Annons
Alexander Skytte är lärare i idrott och hälsa på Skälbyskolan i Järfälla, och är en av initiativtagarna bakom ”Lärarmarschen”.

Lavinartat intresse för Lärarmarschen: ”Vi ska visa att vi är många och starka”

Publicerad 30 april 2019

Relaterat

Initiativet ”Lärarmarschen” växer så det knakar. Över hela landet arrangeras lärardemonstrationer för att protestera mot nedskärningar i skolan. 
– Målet är att visa att vi lärare är många och att vi är starka, säger Alexander Skytte, en av initiativtagarna.

Skolvärlden har tidigare skrivit om lärarprotester mot nedskärningar av skolan som sker runt om i landet, och missnöjet över hur Sveriges kommuner skär i anslagen till skolan bara växer.

Alexander Skytte var en av alla lärare som fick nog av kommunernas besparingar. Efter att ha följt debatten under en tid valde han att arrangera en egen lärardemonstration mot nedskärningarna.

Alexander Skytte är en av initiativtagarna bakom ”Lärarmarschen”, som Skolvärlden tidigare har belyst. Den 18 maj går marschen tillsammans med ”Förskoleupproret” från Sergels torg till Mynttorget i Gamla Stan i Stockholm.

Sedan initiativet sattes igång i slutat av mars har intresset för lärarmarschen vuxit rejält. Utöver manifestationen i Stockholm arrangeras lärarmarschen även i Göteborg, Malmö, Jönköping, Uppsala, Mora och Jokkmokk.

Hur känns det att det att intresset har blivit så stort? 

– Det är jättekul så klart att det finns ett sådant stort intresse. Det visar att frågan är aktuell och att många är engagerade i skolans framtid. Många har egentligen bara gått och väntat på att något ska göras, säger Alexander Skytte.

Nästan 3000 personer är intresserade av att gå med i lärarmarschen Stockholm just nu, och intresset bara växer. Hade du trott att så många skulle vara intresserade av att delta? 

– Jag hade en föraning att det skulle kunna bli så, men jag var beredd att gå ensam annars. Jag har alltid haft höga förhoppningar om marschen, annars är det inte någon idé att göra någonting. Att det har vuxit och blivit så här stort är jättekul. Särskilt att vi har fått facklig uppbackning, säger han.

– Nu är båda facken med från centralt håll. Det började med att några lokala fackombud gick in. Sedan när det växte och blev fler och fler märkte lärarfacken av intresset och gick med. 

Hur viktigt är det att ha både Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet med i lärarmarschen?

– Det är enormt viktigt. Facken har en annan kraft att bidra med. Vi har själva initiativet och elden i rörelsen, men förbunden har kanalerna att bidra med för att sprida evenemanget till medlemmarna och lärare. Det gör marschen större. 

Apropå att nå ut till människor. Hur har reaktionerna varit hittills? 

– Jag har nästan bara mötts av positiva kommentar. Det finns de som har åsikter om att vi borde gå på lite hårdare i vårt budskap, det är väl det enda som jag har stött på som är kritiskt. Annars är det nästan bara positiva reaktioner. 

Lärarmarschen arrangeras i Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Uppsala och Jokkmokk. Är det fler marscher på gång? 

– Inte i nuläget. Men alla som vill vara med och starta upp i sin stad är varmt välkomna. Det är jätteenkelt att fortfarande haka på. Vi stöttar gärna centralt. 

Vad väntar härnäst i arbetet med lärarmarschen? 

– Vi ska fortsätta ligga på i sociala medier och sprida ordet om marschen. Sedan ligger vi även på ”gammelmedia”. Det viktigaste är att göra marschen synlig för allmänheten. 

Vad hoppas du att initiativet ska ge i slutändan? 

– Jag hoppas att marschen ska synliggöra de nedskärningar som faktiskt görs i kommunerna och att man ändrar i hur man formulerar sig i sin budgetering. För jag tycker inte att man ska kunna gå ut och säga att man satsar när man som kommun inte gör det. Det är jätteviktigt att det blir rätt. 

– Sedan vill vi att nedskärningarna på skolan ska upphöra och att man börjar se värdet i utbildningen. Ett annat mål är att visa att vi lärare är många och att vi är starka. Samt att vi har stöd från samhället i stort.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons