i Uddevalla kom till när USK:en försvann – begränsade arbetsgivarens rätt att öka lärarnas undervisningstid.

Kommunen betalade 2,6 miljoner för lärar-app som ingen vill ha

Digitalisering

Appen som ska effektivisera lärarnas arbete förbryllar facket.
– Det är pengar i sjön, säger Gunnar Hermansson på LR i Uddevalla.

Debatt

”Utveckla samarbetet mellan skola och föräldrar kring läxor”

Hemläxor

Debattören menar att ett utvecklat samarbete skulle skapa förusättningar för elever att lyckas.

Kommentera

Larm om osäker arbetsmiljö för kemilärare: ”Kan vara farlig”

Arbetsmiljö

Många kemilärare upplever en stor stress av att kemikaliehanteringen är bristfällig på skolan, menar Kemilärarnas resurscentrum.

Läslov

Ann Boglind: ”Vi måste prata om läsning med lust och magi”

Läsning

Under drygt tio år visade internationella undersökningar att svenska elevers läsförmåga försämrades. Men så kom lyftet.

Nyanställda lärare får högre lön än äldre

Lönecirkusen

Äldre lärare som säger upp sig ersätts av yngre kollegor som trots att de har mindre erfarenhet får högre lön. Det visar Skolvärldens granskning.

Hot och våld mot lärare

Misstänkt tystnadskultur bakom färre anmälningar

Hot och våld

Anmälningarna har minskat på Hjulsta grundskola och Arbetsmiljöverket har konstaterat att skolan har vidtagit tillräckliga åtgärder. Samtidigt rapporteras det om en tystnadskultur på skolan som kan ha påverkat anmälningsnedgången.

Skyddsombudet: ”Våld mot lärare börjar redan i förskoleklass”

Arbetsmiljö

Irene Ziverts, huvudskyddsombud för LR i Stockholm, upplever att våldet mot lärare har gått ner i åldrarna.

Studie- och yrkesvägledning

David Spak är ”Årets vägledare”: Det bästa är att få skapa förändring

SYV

Skolvärldens bloggare David Spak prisas för sitt engagemang.

Blogg

Per Kornhall: Rör inte våra lärarutbildningar – men gör om dem!

Skolutveckling

Skolan i Färjestaden ingår i försöksverksamheten med lärarutbildning och övningsskolor. Per Kornhall besökte skolan – och imponerades av både ledning och medarbetare. 

Sexornas betyg fortsätter falla

Betyg

Andelen elever i årskurs sex som får godkänt i alla ämnen sjönk för fjärde året i rad. Våren 2019 var det största tappet hittills.

Digitala verktyg

Tre av fyra skolor brister i digital kompetens: ”Är fortfarande rädda”

Digitala verktyg

Tre av fyra skolor följer inte läroplanens riktlinjer om digitala verktyg. 

Forskning

Forskning: Lärares egen lärprocess avgörande för att höja eleverna

Lärande

För att lyckas förbättra elevernas resultat krävs att lärare får rätt förutsättningar, det menar forskaren Sara Engvall.

Debatt

”Lärare behöver assistenter – men bara med pedagogisk utbildning”

Debatt

”Med undervisningsassistenter får den legitimerade läraren en person till i klassrummet och eleverna någon som är utbildad, någon som har läst pedagogik och ämnet och kan undervisa”, föreslår rektor Jens West.

Kommentera
Storvretskolan

Så räddades problemskolan: ”Lever upp till lagen nu”

Botkyrka

Myndigheten var på plats på Storvretskolan i åtta månader – nu lever skolan upp till lagens krav.

Utredare i färsk rapport: ”Problem sopas under mattan”

Storvretskolan

Hur kunde situationen gå så långt? Det har oberoende utredare granskat.

Likvärdighet

Prisade föreningen Tamam: ”Vi jobbar för vänskap utan gränser”

Likvärdighet

De vill göra skolungdomar till aktiva samhällsmedborgare. Nu får Tamam Lärarnas Riksförbunds likvärdighetspris. 

BEO-anmälde läraren

Kritiserade fallet med BEO-anmälde läraren prövas i HD

Lärarbefogenheter

Det uppmärksammade fallet där en lärare lyfte en elev med NPF-diagnos har nu drivits hela vägen till Högsta Domstolen som tar upp ärendet.

Lärare vann i rätten – ändå kräver BEO skadestånd

Lärarbefogenheter

Läraren som ingrep fysiskt mot en stökig elev har friats i såväl tingsrätt som hovrätt, men BEO fortsätter att driva frågan om skadestånd till eleven.

BEO-anmälde läraren berättar: ”Ingen vill utsätta sig i onödan”

Lärares befogenheter

Läraren som ingrep mot en elev och anmäldes av BEO berättar själv om händelsen för Skolvärlden.

Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons