Annons
Lärarna i Sverige uppger att de inte hinner med sådant som lektionsplanering och efterarbete enligt en ny studie från Karlstads universitet. Foto: Andreas Reichenberg

Majoriteten gör sin lektionsplanering utanför arbetstid

Publicerad 3 maj 2019

Relaterat

Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. 
– Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen, säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.

I slutet av april kom det ut en ny enkätstudie från Karlstads universitet i samarbete med SCB för att undersöka förutsättningarna för ett större samarbete mellan skolan och forskningen. För att göra detta ställde man bland annat flera frågor om lärares arbetsmiljö och kom fram till att det fanns flera problem.

– Lärare uppger att de är stressade och pressade i sin arbetssituation. Det är någonting som vi egentligen visste men som vi nu har bekräftat, och vi har även bekräftat att det mer specifikt också gäller planering och efterarbete. Tidigare studier har ofta riktat sig mot bredare arbetsmiljösituationer, men vi kan alltså se samma mönster gällande detta, säger Kenneth Nordgren.

I studien har 2 200 lärare från både grund- och gymnasieskolan över hela Sverige deltagit. Det man framförallt vill lyfta i rapporten är tre punkter. Den första är att majoriteten av lärarna uppger att de saknar goda förutsättningar för att planera och efterarbeta sina lektioner. Kenneth Nordgren poängterar att planeringstiden och efterarbetet är väldigt viktigt för skolverksamheten och att det därför är väsentligt att det ges utrymme till det.

– Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen. Det är framtagandet av undervisningsprodukten och då måste man se till att det arbetet fungerar, annars kommer inte undervisningen att bli bra.

Allt som tas upp i studien är inte sådant som lärarna upplever negativt, de har även undersökt gemensamma drag bland lärare som är mer nöjda än andra. Dessa lärare har mer tid för planering och får organiserad tid för samarbete med sina kollegor.

– Det är den mer intressanta aspekten egentligen. Om den första punkten visar på någon slags eländesbeskrivning så visar den andra vad som karakteriserar lärare som är mer nöjda jämfört med andra. Det vi sett som gemensam nämnare är att lärare som uppger att de har organiserad tid för samarbete med sina kollegor kring lektionsplanering, får tid att fundera över metoder och så vidare är mer positiva. Vi förstod att det borde ge ett utslag i enkäten, men vi blev överraskade över hur tydligt det var, säger Kenneth Nordgren.

De lärare som uppger att de har avsatt tid för samarbete med sina kollegor är nöjdare i flera avseenden.

– När de har tid att planera efterarbetet med sina kollegor upplever de att man har lite mer tid, man upplever i större utsträckning att man kan reflektera över vilka metoder man ska välja, man hinner fundera över hur det har gått på lektionen och så vidare. Men de är också mer positiva till sina rektorers pedagogiska och organisatoriska ledarskap och man uppfattar i större utsträckning förstelärare och specialpedagoger som stöd i undervisningen. Så det har en effekt på en rad parametrar.

Den tredje punkten som man vill lyfta är att de flesta av lärarna i enkäten inte ägnar sig eller har tid för formativ undervisning, det vill säga att arbeta systematiskt med att samla information om eleverna för att utifrån det anpassa undervisningen. Det är fallet även om lärarna får organiserad tid till samarbete med kollegor. Kenneth Nordgren säger att de inte vet varför så är fallet.

– Det kollegiala samarbetet är viktigt för kvalitén men det räcker inte utan det krävs ytterligare någonting. Här pekar vi på ett ökat samarbete med akademin. Det behövs uppenbarligen någon typ av input eller idé om hur man kan jobba systematiskt med detta. Men det kan också handla om organisatoriska aspekter, att man behöver arbeta mer riktat med planering och efterarbete i relation till den formativa systematiken.

Kenneth Nordgren tror inte att lärarbristen är det som orsakar problemen.

– Vi tror inte det eftersom resultatet grundar sig på svar från lärare i årskurs ett upp till gymnasiet i hela Sverige och vi har inte kunnat se några egentliga skillnader. Samma sak gäller om det är kommunala skolor eller friskolor. Det tyder på att det är ett generellt problem, säger Kenneth Nordgren.

Lärarbristen kan säkert förvärra situationen, men huvudproblemet tros vara hur skolorna organiseras.

– Det kan naturligtvis finnas samband, men vi ser ett generellt mönster och lärarbristen är inte lika överallt. Naturligtvis finns det oroande tendenser kopplat till lärarbristen, om det leder till att lärare får ännu mer undervisningstid så förstärks förstås problemet.

Enkäten ställde även frågor kring forskning och fortbildning. Svaren visade att många lärare är öppna för deltagande i forskning eller andra typer av samarbeten med akademin. Om fortbildning svarade dock många att även när de fick det så var den mer allmän och inte riktad mot lärarnas egna ämnen, vilket de själva vill ha.

– Skolorna söker ofta efter breda lösningar, det gör att själva undervisningen med sitt ämnesinnehåll och planerings- och efterarbetets vardagliga verksamhet inte hamnar i fokus. Det kan mycket väl höra ihop med att man inte ser planering och efterarbete som det kvalificerade arbetet det faktiskt är.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons
Annons

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

Annons
Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons