Annons

Lärarutbildningen storsatsar på ledarskap

Publicerad 8 maj 2017

Relaterat

Lärarutbildningen vid Uppsala universitet vill ”göra upp med flumskolan”.
Därför har man storsatsat på att förbättra lärarstudenternas utbildning i ledarskap.
– Satsar man inte på ledaskap så kommer eleverna prestera sämre, säger Martin Karlberg, universitetslektor vid Uppsala universitet.

Ledarskapets plats i lärarutbildningen har diskuterats flitigt inom lärarkåren under de senaste åren. Uppsala universitet valde för några år sedan att göra en extrasatsning på ledarskap i lärarutbildningen – en unik sådan.

Martin Karlberg är universitetslektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. Han brinner för att utbilda blivande lärare i ledarskap i klassrummet och andra kunskaper som ger en effektiv undervisning.

– Det är jätteviktigt i dag att ha ett bra ledarskap i klassrummet. Under en ledarskapskurs som pågår i fyra till fem veckor lär vi studenterna allt vi kan för att bli skickliga på att leda elever. Sedan något år tillbaka fokuserar vi dessutom i hög grad på undervisningsfärdigheter och ledarskap under den verksamhetsförlagda utbildningen, säger Martin Karlberg.

Det är ett mycket gediget paket som universitetet erbjuder. Det är resultatet av en målmedveten satsning från institutionen sedan fem år tillbaka.

– Vi har satsat extra medel, undervisningstimmar och utvecklingsresurser för att alla studenter ska vara så väl förberedda som möjligt och bli goda ledare. 

Med begreppet ledarskap anses, enligt Martin Karlberg, att man har förmågan att skapa ordning och reda, skapa ett klassrumsklimat där alla får komma till tals, se till att erbjuda elever arbetsro och slutligen att man erbjuder regler, struktur och förutsägbarhet.

Under ledarskapskurserna får studenterna dels lära sig teorier och centrala begrepp för att man ska kunna prata om ledarskap, beskriva sitt eget ledarskap och ge återkoppling på andras ledarskap. 

– Studenterna får öva på olika centrala ledarskaps- och undervisningsfärdigheter. Till exempel att fånga intresse, motivera, anknyta till elevernas vardag när man ska undervisa, skapa struktur, lär sig övergångar från olika moment, lära sig sammanfatta, kontrollera att det sker ett lärande och avsluta lektionerna. Kortfattat kan man säga att lärarstudenterna lär sig att behärska lektionens olika beståndsdelar, säger han och tillägger:

– En annan viktig del i studenternas utbildning är att de får lära sig att analysera och påverka elevernas beteende. Modern beteendeanalys handlar inte om att man delar ut en massa guldstjärnor. Det handlar i mycket högre grad om att man som lärare ska titta på hur man skapar förutsättningar för eleven att bete sig i enighet med skolans förväntningar. Det handlar väldigt mycket om att skapa förutsättningar i stället för att bestraffa efteråt om eleven har gjort fel.

Vi förespråkar aktiva lärare med aktiv undervisning som inte är rädda för att leda.

Sedan studerar studenterna gruppsykologi. Vad som händer när man sätter ihop grupper med individer och vad ska man tänka på.

– Vi lär studenterna att man behöver ha ett situationsanpassat ledarskap. Det behöver inte vara så att man måste vara någon slags auktoritär ledare, utan ibland kan man faktiskt lämna över ledarskapet till eleverna. Men det ska man göra medvetet, sedan ska man ha en plan för att ta tillbaka det, säger Martin Karlberg.

Är det detta som utmärker en särskilt skicklig ledare i klassrummet?

– Ja, det skulle jag säga. Ett situationsanpassat ledarskap är något som utmärker en skicklig ledare.

Är det något särskilt som du trycker på extra under utbildningen?

– Ja, att forskningen är tydlig när det gäller elever och medbestämmande. Strävan ska vara att ge eleverna så mycket medbestämmande som möjligt, dels för att vi vill fostra demokratiska medborgare men det finns också forskning som visar att när elever i väldigt unga åldrar är med i hög grad och utformar undervisningens form och innehåll så presterar eleverna sämre, säger han.

Martin menar att när lärare abdikerar från sin ledarskapsposition, då börjar eleverna prestera sämre.

– Det ska inte tolkas som att lärare ska bestämma allt, utan snarare som att elever i kraft av mognad ska ha inflytande över undervisningens form och innehåll. Inte för mycket för tidigt.

– Jag skulle nog säga att vi försöker i någon mån göra upp med flumskolan. Vi förespråkar aktiva lärare med aktiv undervisning som inte är rädda för att leda. Vi förespråkar inte någon auktoritär katederundervisning men vi vill hjälpa till att utbilda lärare som tar undervisning och ledarskap på mycket stort allvar. De ska inte lägga ansvaret för undervisningen och lärandet i knät på eleverna, det är att svika eleverna, säger han.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Annons
Annons

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

Annons

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons