Annons

Lärare om stängningen av problemskolan: Rätt beslut

Publicerad 19 oktober 2017

Fakta

Om undersökningen

Undersökningen ”Mer resurser till utsatta skolor” visar att skillnaderna mellan olika skolor ökar – för de elever och lärare som lever och verkar i några av Sveriges tuffaste skolmiljöer.

Lärarnas Riksförbund har läst och analyserat samtliga Skolinspektionens skolbeslut för prioriterade grundskolor med årskurs 7–9 som fick tillsyn under 2016 och som fick kritik av Skolinspektionen på något bedömningsområde. Totalt har 128 skolbeslut lästs. Datamaterialet omfattar över 2 000 sidor text och berör över 10 000 elever och knappt 3 500 tjänstgörande lärare.

Här kan du läsa hela granskningen.

Relaterat

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

För ett år sedan fattade Örebros politiker beslutet att lägga ner högstadiet på Vivallaskolan. Skolan har länge brottats med dåliga resultat och för att få stopp på segregationen och förbättra skolresultaten, valde man att successivt flytta eleverna till andra skolor i regionen.

Från och med höstterminen 2017 börjar inga nya elever på Vivallaskolans högstadium och flera elever har redan flyttat till nya skolor.

Förutom elever som bussas till andra stadsdelar i Örebro har även lärare förflyttat sina tjänster till andra skolor i kommunen. Läraren Per Ohlsson har nyligen bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.

– Flytten har fungerat väldigt bra för egen del. Jag jobbade som vikarie på Vivallaskolan före en tjänstledighet, så min tjänst togs över. Det var en smärtfri övergång, säger han.

Du som har arbetat på båda skolorna – vad ser du för skillnader?

– Känslan är att eleverna från Vivalla som vi har nu på Gumaeliusskolan är betydligt lugnare. Det är inte lika mycket energifyllda dagar, som det kan vara på Vivallaskolan. Där måste man vara på tå hela tiden. Det är inte samma sak längre. Det har fungerat väldigt bra och eleverna känns betydligt lugnare, säger Per Ohlsson.

Så det har blivit mycket bättre?

– Det har absolut blivit bättre, och det var nog ingen annan som trodde något annat innan. Alla har varit positivt inställda till nerläggningen. På Vivalla har nästan alla elever invandrarbakgrund. I dag, på Gumaeliusskolan, har vi ungefär hälften barn med invandrarbakgrund skulle jag säga. Innan eleverna började förflyttas hit så var det nästan bara svenska elever här.

Per Ohlsson berättar att han hade mycket farhågor över hur det skulle gå med flytten. Men med facit i hand tycker han att det har blandat sig väldigt bra.

– Det är klart att det blir lite grupperingar, men det är inga konstigheter. Men det känns som att eleverna känner att de nu har samma chans att bli något, jämfört med om de hade stannat på Vivalla. De flesta eleverna blommar upp och känner att det är skönt att ha bytt skola, säger han.

Borde fler kommuner ta efter det som ni har gjort i Örebro?

– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort. Segregeringen som vi har haft i Vivalla är inte bra för någon, och jag att det är grunden till att det har varit mycket oroligheter i området också. Det har skapat en helt annan trygghet, säger Per Ohlsson.

– Som jag har förstått det så är det mycket problem på Vivalla. Det är mycket lärare som rör sig, det är inte hela klasser som undervisas. Men det är klart att det är svårt för de som är kvar i en sådan här övergång. Men det kommer att bli bra.

Läraren Mikael Enoksson arbetar på Lillåns skola. Han tycker att det är en bra åtgärd med förflyttningen. Men det har stundtals varit svårt med att integrera vissa elever från Vivallaskolan.

Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort

– Det har kommit drygt ett 20-tal elever till vår skola som ska fördelas på sex klasser, det kan man inte klaga på. Men det som däremot blir följden av det här på vår skola är att klasserna blir ganska stora, säger läraren Mikael Enoksson som arbetar på Lillåns skola.

– På elevernas tidigare skola har det varit betydligt mer lärartätt och det har blivit en kulturkrock då när de hamnat i en klass med 29 elever och en lärare. Många lärare får jobba hårt nu med att på olika sätt försöka stötta eleverna, och upprätthålla arbetsro. Men det är inte helt lätt därför att många av de här eleverna har haft brister i kunskaperna. Några har kunskaper motsvarande lågstadienivå, då är det omöjligt för mig att som ensam lärare att kunna leva upp till den stöttningen.

– Även om vi är vana vid att ha stora klasser så finns det gränser. Om allt för många elever ligger långt ifrån i läsning och skrivning blir det svårt. Man borde ha skickat med fler lärare från Vivallaskolan.

Lärarnas Riksförbund har nyligen genomfört en granskning av Skolinspektionens tillsynsrapporter och undersökningen visar att skolor i utsatta områden utsätts för en hård press.

– Efter åtta år av alliansregering och snart fyra år av rödgrönt styre förväntar sig lärarkåren mer. Det grundläggande problemet med bristande likvärdighet i svensk skola kvarstår och ökar. Minsta gemensamma nämnare att komma överens om är Skolkommissionens förslag, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Granskningen visar hur stora undervisnings- och stödbehov i klasserna på skolorna leder till en situation där läraren inte räcker till. Det är inte ovanligt att elever får vänta en halvtimme på hjälp från läraren. Klasserna är stora, många elever är nyanlända och de enskilda behoven varierar, men är inte sällan omfattande.

Ett framstående problem är svårigheterna att rekrytera lärare och speciallärare till skolor. Detta i sin tur förstärker problemen på skolan, vilket gör rekrytering än svårare.

– Det är en bedrövlig utveckling som kräver att politikerna tar gemensamma krafttag och förenas i arbetet mot klyftorna. Dels behövs det en nationell modell för en resursfördelning utifrån socioekonomiska förhållanden. Men man måste också använda resurserna på ett sätt som gör att erfarna lärare är beredda att anta utmaningarna. Det är fullständigt oacceptabelt att skolorna med de svåraste förutsättningarna i så hög grad använder personal i undervisningen som inte ens är behöriga läraren säger hon.

Åsa Fahlén menar att det kan vara nödvändigt att stänga skolor och bussa eleverna till andra skolor som i Örebro, eller slå samman skolor som i Nyköping. Men utgångspunkten måste vara att i första hand ge skolor rättvisa och likvärdiga förutsättningar.

– Ett första steg i den riktningen är de förslag om en starkare statlig styrning som lärare och forskare arbetade fram inom ramen för Skolkommissionen. De förslagen måste genomföras, säger hon och tillägger:

– Nu finns chansen att visa att svensk politik förmår att leverera långsiktiga lösningar på skolområdet. Låt nu inte en förödande politisk populism stoppa viktiga skolreformer. Jag vill uppmana Fridolin och Björklund att i kväll (politikerna ska debattera i SVT Opinion under torsdagen) besinna sitt ansvar så att lärare och elever inte lämnas i sticket, säger Åsa Fahlén.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Villkoren måste förbättras för att locka fler till läraryrket”

Debatt

”Menar vi allvar med att lyfta yrkets status, locka de bästa studenterna till att söka lärarutbildningen så måste även villkoren för lärarna förbättras”, skriver Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

Kommentera
Annons
Annons

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Annons
Annons

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons