sara_bruun_prov

Engelskläraren Sara Bruun är en av många som reagerat på Skolverkets hantering av de läckta nationella proven.

Fusk

Lärarna rasar mot Skolverkets hantering av de läckta proven

Facit till nationella proven sprids just nu på sociala medier. Från lärarhåll är kritiken stor mot hur Skolverket hanterar problemet.
– Varför ska jag sitta i två dagar och bedöma texter som jag inte kan använda till något? säger engelskläraren Sara Bruun.

Under veckan bänkar sig landets nior för att skriva det nationella provet i engelska. I tisdags skrevs läsförståelse- och hörförståelsedelarna. Imorgon torsdag är det dags för del C, ”Writing”.

Redan på måndagskvällen började det gå upp för landets engelsklärare att provet spreds på sociala medier.

– Jag visste att det skulle ske, så på min skola var vi redan beredda, berättar Sara Bruun, engelsklärare i Höör. Jag hade kontakt med lärare på sociala medier och vid 21-tiden hade vi fått indikationer från elever, från hela landet, om att provet var ute.

Idag är det rektor som tar beslut om när ersättningsprov ska användas. I en debattartikel på DN åsikt riktar Sara Bruun tillsammans med kollegor skarp kritik mot Skolverkets hantering och menar att beslutet om att använda ersättningsprov måste tas av myndigheten.

– Det här blir så tokigt! Nu har jag en jättebra rektor som litar fullständigt på oss, jag hade kontakt med mina kollegor och vid 22 skickade vi ett sms till chefen och hon tog beslut om att använda ersättningsprov för provet i tisdags.

Vilka konsekvenser får det att det inte är Skolverket som bestämmer när ersättningsprov ska användas, menar du?

– Enorma konsekvenser. Om jag som rektor väljer att inte göra ersättningsprovet är det klart att mina elever har en fördel. I en marknadsutsatt skola så konkurrerar vi med höga betyg och bra resultat på nationella provet, självklart hamnar rektor i ett jäkla dilemma här.

Dessutom anser hon att Skolverket har reagerat alldeles för sent på det upptäckta fusket.

– När vi var helt säkra på att elever kommit över provet skrev jag på Twitter till Skolverket ”Provet har läckt, allt finns ute”. Ingen hör av sig förrän efter åtta, nästa morgon. Här har vi lärare jour för vi vet att detta händer, men de som är ytterst ansvariga har ingen jour, säger Sara Bruun.

För den del av provet som skrivs imorgon, ”Writing”, finns inget ersättningsprov. Enligt Skolverkets hemsida ska ordinarie prov användas även om bedömningsanvisningarna ”kan vara kända”.

– Vissa menar att: jamen då kan eleverna förbereda sig och det lär de sig av. Det är trams! Ska vi som skola säga att fusk är okej? Och det blir väldigt orättvist, vissa elever kommer ha förberett sig, men alla har inte tagit del av provet, alla elever har faktiskt inte sociala medier. Och så har vi de elever som säger: vi vill inte fuska, vi vill skriva ärligt.

Sara Bruun är noga med att hon tycker att de nationella proven är ”skitbra” och gillar idén att resultaten knyts hårdare till betygen.

– Men inte när det handlar om läckta prov. Och varför ska jag sitta i två dagar nästa vecka och bedöma texter som jag inte kan använda till något?

”Nästa år ska resultaten knytas hårdare mot slutbetygen. Hur ska det gå när bedömningen inte går att använda?”, skriver lärarna i sitt debattinlägg.

– Det kommer inte gå. Det är fullständigt rättsosäkert. Det går inte att knyta detta till slutbetyg, säger Sara Bruun.

Chef för de nationella proven hos Skolverket är Anders Boman. Han säger till Skolvärlden att man efter förra årets läckor skärpt sina hanteringsrutiner och stramat upp reglerna för hur proven ska hanteras på skolor.

– Det jag tycker är viktig att det kommer fram, och som jag nu försöker tydliggöra, är att påminna om den rollfördelning som finns. Det är Skolverkets ansvar att förse skolorna med prov och ersättningsprov och med väldigt tydliga regler för de ska hantera proven. Sen är det rektors ansvar att garantera hanteringen och säkerheten vad gäller proven på skolan.

Det låter som att Anders Boman bollar tillbaka ansvaret till er.

– Ja, och det tycker jag att han rätt i. Skolverkets regler är glasklara. När det gäller hur skolor ska hantera proven finns inga tveksamheter. Men det är inte säkert att det ligger hos lärare, det kan hända mycket på vägen mellan tryckeriet och skolan, säger Sara Bruun.

I någon mening gynnas ju också systemet av att det läcker – alla vill ha fina resultat.

– Absolut! Vi får inte glömma att vi har en skolmarknad. Att vi har bra resultat på vår skola gör att det kommer fler elever. Det är en jätteviktig poäng och kokar ner till en moralisk rektor versus en som inte är det. Därför ska Skolverket bestämma om ersättningsprov.

Vad är lösningen?

– Jag vet inte om det går, men vi har bedömningsportalen på Skolverket med lösenord. Släpp proven där och gör det samma dag som de ska skrivas. Skicka inte proven med posten. Proven måste digitaliseras och rättas centralt, det finns ingen annan lösning, säger Sara Bruun.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm