Politik

LR rasar mot ändrat uppdrag om statlig skola: ”Svek mot lärarna”

Åsa Fahlén Lina Axelsson Kihlblom

Regeringens förändring i utredningen som presenterats av skolminister Lina Axelsson Kihlblom sågas av Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund: ”Man riktar all kraft på att komma åt friskolorna men glömmer kommunernas roll i det här”.

| Foto: Johanna Lundberg och Peter Cederling

Utredaren skulle titta på hur skolan kan förstatligas. Men i ett nytt, förändrat uppdrag, vill regeringen undersöka om statens ansvar i stället kan stärkas på annat sätt än genom huvudmannaskap.
– Det är ett svek mot lärarkåren, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

I december 2020 fick en särskild utredare uppgiften att ta fram ett beslutsunderlag som kan skapa förutsättningar för ett statligt huvudmannaskap för alla skolformer utom förskolan och komvux. Utredningen bygger på en överenskommelse i det dåvarande januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.

– Januariavtalet gäller ju inte längre, och vi tycker väl att vi vill lösa ett problem. Därför ber vi utredaren att ge oss alternativ hur vi löser problemet, snarare än att ge lösningen i rubriken, säger Lina Axelsson Kihlblom till TT.

Glömmer kommunernas roll

Men Åsa Fahlén anser att det är fel väg att gå.

– Vi har väntat oss ett tilläggsdirektiv, men att det är ett ändrat uppdrag gör mig väldigt upprörd. Jag har svårt att se det på ett annat sätt än att man riktar all kraft på att komma åt friskolorna men glömmer kommunernas roll i det här. Det tycks vara en eftergift för kommunalpolitikerna, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

Hon menar att det är ett enormt misstag om det är så tankarna går.

– Den här marknadsskolan vi kritiserar handlar lika mycket om de kommunala skolorna som också tvingas konkurrera vilket påverkar hur resurser fördelas.

Utredningen ska undersöka hur staten kan ta ett större ansvar utan att ta över huvudmannaskapet. Kan det finnas vägar att gå där eller blir det bara en halvmesyr som inte leder någon vart?

– Jag har svårt att se det som något annat än att lappa och laga i ett system som inte fungerar. Då är det ett svek mot lärarkåren som gör mig djupt upprörd.

När kommer du tala med ministern?

– Det ska vi ta reda på nu.

Vad tänker du säga till henne?

– Jag tänker fråga rakt ut: Har man gett upp kampen mot kommunpolitikerna? Det här verkar som att man vill ha snabba lösningar på komplexa problem. Det vi behöver är en lösning på systemnivå som ger lärare möjlighet att verka som lärare, säger Åsa Fahlén.

Styrningsproblem av skolan

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) anser att det ”behövs mer statlig styrning för att komma ifrån marknadsskolan”. Men hon menar samtidigt att det kan finnas andra vägar än att staten går in som huvudman.

– Vi har ett styrningsproblem av svensk skola. Nu ger vi ger utredaren möjlighet att titta på andra lösningar än just bara förstatligande, säger hon till TT.

Det ursprungliga utredningsuppdraget om ett statligt huvudmannaskap för kommunala skolor kvarstår. Regeringen vill förändra uppdraget och av de nya direktiven framgår bland annat att utredaren ska

  • analysera hur statens ansvar för skolväsendet kan stärkas i andra former än genom ett förstatligande,
  • föreslå hur enskilda huvudmän ska omfattas när staten i högre grad tar ansvar för skolväsendet utom förskolan,
  • undersöka hur alternativen för att öka statens ansvar för skolväsendet kan ge ett större inflytande för staten över enskilda huvudmäns etablering,
  • analysera hur statens ansvar för komvux kan stärkas,
  • och analysera vad konsekvenserna blir för förskolan om huvudmannaskapet för skolformen är oförändrat medan övriga skolformer i skolväsendet får ett förändrat huvudmannaskap.

Det tidigare uppdraget skulle ha redovisats i maj, men eftersom det sväller i omfång förlängs utredningstiden till efter valet; 22 oktober 2022.

Kommentera