Annons

Lässtrategier för gymnasiet

Publicerad 16 april 2015

Hur skapar man en läsundervisning där alla elever kan vara delaktiga oavsett färdighetsnivå, intresse, diagnoser och fallenhet? Den frågan försöker gymnasieläraren Jenny Edvardsson svara på med sin SETT-föreläsning ”Lässtrategier och läsutveckling på gymnasiet”.

Fakta

Blogg

På Jenny Edvardssons blogg Jenny på Wendes hittar du fler av hennes tips, mallar och skoltankar:

jennypawendes.blogspot.se

Relaterat

– Det har blivit lite trendigt att prata om lässtrategier, och det skrivs tjocka böcker om det. Allt det där kan få det att verka väldigt krångligt, men det är det inte, säger hon.

Jenny Edvardsson jobbar som lärare i svenska och historia på det yrkesinriktade Wendesgymnasiet i Kristianstad. Elevkåren består nästan av enbart praktiskt inriktade pojkar, och hon beskriver att läsning inte står särskilt högt i kurs.

– En del elever kan säga ”jag har aldrig läst någon bok tidigare och jag tänker inte börja nu heller”.

Därtill kommer de vanliga inslagen av elever med dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter, adhd, elever som läst svenska som andra språk i grundskolan och så vidare.

Så vad göra?

Jenny Edvardsson utgår delvis från tre böcker i ämnet: Aiden Chambers ”Böcker inom oss” som ger en mall för att samtala om böcker utifrån fyra grundfrågor, Judith A Langers ”Litterära föreställningsvärldar” som definierar fyra faser vi går in i och ut ur när vi läser en text, och slutligen Martin Widmarks projekt ”En läsande klass” som i första hand är inriktad på grundskolans klass 1-6.

– ”En läsande klass” kanske inte verkar perfekt för gymnasiet. Men jag läste materialet och kollade lärarhandledningen och kände ”wow, det här kan jag använda”. Man får anpassa materialet för gymnasiet bara, säger hon.

(Jenny Edvardssons egna anpassningar av materialet finns att hämta på hennes blogg ”Jenny på Wendes”.)

En annan sak hon lånar från grundskolan är högläsning av böcker i klassrummet. Ibland är det hon som läser, ibland är det någon av eleverna som tycker om att läsa högt, ibland är det inköpta ljudböcker eller Spotify.

– Högläsningen är A och O i ett klassrum med stora skillnader mellan eleverna. Då kan vi prata gemensamt om vad vi läst efteråt. Det går inte annars. Så avsätt tid för läsning i klasrummet, säger Jenny Edvarsson.

I arbetet med lässtrategier menar hon att det viktigaste är att vara tydlig med instruktioner och förväntningar. Hon läser först en text för eleverna och visar sedan konkret hur man använder den aktuella strategin på den texten. Efter det får eleverna göra om samma sak, först i grupp och sedan individuellt.

– Efter den repetitionen behöver vi inte prata om strategierna som strategier längre, de är bara en naturlig del av undervisningen, säger hon.

När det är dags för boksamtal delar Jenny Edvarsson in klassen i grupper om sex elever. Hon är normalt sätt ensam vuxen i klassrummet, men tar hjälp av skolans bibliotekarie för att kunna sitta med en grupp i taget och samtala om boken. Samarbetet med vikarien inkluderar också viss planering och inköp av böcker.

– Grupperna sätts ihop utifrån elevernas läsförståelse och dynamiken mellan de olika personerna. Framför allt de svagare eleverna behöver mindre grupper, säger hon.

Aiden Chambers mall för boksamtal låter eleverna sortera in tankar och tyckanden om det de läst under fyra fasta grundfrågor, eller rubriker:

Var det något speciellt som du gillade i boken?
Var det något som du inte gillade?
Var det något som du inte förstod eller tyckte var svårt?
Lade du märke till några mönster eller kopplingar?

Alla elever får individuellt fylla i stödord i en mall med spalter rubricerade efter de fyra frågorna. Sedan kan de samtala utifrån det.

– En elev som först bara säger ”äh, boken var dålig” får genom mallen precisera varför den var dålig, och blir på så vis delaktig i samtalet, säger Jenny Edvarsson.

Sen är det den där utmaningen med att en del helt enkelt inte vill gilla att läsa böcker, eller inte vågar stå för att de gör det. Jenny Edvardsson har ett par knep där också. Ett av dem är att hon låter eleverna läsa noveller som förlaget Novellix ger ut i miniformat.

– Mina elever gillar det formatet, för de kan stoppa den i bakfickan så att ingen ser att de går runt med en bok.

Ett annat är när de ska utvärdera en bok i klassrummet. Då får alla elever blunda och sträcka upp en hand. Sen ber hon dem sträcka upp så många fingrar, det vill säga poäng från ett till fem, de tycker att boken är värd.

– Då kan alla förmedla vad de tyckte utan att påverkas av varandra, och jag får snabbt en överblick. Sen kan jag fråga ”Kalle, varför visade du det antalet fingrar du gjorde?” utan att nämna antalet. Då kan han svara och vi får igång ett samtal.

Slutligen påpekar Jenny Edvardsson att man som lärare måste planera och strukturera undervisningen så att eleverna verkligen får veta vad som förväntas av dem, och samtidigt kunna vara flexibel.

– Alla kan men inte på samma sätt. Vi är alla olika och så måste det få vara även i ett klassrum.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons