Annons
Veronika Knittel tycker inte att språklärare idag får ordentliga förutsättningar att undervisa.

”Lärare måste ges förutsättningar att undervisa i språk”

Publicerad 8 juli 2019

Relaterat

Debatt Med meritpoängssystemet har det frivilliga valet att läsa ett tredje språk i praktiken blivit obligatoriskt. ”Tyskan blir en slasktratt och en förvaringsplats för elever som tror att det är det minst krävande språket” skriver språkläraren Veronika Knittel.

Efter tjugo år som lärare i tyska med elever som känner sig tvungna att lära sig ett nytt språk, anser jag att språkstudier måste värdesättas och få högre status genom ökad respekt och rätt inställning – så att språklärare ges rätt förutsättningar för att undervisa i språk. I skolförordningen (9 kap. § 5) framgår att valet mellan språken svenska, engelska och ett tredje språk (oftast spanska, franska eller tyska) är frivilligt. Även elever med höga betyg i svenska och engelska har rätt att välja dessa ämnen som språkval, men skolan informerar bara om att det är kompetenshöjande att kunna ett till språk förutom engelska och att det ger minst 10 extra poäng till framtida gymnasieansökan, varför alla elever uppmanas att lära sig ett nytt språk. 

En elev som under pågående läsår vill ändra sitt språkval till svenska eller engelska, står inför en segdragen process när lämpliga grupper saknas. Elever som övertalas att fortsätta med det nya språket försöker då ibland att straffa ut sig, alltså bete sig illa för att få slippa sitt språkval. Det är en utmaning att undervisa i språkgrupper, där det finns många ointresserade elever som inte vill läsa språk tre lektioner till i veckan, utan helst skulle vilja göra något annat. Som 12-13-åring kan det vara svårt att förstå vad det innebär att lära sig ett språk och för elever med läs- och skrivsvårigheter i svenska, koncentrationssvårigheter eller en jobbig familjesituation blir det extra tufft. Det förekommer ibland att föräldrar ifrågasätter varför deras barn måste lära sig ett nytt språk och de visar att intresse inte finns att stötta och motivera språkstudier. Spelintresserade elever tränar engelska genom dataspel på fritiden och får god förståelse för engelska. Men det nya tredje språket finns inte som engelskan automatiskt runt ungdomarna, utan måste aktivt sökas upp för mängdträning.

Istället blir tyskan en slasktratt och en förvaringsplats för elever.

Språkstudier kräver större koncentration och motivation än ämnen på det egna modersmålet och det nya språket som från början är enkelt, blir snabbt mer omfattande i uttryck och texter. Att behöva anstränga sig för språkinlärning genom att till exempel lära in ord, upplevs som tråkigt av en del elever som inte är beredda att offra den tiden. Med entusiastiska språklärare, bra studiematerial och olika sätt att träna språk via webbappar, når de elever som vill oftast kunskapsmålen. Låt elever som vill och är beredda att lägga ner tid och möda på språkinlärning under högstadietiden få göra det, men respektera dem som inte vill börja med ett nytt språk eller vill välja bort ett tredje språk. Alla elever har inte tillräcklig förmåga eller förutsättningar för att klara språkstudier.

Det kan kännas som en mental brottningsmatch att få med sig de ointresserade eleverna i språkundervisningen. När jag påtalar problemet för skolans ledning, blir jag upplyst om det komplicerade i att ordna grupper som passar för elever som inte är motiverade för ett nytt språk, eller för språk överhuvudtaget. Oftast fungerar den grupp som finns, som extra stöd i engelska, vilket inte är syftet med språkvalet. Om elever som inte vill fullfölja sina nya språkstudier tillåts avbryta kursen, är skolledare rädda för att så många skulle vilja göra det att ett, eller flera B-språk hotas. Kanske oundvikligt på vissa skolor, men förmodligen den enda utvägen för att språklektioner ska respekteras och inte tappa i kvalitet.

Istället blir tyskan en slasktratt och en förvaringsplats för elever som tror att det är det minst krävande språket och dessa elever är inte motiverade för språkstudier. I en likvärdig skola tycker jag att det skall finnas andra ämnen än språk att välja mellan på högstadiet, för att stimulera de elever som inte orkar med alla språklektioner. Det är inte möjligt för elever att nå lägsta nivån på de nationella proven i tyska i nian, där det krävs ett visst ordförråd för att klara läs- och hörförståelse, enkla samtal och en kort skriven text, om de inte bemödat sig om att lära sig glosor och övat på lektionerna.

I regionen där jag arbetar finns dessutom många obehöriga språklärare och ofta sätts för höga betyg när elevers språkkunskap inte testas på rätt nivå. De nationella proven i moderna språk är, precis som nationella prov i andra ämnen vägledande, men borde vara obligatoriska och inte som idag, att det är språkläraren som bestämmer om de skall göras eller inte.

Veronika Knittel, språklärare som vill undervisa i språk

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons