Annons

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Publicerad 9 oktober 2017

Fakta

Bästa tipsen till andra lärare:

  • ”För det första är det viktigt att variera undervisningen och genomgångarna.”
  • ”Testa förkunskaper och se var eleverna befinner sig.”
  • ”Använd kortsiktiga mål, som tydliggörs för eleverna.”
  • ”Tydliggör begrepp som man arbetar med.”
  • ”Undervisa formativt.”
  • ”Få eleverna att vara aktivt deltagande vid genomgångar, och i det lärande samtalet.

Här hittar du SPSM stödmaterial

Här kan du ta del av Skolinspektionens granskning

Relaterat

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.
– På skolan arbetar vi med ett unikt system där vi följer upp alla elever, säger läraren Afraa Baqer.

Dammhagskolan, Rosengårdsskolan och Gullviksskolan. Där har du namnen på tre Skåneskolor som lyckats bäst när det kommer till att stötta elever i behov av stöd. Det visar en kvalitetsgranskning som Skolinspektionen har gjort.

Det myndigheten särskilt ger skolorna beröm för är deras arbete med extra anpassningar.

Nu ska fler skolor i landet inspireras och följa trions arbete. Därför har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) tagit fram ett nytt stödmaterial där skolorna berättar hur de arbetar.

På Dammhagskolan i Landskrona arbetar och undervisar läraren Afraa Baqer i matematik och NO i årskurs 5. Nästan alla hennes elever har svenska som andraspråk och därför har språket blivit en central punkt i hennes undervisning.

– Eftersom många av våra elever har ett annat språk än svenska som modersmål kan eleverna uppleva svårigheter med de olika begreppen och orden som förekommer inom matematikundervisningen, säger Afraa Baqer.

I varje arbetsområde lyfts centrala begrepp fram och förklaras så att eleverna ska kunna förstå och använda dem i rätt sammanhang. Begreppen förklaras på olika sätt, kopplas till bilder och praktiska övningar.

– Jag använder mig även av Genrepedagogiken på mina NO-ämnen. Då tydliggöras textens struktur så att eleverna har en tydlig mall för hur olika texter ska se ut.

I börjar av varje termin testar Afraa Baqer sina elevers kunskaper i ämnena, båda vad gäller ämnesord och färdigheter. Hon använder sig av ett diagnosmaterial som heter ”Diamant”, som Skolverket har tagit fram. Materialet kan användas som stöd för att bedöma elevers kunskaper i matematik och utgår från Lgr11, och är utvidgat till att omfatta kursplanen i matematik till och med årskurs 9.

– Diagnoserna ska användas för att kartlägga hur långt eleverna kommit i sin matematikutveckling. Diagnoserna är varierande och är kopplade till bland annat aritmetik, så eleverna kan även använda huvudräkning och sina förkunskaper, säger hon.

Därefter analyserar Afraa Baqer elevresultaten och bestämmer vilka insatser som behövs för att kunna förbättra elevernas kunskaper.

– Allt är individanpassat. Vissa kanske får använda en viss typ av läromedel, medan andra får använda ett helt annat.

Något av det viktigaste i klassrummet är att vara tydlig i undervisningen, menar Afraa Baqer. Genom att vara tydlig vet eleverna exakt vad de förväntas göra för att nå målet.

– Inför varje arbetsområde berättar jag om både långsiktiga mål, redan i början av varje nytt moment eller arbetsområde, och kortsiktiga mål – som exempelvis veckans mål som vi har både på tavlan och på en mall som eleverna har framför sig, säger Afraa Baqer.

På Dammhagskolan har man utvecklat ett system för att följa upp samtliga elever.

– Det är jätteviktigt med uppföljning. Det sker på hela skolan. Under den andra terminen testar vi eleverna med särskilda tester. Sedan analyserar vi elevresultaten och ser vilka av eleverna som eventuellt ligger efter och vad vi behöver träna på för att nå våra mål.

Utöver detta använder skolan sig av resurslärare som hjälper och stödjer eleverna. Afraa Baqer anordnar läxhjälp efter skolan, och då väljer hon vilka eleverna som ska stanna kvar och träna.

– Detta gäller inte bara elever som inte har hunnit med arbetet under veckan, utan även de som behöver extra genomgångar.  Jag eller en resurslärare får förklara de moment eleverna är osäkra på, på ett enkelt sätt. Vi använder oss av enkla arbetsmaterial som får eleverna att bygga upp förståelsen på ett annat sätt som passar deras förmågor.

Upplever du att det har blivit mer rättvist efter att allt det du beskriver har införts på skolan?

– Absolut, det tycker jag. När vi startar ett nytt arbete vet mina elever att de inte kommer att tilldelas samma material och läromedel. Det viktigaste är att allihop arbetar med samma moment och område. Med det här arbetssättet blir de mer säkra på sig själva och de känner sig mer delaktiga, samtidigt som de tillhör klassen, säger Afraa Baqer.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons