Annons

”Machokulturen förtjänar att belysas i skolan”

Publicerad 26 oktober 2017

Fakta

Mer

Med hashtagen #MeToo berättar kvinnor att de också blivit utsatta för sexuella övergrepp. Syftet är att visa hur vanligt det faktiskt är att män går över gränsen.

På machofabriken.se kan du beställa skolmaterial för att jobba med normkritik.

Relaterat

Hashtagen #MeToo sköljer över världen och sätter fingret på mäns övergrepp mot kvinnor. På LBS Kreativa gymnasiet jobbar en klass på 24 teknik-killar med att utforska mansnormer och machokultur.
– Nu ser vi vilket behov det finns av att prata om det här, säger ämnesläraren Lisa Lager.

När Lisa Lager på LBS Kreativa gymnasiet berättade för årskurs tvåan att de skulle jobba med mansnormer var den första reaktionen från eleverna en tung suck:

– De reagerade jättenegativt i början, det var taggarna utåt. ”Inte igen”, ”ska du bara tala om hur dåliga alla män är” och så vidare. Under arbetets gång har det klarnat att det inte alls är vad handlar om, utan att vi alla är brickor i det här sociala spelet där vi påverkas av normer, berättar hon.

Som en del av svenskämnets litteratur fick klassen läsa den svenska författaren och journalisten Stephan Mendel-Enks reportagebok ”Med uppenbar känsla för stil”, som handlar om manlighet, frustration och våld.

Lisa Lager.– Boken försöker beskriva den stereotypa, problematiska mansrollen. Vi har varvat läsandet med regelrätta bokseminarier, diskussioner, där de har fått resonera kring olika stereotypa påståenden. Som att ”en man ska vara stark”, ”män gråter inte” och att män tidigt lär sig att separera känslolivet från det professionella livet, säger Lisa Lager.

Hon påpekar att arbetet inte går ut på att ”omvända” någon eller värdera folks åsikter, utan syftar till att prata om strukturer och normer som hela tiden är närvarande, men inte alltid sätts ord på.

– Det handlar inte om att sudda ut någonting, utan om att vidga vyerna och visa att det finns problem med patriarkala strukturer. Och även att det finns alternativ. Nu när vi ser hur #MeToo skakar om samhället ser vi vilket behov det finns av att prata om det här.

Klassen har även jobbat en del med material från Machofabriken, som är ett samarbete mellan bland annat Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (ROKS) och Arvsfonden. Eleverna har fått skriva artiklar om någon aspekt av manlighet, helt fritt. Lisa Lager är imponerad över bredden och djupet i de texter som klassen presterat.

– Ungdomar har ofta svårt att se det större perspektivet, det blir ofta personligt. Det som är fantastiskt är att de har kunnat se bortom sig själva och förstå att det är en struktur. Det handlar inte om att känna kollektiv skuld, men det är ett problem och vi måste prata om det.

Om man sen känner att machostilen är hotad, och att det är ett problem, är det helt legitimt att skriva om det. Vi är inte överens om allting, men det är ok.

Vad handlar deras texter om?

– En ställer frågan varför manligheten styr över sport, med exempel som att kvinnolandslaget i fotboll presterar betydligt bättre än herrarna, men tjänar mindre och får mindre uppmärksamhet. En annan valde uppdelningen av rosa och blått, en annan det här med att män inte ska gråta. Så de har verkligen tagit till sig det här materialet.

Har ni pratat om sexuella övergrepp?

– Vi har inte gått in på det specifikt. Men vi har pratat om #MeToo, och belyst hur män med makt har skyddats av sin mäktighet. Det var viktigt för eleverna att belysa att killar också utsätts för sexuella övergrepp. Men vi pratade om hur patriarkala strukturer kan ligga bakom de här problemen. Jag är ganska säker på att hade vi haft en diskussion om #MeToo utan att först ha haft den här kursen så hade halva klassen avfärdat de här tjejerna med ett ”sluta gnälla”.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén delar Lisa Lagers syn att det är viktigt att prata om de här frågorna i skolan.

Åsa Fahlén.– Skolan har ett ansvar att prata om hur vi behandlar varandra, om respekt, det är värdegrundsarbetet. Och det står specifikt att vi ska motverka könsstereotypa mönster i samhället. Så vi har en stor del av ansvaret, även om vi inte är ensamma om det, säger hon.

I vilken mån är skolan i sig en plats som befäster normer?

– De här strukturerna som finns i samhället finns ju naturligtvis i skolan också, och det som är så svårt är ju att vi ibland upprätthåller de här normerna utan att vara medvetna om det. Jag vet att många lärare jobbar mycket med de här frågorna, men #MeToo-kampanjen sätter fingret på att vi fortfarande pratar för lite om det här, det är lite hysch-hysch, säger Åsa Fahlén.

Lisa Lager tror att många lärare upplever att de inte har varken tid eller kompetens att jobba med de här frågorna inom ramen för sitt ämne, men hoppas ändå att fler ska göra det.

– I många humanioraämnen finns det möjligheter. Det går att arbeta normbrytande även i matematik genom namnen du sätter i dina exempel osv, men det är mer tacksamt för mig som svensklärare som jobbar med litteratur. Väldigt många lärare har inte fått någon fortbildning i det här och känner inte att de har rätt kunskap. På vår skola jobbar vi aktivt för att bredda kunskapen i kollegiet. Det är en del av skolans värdegrund, och framför allt har vi ett samhällsansvar, vi ska skicka ut de här eleverna i samhället sen. Och det behöver inte vara så svårt. Det finns bra litteratur att ta del av, med tips och övningar, säger hon.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Så påverkar budgeten dig som lärare

Budget

Riksdagen har röstat igenom Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Så här berörs du som lärare av den.

Annons
Annons

Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd

Betyg och bedömning

Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning?
SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.

Annons

Åtta rektorer kräver: Erfarna lärare måste få högre lön

Lärarlöner

Åtta rektorer på Ystad gymnasium kräver mer pengar till lärarlöner.
– Det är ett arbetsmiljöproblem att nyanställda får mycket högre lön än erfarna, lojala lärare, säger rektorn Lena Schmidt.

Skolan kraftsamlar för allas rätt att funka olika

Musikhjälpen

Från 3 miljoner 2008, till 74 miljoner förra året. Varje år sedan starten har Musikhjälpen slagit rekord. I år kommer flera initiativ från skolans värld. 

Annons
Annons

Malin skämtar om läraryrket – och fick arbetslusten tillbaka

Arbetsmiljö

Vad har undervisning och stand up gemensamt? En hel del om du frågar läraren och komikern Malin Appeltofft.

Annons

Faktorerna som påverkar ett barn som inte kommer till skolan

Hemmasittare

Alexander Skytte skriver om hur skolan kan arbeta för att förhindra att elever inte kommer till skolan: ”Om vi vill ha tillbaka elever med problematisk skolfrånvaro måste vi vara beredda på att ändra vårt sätt att jobba.”

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Rosa bussen ska öka likvärdigheten i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons