Annons

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Publicerad 13 oktober 2017

Fakta

Om undersökningen

Under hösten har 1 607 deltagare i Lärarnas Riksförbunds lärarpanel svarat på frågor kring bland annat lönesättning och sin inställning till rektorer och övriga skolledare. Deltagarna motsvarar ett representativt urval av LR:s medlemmar.

Relaterat

Så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om...

...ANTAL BESÖK AV REKTOR:

– Det hade varit trevligt med ett besök. Jag har bjudit in chefen, men utan resultat.

– Det senaste besöket av en skolledare i mitt klassrum ägde rum 2007.

– En gång skulle rektorkomma på besök, men blev sjuk. 

– Hade klassrumsbesök av en rektor för cirka 20 år sedan. 

– Har haft ett besök av rektor under 15 år.

– Har under mina 17 år som lärare haft besök av rektor vid ett tillfälle.

Jag har aldrig blivit auskulterad under mina snart 30 år som undervisande lärare.

– Jag har ett flertal tillfällen bjudit in min rektor till klassrummet, men hen har avböjt.

– Jag har haft tre lektionsbesök av rektorer – 1975, 1977 och 1978.

– Jag har varit lärare i 20 år och jag har aldrig fått lektionsbesök från rektor.

 

...VAD SOM HÄNDER VID BESÖK AV REKTOR

– En gång smög rektor sig in i klassrummet och satte sig längst bak.

– Jag har en gång fått besök av rektor. Under besöket arbetade hen hela tiden på sin dator. Efteråt förklarade rektor: "det här gick ju bra". 

– Rektors besök bestod i att hen tittade in och pratade lite med oss för att sedan gå vidare. Det känns ändå positivt i jämförelse med tidigare skola där rektor aldrig tittade in.

 

...OM REKTORS ARBETE OCH ARBETSBELASTNING

– Att även ha ansvar för ekonomi, organisation, personal mm är för mycket för en person.

– Dagens rektorer verkar vara mer administratörer än pedagogiska ledare.

I vår kommun handlar rektors ansvar i stor sett bara om ekonomi.

– Min rektor har bara en prioritet: ekonomin.   

– Rektor har alldeles för många praktiska och administrativa saker som måste prioriteras.

– Rektorernas arbetstid fylls av administration och möten.

– Rektorn arbetar mest med ekonomi och att ta emot klagomål och åsikter från föräldrar.

– Varför ska en rektor ta fram rutiner för tvätt av soffa eller tvätt av gardiner?

 

...OM PEDAGOGISKT LEDARSKAP

– Att rektor skulle fungera som pedagogisk ledare är ett skämt.  

– Det pedagogiska ledarskapet får ofta stryka på foten förmån för ekonomiskt och organisatoriskt ledarskap.

– Det viktigaste rektor kan göra är att lita på sina lärare och ge dem frihet och befogenheter samt resurser.

– Får aldrig eller väldigt sällan några frågor om av rektor om hur det går med undervisningen.

– Får leda mig själv och fatta verksamhetsrelaterade beslut

– Har en mycket närvarande rektor som verkligen är en pedagogisk ledare☺

– Jag anser inte att det utövas något pedagogiskt ledarskap på min skola.

– Ledarskapet i skolan fungerar väldigt dåligt. 

– Min rektor behöver en ordentlig utbildning i ledarskap.

– Min rektor utövar inget pedagogiskt ledarskap överhuvudtaget.

Rektor har inte tid att vara pedagogisk ledare.

– Rektor är fokuserad på organisation, rutiner och struktur. Pedagogiken har hon glömt.

– Rektor är först och främst en byråkrat/teknokrat, inte pedagog. Det pedagogiska  är mitt expertområde som lärare.  

– Min rektor är inte lämplig att utöva ett större pedagogiskt ledarskap än vad hen gör. Det är tur att hen inte har mer tid.

– Rektorers pedagogiska ansvar är ett skämt.

– Rektorn vill egentligen vara en pedagogisk ledare men har aldrig tid.

– Rektorn är inte och skall inte vara den pedagogiska ledaren på skolan.  

 

ALLMÄNT OM REKTOR MED MERA

– Det är lite av ett lotteri med vilken rektor man har och hur mycket de vill engagera sig i verksamheten.

– Distansen mellan rektorer och lärare har ökat de senaste åren. 

– Eftersom min rektor själv varit en bra lärare förstår hon vad vi sysslar med i klassrummen.

– Har aldrig fått en känsla av att rektor är intresserad av själva undervisningen och hur det går med den.

– Jag önskar att rektorerna skulle visa större intresse för den faktiska undervisningen och verkligheten i klassrummet.  

– Min rektor har mycket dålig koll på vad vi lärare sysslar med

– Min rektor är en karriärist som saknar reella kunskaper om vad som bygger kvalitet i undervisning och elevrelationer. 

– Rektor träffar jag bara på konferenser.

– Rektor tycks vara helt ointresserade av skolans uppdrag.

– Rektor är oempatisk, opedagogisk och blir arg när man föreslår saker som inte passar hen.

– Rektorn är inte intresserad av undervisning.

 

...OM REKTORS SÄTT ATT BEDÖMA MEDARBETARE (INFÖR LÖNESAMTAL MED MERA)

– Det är ekonomiskt mer lukrativt att hjälpa rektorn med diverse uppdrag än att få goda resultat i klassrummet.

– Eftersom rektor ej besöker min undervisning finns det inte heller något att bedöma mer än att lyssna på andra kollegor/elever/föräldrar.

– Ett lektionsbesök hos en normalt fungerande lärare ger bara ett anekdotisk underlag för lönesättning.

Hörsägen och rykten väger högst hos oss när det gäller lön.

– Jag tycker att det nästan är ett skämt att gå på lönesamtal med en rektor som aldrig har sett mig undervisa.

– Rektor talade också om för en lärare att hon var duktig: det syns ju på elevernas betyg. 

– Rektor vet hur jag undervisar genom föräldrareaktioner. 

 

...OM LÖNESÄTTNINGEN

– De som är trevliga får bra lön.

– Det individuella lönesystemet har fullständigt havererat.

– Det är rövslickeri som premieras.

– Det är svårt att höja lönen utan att byta arbetsgivare.  

– En lärare som vill ha högre lön måste marknadsföra sig och välja rätt sammanhang att synas i.

– Högst lön ges till den som skriker högst.

– Individuell lön måste bort. Systemet korrumperas av att rektorn de facto inte har tid för lektionsbesök.

– Jag vet att rektor hör sig för bland kollegor och elever/föräldrar om hur vi fungerar som lärare. 

Känns som lönen sätts av det som pratas om i korridoren.

– Löner sätts inte efter pedagogisk/yrkesskicklighet, utan efter vad man har för relation till lönesättande chefen.

– Lönesamtalet var ett skämt. Rektor hade ingen aning om vad vi gör och sa det rakt ut. Hen talade om personlighet istället för förmågor.

– Min chef håller sig uppdaterad, bl a genom att fråga elever om oss lärare.

– Min rektor har för mycket fokus på skvaller.

– Om jag satte mina betyg som våra rektorer sätter löner så skulle jag få sparken.  

– Rektor går på hörsägen vid lönesättning.

– Rektor har själv uttryckt att hörsägen och klagomål spelar stor roll vid lönesättning.

– Rektor känner att hen inte behöver ge mig så hög lön då jag i alla fall inte kommer att söka mig någon annanstans.  

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolverket: Lärarbristen minskar

Lärarbristen

Skolverket skriver ner sin prognos för lärarbristen. Fortfarande beräknas dock 45 000 lärare fattas om 15 år.
– Det är enorma siffror, säger Therese Landerholm på LR.

Annons
Annons
Kommunaliseringen 30 år sedan

Göran Persson: Kommunaliseringen var aldrig den stora frågan

Intervju

30 år har gått sedan kommunaliseringen av skolan – blev det som Göran Persson hade tänkt sig?

Annons

Utredaren fick munkavle – nu säger han sin åsikt

Kommunaliseringen

Leif Lewin utredde effekterna av kommunaliseringen på uppdrag av regeringen, men skulle inte ge några rekommendationer. Nu säger han sin åsikt.

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Annons
Annons

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Debatt

Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Förlåt.”

Kommentera
Annons

Skolans duoundervisning lyfter elever i behov av stöd

Särskilt stöd

Med en noga genomtänkt lärmiljö och en modell med duolärarskap har ESS-gymnasiet i Stockholm lyckats lyfta både elever och personal.

Pisa 2018

Forskaren: Pisa-kritiken blir konspiratorisk

Pisa

Uppmärksamheten kring elever som undantogs från Pisa-studien har fått för stora proportioner, menar Ulf Fredriksson på Stockholms universitet.

Så vill SPSM göra skolan mer likvärdig: ”Ska knacka på”

Pisa

Staten måste se över var stödet behövs som bäst, enligt generaldirektören Fredrik Malmberg.

Pisa: Svenska elever presterar allt bättre

OECD

Presterar nu bättre än OECD-genomsnittet.

Så ser lärarna på Pisa-resultaten

Pisa 2018

Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Anna Ekström: ”Svensk skola står stark tack vare lärarna”

Pisa

Anna Ekström (S) är glad men ser anledning till eftertanke efter de senaste Pisaresultaten. Roger Haddad (L) menar att det är effekterna av Liberalernas politik vi ser.

Åsa Fahlén: Resultaten får inte leda till mer nedskärningar

Nedskärningar

”Galet att skära ner på skolan”, säger Åsa Fahlén.

Moderaterna: ”Skolministern kan inte vara glad”

Politik

M-politikern menar att många resultat är oroväckande.

Per Kornhall: Pisa fortsätter luta rätt – och fel

Kommentar

Per kornhall kommenterar Pisa-resultatet: ”Det borde innebära att svensk skola kan få lite andrum och arbeta med mer långsiktiga reformer.”

Debatt: ”Svenska skolan sviker fortfarande de svagaste”

Debatt

”Tre attityder, unika för Sverige, står i vägen för den framgång som vi vill uppnå”, skriver läraren och politikern Emma Köster.

Kommentera

Forskaren sågar Pisa-studien: ”Det är otroligt förstorat”

Kritik

Malin Ideland tycker att det läggs alldeles för stor vikt vid studien.

OECD-chefen: ”Det kommer bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för OECD:s utbildningskontor, till Skolvärlden.

Alexander Skytte: Vem är en skicklig lärare?

Blogg

”Därför är jag tveksam till att det skulle fungera att flytta ’särskilt skickliga lärare’ till utsatta områden”, skriver Alexander Skytte.

Efter SD:s förslag: Det strider mot både lag och erfarenhet

Politik

Skapa internat för särskilt problematiska elever och sätt nyanlända i egna skolor. Det är ett par av SD:s nya skolförslag.

Åsa Wikforss om kampen mot ”Fake news”: Lärare har en viktig roll

Filosofi

Professorns bok ”Alternativ fakta” ska delas ut till alla som läser tredje året på gymnasiet.

”Årets gymnasielärare”: Brukar få höra att jag är tydlig

Lärargalan

Samhällskunskaps- och historieläraren Björn Grönqvist från Karlstad kammade hem titeln.

Lön

Granskning: De som fick lönelyft missgynnas av kommunerna

Rapport

Lärare som får del av lärarlönelyftet missgynnas lönemässigt om man bortser från de statliga pengarna, visar Statskontorets granskning.

Läraren Hannas öppna brev till kommunen: Här är min önskelista

Debatt

”Välkommen till Vallentuna, vi erbjuder inte lika villkor för alla elever. Det här är min önskelista till jul”, skriver Hanna Ståhlnacke, lärare i Vallentuna.

Kommentera

Fridolins nya uppdrag: Säkra kvaliteten i läromedel

Läromedel

”Det är ett drömuppdrag”, säger Gustav Fridolin.

Särskilt stöd

Unik dom: Diskriminering när elev inte fick stöd i tid

Särskilt stöd

Malmö stad tvingas betala 20 000 kronor i diskrimineringsersättning.

”Nedskärningarna kan drabba utsatta elever hårt”

Särskilt stöd 

SPSM:s generaldirektör varnar för att kommunernas nedskärningar kan drabba de utsatta eleverna hårt.

Hjälpmedel vid nationella prov

Sara Bruun: ”Alla barn har rätt att lära sig och att kunna läsa”

Blogg

”Det är varje barns rättighet att läsa och att kunna läsa. Att inte kunna läsa ordentligt är i allra högsta grad diskriminerande”, skriver Sara Bruun. 

”Elever som tas ifrån sina hjälpmedel under provet far illa”

Replik

”En elev med dyslexi som anses behöva hjälpmedel för att nå kunskapsmålen måste få använda sina hjälpmedel även under nationella proven. Allt annat är helt galet”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Ny dom: Diskriminering att förbjuda hjälpmedel vid nationella prov

Läs- och skrivsvårigheter

Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska.

Förstatligad skola: Så tänker utredaren

Skolsystemet

Regeringens särskilda utredare Björn Åstrand lutar mot att föreslå en trestegsraket för ett statligt övertagande av skolans finansiering.

Forskning: Ingen ökning av avhopp från läraryrket

Lärarbrist

De senaste 20 åren har fler lämnat läraryrket än jämförda yrken. Men någon trend att allt fler hoppar av finns inte enligt ny forskning.

Digitalt

Ny rapport: Så ser dina elevers internetvanor ut

Digitalt

Sju av tio mellanstadieelever anser att de har fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna tvätta skolans gardiner för att spara pengar

Arbetsuppgifter

Nya rutiner väcker ilska på skolor i Piteå – får dumpa alla textilier eller städa själva.

Debatt

”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”

Debatt

”Är det ett tecken på svaghet när man som lärare etablerar goda relationer till de elever som borde rätta sig i ledet? Nej, det är inte svagt utan smart”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Särskilt stöd

Efter kritiken: Kommunen tvärvänder om särskilt stöd för elever

Särskilt stöd

Kommunen meddelar att man kommer att se över tilläggsbelopp för särskilt stöd.

Blogg

Mikael Bruér: ”Vi behöver fler dåliga exempel”

Blogg

”Det är inte lärarna som det går bra för vi behöver prata om, utan de som inte orkar eller de som känner sig dåliga. Vi behöver ge dem en känsla av att de duger”, skriver Mikael Bruér. 

Nedskärningar i skolan

Facket varnar: Nya budgeten kommer drabba lärarna hårt

Besparingar

De kraftiga besparingar som väntar skolorna i Stockholm kommer att drabba lärarna hårt. 
– Det är ett allvarligt läge, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR Stockholm.

Debatt

”Lärarförsörjningen är ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”

Replik

”Det är ljuv musik för mig att höra ett sådant fackligt engagemang, men lärarförsörjningen är och förblir ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Det saknas konstruktiva förslag från LR vad gäller lärarbristen”

Debatt

”Jag vill att LR nu vaknar till liv, med all den urkraft som bra facklig verksamhet kan vara”, skriver Liane Blom, lokalombud på Bergslagens folkhögskola.

Kommentera

Hon forskar om särskilt stöd på gymnasiet: ”Finns väldigt lite kunskap”

Särskilt stöd 

Forskaren Anna Öhman genomför just nu en studie av särskilt stöd på gymnasiet.

vuxenutbildning

Lokala vuxenutbildningens projekt sprids i Europa

Vuxenutbildning

Vux Huddinges integrationsprojektet sprids till andra länder. 

Lönegranskning

Tre erfarna lärare berättar: Yngre fick högre lön än vi

Löner

När lärarstudenten var klar med sin utbildning anställdes hon på samma skola som hon gjorde sin praktik på.
– Hon fick 4 000 kronor mer i månadslön än vad jag hade. Det svider, säger Stina som var studentens handledare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Löner

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

Forskning

Hans forskning ska lyfta skillnader mellan skolreformer

Forskning

Forskargrupper från fyra länder ska i ett nätverk jämföra forskning av utbildningsreformer.

Debatt

”Ge barn i särskolan rätt till obligatorisk förskoleklass”

Debatt

”Även barn i särskola borde ha rätt till tio års grundskola enligt likvärdighetsprincipen”, skriver debattörerna.

Kommentera

Facket vill skrota elevens val: Tiden behövs till annat

Tidsbrist

”Stoffträngseln” i skolans ämnen har blivit synlig genom debatten om nya kursplaner. Ett bra tillfälle att ta bort elevens val, menar LR.

Forskarna: Nationella proven måste omarbetas

NP

Digitala och externt rättade nationella prov står inför dörren. Men för att fungera vid betygsättning måste själva uppgifterna anpassas, menar flera forskare.

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Bedömning

Helena Kvarnsells elever har skriftligt läxförhör varje vecka: ”Fantastiskt betygsunderlag”.

HÖK 18

6 av 10 ombud: Kommunerna lever inte upp till avtalet

Avtalet

Många kommuner lever inte upp till skrivningarna i avtalet HÖK 18, enligt Skolvärldens enkätundersökning bland fackligt aktiva lärare.

Åsa Fahlén: ”Jag är jättebekymrad”

HÖK 18

LR:s ordförande Åsa Fahlén är inte överraskad över kritiken mot HÖK 18.
– Situationen är i dag oerhört bekymmersam på många håll på grund av alla nedskärningar.

Digitala verktyg

Forskarens tips: Så lyfter du undervisningen med digitala verktyg

Digitala verktyg

Mattias Rundberg forskar på digitala verktyg i skolan för att se vilken effekt de har på lärandet. 

Intervju

Jörgen Tholin: Därför är det svårt att motverka glädjebetyg

Betygsutredningen

Hur upptäcker vi systematisk betygsinflation och vad kan vi göra åt den? Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin har ett halvår på sig att finna svar.

Debatt

”Lärare lockas inte av marknadsskolan”

Debatt

”Enda sättet att få fler att vilja bli lärare är att göra svenska skolan till den likvärdiga och högkvalitativa skola den var innan de borgerliga partiernas friskolereform genomfördes”, skriver debattörerna.

Kommentera
Lärarassistenter

En av tre utnyttjar inte extrapengar till lärarassistenter

Statsbidrag

Intresset blev inte lika stort som regeringen hoppades på.

Sökte inte bidrag: ”Var för knepigt”

Lärarassistenter

Gotland valde att inte utnyttja bidraget – Västerås sökte 5,47 miljoner.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Forskning

Agneta Gulz: Så skapar du motivation hos eleverna

Undervisning

Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Forskaren Agneta Gulz ger sina viktigaste tips.

Debatt

”Vi behöver tydligare tag hemifrån – inte hårdare tag i skolan”

Debatt

”Det är dags att på djupet rannsaka föräldrarollen för att ge skolan den chans den förtjänar och den auktoritet den behöver”, skriver debattören Peter Östling.

Kommentera

Kommuner kan bryta mot lagen för att locka friskolor

Kommunerna

Sockrade hyresavtal till enskilda aktörer strider mot kommunallagen.
– Kommunerna gör jättemycket tokigheter som strider mot lagen, säger juridikprofessor Lotta Lerwall.

Skolutveckling

Kornhall: En bra skola är ingen slump

Skolutveckling

”På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Debatt

”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons