mattelararen
Timss 2015

Läraren: ”Vi behövde verkligen detta”

Den senaste Timss-undersökningen visar att svenska fjärde- och åttondeklassare presterar bättre i naturvetenskap och matematik.
Ett betydande erkännande för lärarna, menar matematikläraren Mia Kempe.
– Det är viktigt för oss att de positiva sifforna kommer fram, annars känns det bara som att vi jobbar i motvind, säger hon.

Efter flera år av fallande resultat presterade svenska elever 2015 bättre i ämnena naturvetenskap och matematik jämfört med 2011, visar den Timss-undersökning som Skolverket presenterade på tisdagen.

Mia Kempe, lärare i matematik och NO för klasserna 1–7 på S:t Pers skola i Sigtuna och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund, gläds åt att kurvan äntligen pekar uppåt.

– Tidigare har det kanske känts lite tröstlöst när det hela tiden nästan bara har skrivits om det negativa. Eftersom jag, liksom många andra lärare, känner att vi jobbar hårt har det varit lite jobbigt, säger Mia Kempe.

Hon känner att det faktiskt har blivit förbättringar i matematikkunskaperna bland eleverna på grundskolan under de senaste åren.

– Eleverna presterar bättre och bättre utifrån mitt perspektiv. Men det är kul att det nu även märks i undersökningar. Det är viktigt att de positiva sifforna kommer fram, annars känns det bara som att vi jobbar i motvind. Lärare och elever jobbar hårt och då är det kul när det äntligen händer någonting åt rätt håll, säger hon.

– Utifrån mina elever så upplever jag att många har fått ett större intresse för matematik. Det har nog mycket att göra med att det är mer lättillgängligt med olika appar och webbplatser på internet, så många jobbar med uppgifter hemifrån. Men jag arbetar i ett område med ganska högutbildade föräldrar så jag kan inte prata om hur det är för alla.

Mia Kempe tror att det är lätt att man som lärare tar det personligt när det går dåligt i undersökningarna.

– Man borde kanske inte göra det. Men även om det inte är enskilda elever och lärare som syns i sifforna så får vi alla stå till svars för sjunkande resultat. Så det här är otroligt viktigt för lärarna, i alla fall för mig. Det är inte kul att jobba hårt och så verkar det hela tiden som att det går nedåt för alla.

Varför tror du att det har det gått bättre?

– Jag funderade lite på varför, och jag vet inte riktigt. Det har ju hänt några saker. Jag tror inte att Matematiklyftet har börjat synas så snabbt. Sedan har man ökat timmarna på lågstadiet för ett antal år sedan. Då blev det fyrtio minuter mer, det kanske kan ha bidragit.

Hur ska man arbeta i stort för att fortsätta förbättra resultaten?

– Vi har ju fått mer tid nu. Det handlar nu bara om att använda tiden effektivt. Det finns otroliga möjligheter att utnyttja digital teknik till att stimulera de som behöver det men också de som behöver mer stöd kan få det.

– Vi lägger grunden redan på grundskolan men som föräldrar ser jag att de gör mycket grundläggande i förskolan också. De jobbar praktiskt kring matematik och det ger en otrolig förståelse också. I och med det så lär de sig ju snabbare och vi grundskolelärare kan därför lära ut mer och fördjupa kunskaperna på ett annat sätt. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm