videolararen3
Undervisning

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

Jonas tips till nybörjare – så lyckas du med att spela in dina genomgångar:

1. ”Börja enkelt. Spela in en genomgång när du är själv, antingen på tavlan eller på papper. En dokumentkamera är bra att använda, men det går också att använda en telefon eller en padda för att filma. Jag använder dokumentkameran Hovercam Solo 8 plus, vilken fungerar mycket bra. När jag spelar in direkt genom att rita och skriva på min iPad använder jag programmet Explain Everything Edu och en Apple pencil.”

2. ”Publicera genomgången i en egen spellista som du skapar på YouTube och som du delar med klassen. Om du vill kan du ställa in sekretessen på YouTubeklippet och spellistan så att enbart de som har tillgång till länken kan se genomgången.”

3. ”Du kan alltid klippa i genomgången efteråt. Om du provar spela in under en lektion kan du alltid klippa bort de delar av genomgången som blev fel. Detta går snabbt i ett videoredigeringsprogram. Om du inte blev nöjd med genomgången kan du alltid skylla på att ”tekniken strulade”.”

Det var något som inte riktigt stämde när matematikläraren Jonas Vikström höll i sina mattegenomgångar för några år sedan. Undervisningen i Matematik 2 strulade med en grupp och inget flöt på som det skulle – och till slut började missnöjet i klassrummet att växa. 

I november 2016 bestämde sig Jonas Vikström för att det var dags att testa någonting nytt för att vända den negativa spiralen. Han började spela in matematikgenomgångarna under lektionstid med hjälp av en dokumentkamera. Efter den dagen vände det.

Sedan drygt två år tillbaka driver han en egen webbplats och en kompletterande Youtube-kanal där han lägger upp allt undervisningsinnehåll som tillgängligt för att hjälpa eleverna att lyckas bättre i ämnet.

– Jag är jättenöjd med det nya arbetssättet. Det är kul att jag nu efter några år har byggt upp en kunskapsbank för eleverna som de kan gå in och kika på när som helst, säger Jonas Vikström som i dag arbetar på Grillska gymnasiet i Västerås.

Lär sig eleverna matematik bättre med videoklippen?

– Ja, på det sättet att eleverna kan gå in och kolla på genomgångar när de vill. Det är rätt ofta som de går tillbaka och kikar en gång till på genomgångar. Tycker man att något är lite svårt så är klippen ett jättebra verktyg för att få hjälp, säger Jonas Vikström och fortsätter:

– Inför vanliga prov eller nationella prov så går eleverna in och kikar på det vi tidigare har gått igenom på lektionerna. Det har troligen gett effekt i form av bättre resultat, men det är egentligen svårt att veta.

Tidigare tyckte eleverna att det var svårt att följa med på genomgångarna och Jonas Vikström fick inte med sig alla elever. Eleverna visade frustration över att de inte förstod och genomgångarna fungerade inte så bra som de borde ha gjort, berättar han.

Med hjälp av kameran och det smidiga sättet att ladda upp klippen på internet så var arbetsupplägget mycket tidseffektivt och genomgångarna kunde publiceras i en spellista för eleverna.

– Nu kan mina elever få tillgång till genomgångarna direkt efter lektionen. Det finns ju många mattelärare som bandar genomgångar efter lektionstid, men jag är nog rätt ensam om att filma under samtliga lektioner. Jag kände direkt att det här var någonting som fungerade bra för eleverna. Det blev mer seriösa genomgångar och större fokus bland eleverna. 

I dag fortsätter han att spela in varje genomgång, i samtliga kurser med dokumentkamera riktad mot klassrumstavlan eller helt digitalt när han skriver och ritar på paddan.

– Arbetssättet har lett till att eleverna pratar mindre under genomgångarna och det har även utvecklat mig själv som lärare. Nu kan jag gå tillbaka och kika på videorna för att se vad jag kan utveckla för att eleverna skulle förstå matematiken bättre. Några gånger mitt under genomgången brukar jag pausa inspelningen för att kunna diskutera med eleverna. 

– Jag har ökat tydligheten när man tittat på klippen efter lektionen. Då kan jag gå in och se vad jag kan förbättra till nästa tillfälle. Jag reflekterar mer över vad jag kan utveckla till nästa gång. Jag tror att jag har blivit en bättre lärare med tekniken.

Tittar eleverna ibland också på dina tidigare genomgångar under lektionerna för att få hjälp att fatta?

– Ja, det är ofta eleverna gör det. Plötsligt kunde jag använda mig av tidigare genomgångar om eleverna hade varit sjuka eller bortresta för att smidigt komma tillbaka. Det underlättar också för mig under själva lektionen för då slipper jag sätta mig med enskilda elever och förklara vad vi gick igenom förra lektionen. Det ger mycket extra tid över att hjälpa de som tycker något är svårt.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm