hai_phuong_tran_larare_skola

Den senaste tidens våld och gängkonflikter gör läraren Hai Phuong Tran frustrerad.

Brott

Läraren om gängkriminaliteten: Saknas resurser att hjälpa elever

Skottlossningar, illegala vägspärrar och bilbränder. De senaste veckornas händelser i Göteborgs förorter har resulterat i en intensiv debatt. Nu varnar läraren Hai Phuong Tran för att det saknas resurser för att hjälpa eleverna som de kriminella gängen vill åt.  
– Det börjar redan i lågstadiet. Svaga och utsatta elever som vi har misslyckas med att fånga upp låter sig rekryteras, säger han.

Stora nedskärningar och uteblivna satsningar. Det är två avgörande orsaker till oroligheterna som drabbat förorterna i Göteborg, enligt Hai Phuong Tran, lärare på en skola i Angered.

– Förra året var vi 54 lärare på min arbetsplats, i år är vi 36. Det gör stor skillnad, vi undervisar mer och blir tröttare. Mitt schema är fullspäckat och jag har kollegor som redan längtar till höstlovet, säger Hai Phuong Tran.

Förra veckan vidtog skolan där han undervisar flera åtgärder. Ytterdörrarna låstes och personalen uppmanades att vara extra uppmärksam på grund av oroligheterna. 

– Nu har det tonat ner sig lite, men vi är fortfarande i stort behov av resurser. Gör vi ingenting så kommer det att hända igen. Det är nu vi har chansen att hjälpa kommande generationer, säger Hai Phuong Tran.

Den senaste tidens rapporter om våld och gängkonflikter gör honom både frustrerad och förbannad. Medan många efterlyser fler poliser och hårdare tag, vill han rikta uppmärksamhet mot skolorna. För att kunna hjälpa vilsna och utsatta elever som riskerar att låta sig rekryteras av kriminella gäng krävs kraftigt ökade resurser, menar Hai Phuong Tran.

 – En ökad vuxennärvaro är den huvudsakliga och viktigaste åtgärden. Det måste inte vara lärare, utan det kan vara specialpedagoger och skolvärdar. Det ska vara rätt vuxna med god värdegrund, som kan fånga upp elever redan i korridorerna. 

Oron i förorterna märks hos boende, men också i skolan. I personalrummet diskuteras ofta vilka elever som riskerar att hamna snett, berättar Hai Phuong Tran.

–  Det är lätt att känna sig otillräcklig och dålig. Det blir ett samvetskval när du inte hinner ringa det där samtalet hem till en elev i riskzonen.

– Men vi lärare pratar förstås om de individer som återkommande missar att göra läxan, kommer försent och hamnar i bråk. Ofta syns det redan i förskolan och grundskolan vilka elever som riskerar att hamna snett.

Hai Phuong Tran har tidigare lyft problemen med unga som rekryteras under eller efter skolan i en debattartikel i Göteborgs-Posten och under en medverkan i TV4:s Nyhetsmorgon. Den senare har uppmärksammats av utbildningsminister Anna Ekström (S).

”Bra jobbat av MisterMag1ster! Pedagogisk genomgång av hur viktigt det är att satsa på skolan som en del i samarbetet mot gängkriminaliteten”, skriver Ekström på Twitter. 

Hans engagemang har även uppmärksammats av kollegor både på den egna skolan och runt om i landet.

– Responsen har bara varit positivt. Många lärare känner igen sig och skriver att de delar min erfarenhet om hur det är att jobba i förorterna, säger Hai Phuong Tran.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm