schema-anonym
Arbetstid

Läraren Tina: ”Vi hinner inte ens gå på toaletten”

15 minuters lunch, ingen möjlighet att ta kisspauser och en stressig arbetsvardag som drabbar både elever och lärare.
– Vi hinner inte ta en nödvändig paus, inte ens för att gå på toaletten, säger Tina, lärare på en av Malmös grundskolor. 

Tina är lärare på en grundskola i Malmö, men heter egentligen något annat. Av rädsla för att göra en redan stressad vardag värre har hon valt att vara anonym, men hon vill gärna berätta om sin och sina kollegors vardag.

Tina undervisar i ett estetiskt ämne som gör att hon måste lägga lite extra tid på att förbereda och plocka undan efter lektioner. Dessutom har hon inget eget klassrum vilket medför att hon måste bära med sig alla saker från den ena sidan av skolan till den andra.

– Elevernas lektionstid blir oftast drabbad för jag hinner inte ha hela lektionen med dem. Jag kanske släpper in dem tio minuter senare än vanligt, för jag måste få förbereda mig, eller att jag undviker grundundervisningsmoment för det tar för lång tid att plocka fram, säger hon.

Jag har faktiskt struntat i att komma i tid till klassen jag ska äta med.

Tina berättar om sina torsdagar som ett exempel. Då ska hon avsluta en lektion med en klass, samtidigt som hon ska gå och äta med en annan klass.

– Exakt samma tid som jag avslutar lektionen ska jag äta med den andra klassen. Det är så sjukt, så jag har faktiskt struntat i att komma i tid till klassen jag ska äta med för att inte behöva minska tio minuter på de andras lektionstid. Det har jag påpekat för ledningen, men det bryr man sig inte om, säger hon.

När hon blir tio minuter sen till klassen som ska äta så resulterar det i att en annan lärare ensam får ta ansvaret för 48 elever. Och stressen är inte slut där.

När eleverna har ätit färdigt ska Tina följa dem till deras klassrum och se till att de kommer ut på gården för rast. Enligt schemat har hon fem minuter på sig för detta.

– Men det tar aldrig bara fem minuter utan snarare tio till femton minuter. Därefter ska jag ha lunch och då får jag tio till femton minuter mindre lunch. Det är inte inlagt något som heter transporttid, berättar hon.

Efter Tinas lunchrast på torsdagar är det, enligt schemat, inlagt fem minuters förberedelsetid till nästa lektion, men eftersom Tina inte har något eget klassrum måste hon först hämta sina saker på en plats och sedan ta med dem till ett klassrum. Det räcker de fem minuterna inte till.

Det gör att Tina i praktiken har 15 minuters lunch varje torsdag.

– Jag som har problem med stressmage äter helst inte på den tiden, för då får jag jätteont i magen. Så jag skippar lunch. Då sitter jag och dricker vatten och tar det lugnt en stund, för man behöver andas, säger Tina och betonar samtidigt att hon ändå inte är värst drabbad på sin skola.

– Här finns lärare som inte ens hinner gå på toaletten mellan sina lektioner, säger Tina.

– En kollega var kissnödig när hon kom i morse, men hon hann inte smita iväg förrän klockan var ett.

Tinas kollegor känner av stressen som de menar kommer av de alltför sammanpressade schemana.

Anders Malmquist, direktör vid grundskoleförvaltningen, har ju bilden av att det här inte är ett så stort problem?

– Jag tror tvärt om att det är ett större problem än vad man tror. Jag följer ju vissa lärargrupper på Facebook och då är det väldigt många som uppger att de inte får sina raster, säger Tina.

Skolvärlden har sökt flera rektorer för att få dem att förklara tanken bakom schemaläggningen, men ingen av dem har velat delta.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm