tomtits

Nyfikenheten och upptäckar­glädjen är stor när Jonny Norrbom tar med sina elever från Oxbacksskolan till Tom Tits Experiment. Foto: Jennifer Glans

Undervisning

Lektioner i full fart över ämnesgränserna

NO, teknik, svenska och fysisk aktivitet – på en enda lektion. Att flytta undervisningen ut från klassrummet gör det enkelt att jobba över ämnesgränserna. 
– Eleverna blir väldigt aktiva och det finns helt andra förutsättningar för att göra experiment, säger Jonny Norrbom, lärare i Södertälje.

Här finns Sveriges upplevelsecenter:

Balthazar, Skövde

Dalénium, Stenstorp

Fenomenalen, Visby

Fenomenmagasinet, Linköping

Framtidsmuseet, Borlänge

Innovatum Science Center, Trollhättan

Kreativum, Karlshamn.

Molekylverkstan, Stenungsund

Navet, Borås

Science Center Malmö, Malmö

Technichus, Härnösand.

Teknikens hus, Luleå

Tekniska museet, Stockholm

Tom Tits Experiment, Södertälje

Universeum, Göteborg

Upptech, Jönköping

Vattenhallen, Lund

Visualiseringscenter C, Norrköping

– Jonny, Jonny – får vi hämta nya kort?

– Jonny, elmotorn buggar. Det går inte att förstå varför.

Eleverna från Oxbacksskolan i Södertälje är lika ivriga som om de vore med i en orienteringstävling och ska leta kontroller på tid. Två och två kommer de rusande, joggande eller småsläntrande till sin lärare Jonny Norrbom, som tålmodigt delar ut nya uppdragskort under besöket på upplevelsecentret Tom Tits Experiment.

Efter en snabb titt sätter sjätteklassarna fart mot hävstången, värmekameran, atomknuffen eller något annat spännande experiment. De har papper och penna med för att ihop med sin parkompis resonera sig fram till svar på frågor som varför en bild från en värmekamera ser annorlunda ut än ett vanligt foto, om de kan påverka antalet rullningar i en jojo eller om farten ändras när de hänger sig ut från en stolpe och snurrar, i stället för att vara nära den.

– För dem som har svårt att sitta still i klassrummet funkar det väldigt bra att vara här. De får mycket gjort och orkar vara mer fokuserade, säger Jonny Norrbom.

Han är lärare i NO, teknik och idrott på Oxbacksskolan, en kommunal F–9-skola i centrala Södertälje. Bara en kort promenad från skolan ligger Tom Tits Experiment, ett av Sveriges mest kända upplevelsecenter. Lärare på Södertäljeskolor kan boka in kostnadsfria besök med sina klasser på måndagar och tisdagar. Jonny är på Tom Tits med sina elever fyra, fem gånger varje termin, berättar han.

– Jag gick faktiskt NO-delen i utbildningen på Tom Tits, via lärarlyftet. Det är väldigt ”hands on” att vara här, mycket att utforska och upptäcka, säger Jonny Norrbom, som varit lärare i tre år.

Den här dagen har han med sig 20 entusiastiska sjätteklassare, som ska ta reda på mer om energikällor. Inför besöket har de pratat och läst om energi och omvandling – nu är det dags att testa i praktiken.

Jonny använder sig ofta av de lärarhandledningar som Tom Tits har, liksom av de färdiga uppdragskorten ”Tänk och testa”. Att eleverna kan titta, känna, lyfta och prova underlättar inlärningen, menar han.

– Vi har inte mätt det, men vi tre lärare som jobbar med sjätteklassarna är övertygade om att det ger resultat. Även om det går att visa en hävstång i klassrummet så blir det ännu tydligare här. Eleverna kan verkligen känna på det på ett annat sätt, säger Jonny, som alltid följer upp ett besök på upplevelsecentret med att prata vidare om experimenten i klassrummet. 

I höstas hade hans klass ett större samarbetsprojekt med Tom Tits, där eleverna fick bekanta sig med en Quirkbot – en liten programmerbar mikrodator som är kompatibel med sugrör och som ihop med dem går att bygga leksaksrobotar av. 

Det är främst NO- och teknikämnena som besöken på upplevelsecentret omfattar.

– Men i det större projektet skrev vi också instruerande texter och i viss mån även förklarande, som vi -publicerade på nätet. Så även svenskan kommer in.

Liksom den fysiska aktiviteten – flera av eleverna är småsvettiga efter att ha sprungit runt på de fyra våningarna. 

– De får inte åka hiss när vi är här, säger Jonny och skrattar.

Mikael Palin är legitimerad tekniklärare för högstadiet och en av fem lärare som är anställda på Tom Tits Experiment. 

– Läro- och kursplanerna finns med i allt vi gör. Allt skolklasserna – och även allmänheten – kan göra här ska ha en koppling till dem, säger han.

I fjol besökte nära 22 000 barn från skolor och förskolor upplevelsecentret i Södertälje, som har som bärande idé att med hjälp av experiment locka barn och vuxna att lära sig mer om teknik, fysik, matematik, biologi och andra naturvetenskapliga ämnen.

Tom Tits Experiment har ofta lärare på besök på studiedagar och workshops. Att vidareutbilda och inspirera lärare är det bästa sättet att nå ut till alla barn och ungdomar – inte bara dem med engagerade föräldrar, konstaterar Niclas Ekholm, makerspace-utvecklare på upplevelsecentret.

– Det är viktigt att förbereda eleverna innan de kommer hit. Att det inte bara blir en rolig utflykt, utan att det finns en tanke med besöket som man sedan följer upp i klassrummet. Annars blir det lätt att det är de redan intresserade och nyfikna som lär sig något, medan de andra springer runt och leker, säger han och fortsätter:

– Har lärarna möjlighet att observera vad eleverna gör här är det också ett mycket bra bedömningstillfälle. Det är väldigt häftigt att se vad som händer med eleverna när de är här och hur snabbt deras nyfikenhet och sug efter att lära sig växer när de upptäcker något som är spännande.

tomtits5

Vad händer med vattnet när veven går snabbt? På ett science center kan eleverna testa mängder av olika experiment. Foto: Jennifer Glans

tomtits2

Mikael Palin och Niclas Ekholm arbetar på Tom Tits Experiment i Södertälje, som i fjol hade nära 22000 elever på studiebesök. Foto: Jennifer Glans

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm