Annons
Lärarna i Sverige uppger att de inte hinner med sådant som lektionsplanering och efterarbete enligt en ny studie från Karlstads universitet. Foto: Andreas Reichenberg

Majoriteten gör sin lektionsplanering utanför arbetstid

Publicerad 3 maj 2019

Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. 
– Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen, säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.

I slutet av april kom det ut en ny enkätstudie från Karlstads universitet i samarbete med SCB för att undersöka förutsättningarna för ett större samarbete mellan skolan och forskningen. För att göra detta ställde man bland annat flera frågor om lärares arbetsmiljö och kom fram till att det fanns flera problem.

– Lärare uppger att de är stressade och pressade i sin arbetssituation. Det är någonting som vi egentligen visste men som vi nu har bekräftat, och vi har även bekräftat att det mer specifikt också gäller planering och efterarbete. Tidigare studier har ofta riktat sig mot bredare arbetsmiljösituationer, men vi kan alltså se samma mönster gällande detta, säger Kenneth Nordgren.

I studien har 2 200 lärare från både grund- och gymnasieskolan över hela Sverige deltagit. Det man framförallt vill lyfta i rapporten är tre punkter. Den första är att majoriteten av lärarna uppger att de saknar goda förutsättningar för att planera och efterarbeta sina lektioner. Kenneth Nordgren poängterar att planeringstiden och efterarbetet är väldigt viktigt för skolverksamheten och att det därför är väsentligt att det ges utrymme till det.

– Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen. Det är framtagandet av undervisningsprodukten och då måste man se till att det arbetet fungerar, annars kommer inte undervisningen att bli bra.

Allt som tas upp i studien är inte sådant som lärarna upplever negativt, de har även undersökt gemensamma drag bland lärare som är mer nöjda än andra. Dessa lärare har mer tid för planering och får organiserad tid för samarbete med sina kollegor.

– Det är den mer intressanta aspekten egentligen. Om den första punkten visar på någon slags eländesbeskrivning så visar den andra vad som karakteriserar lärare som är mer nöjda jämfört med andra. Det vi sett som gemensam nämnare är att lärare som uppger att de har organiserad tid för samarbete med sina kollegor kring lektionsplanering, får tid att fundera över metoder och så vidare är mer positiva. Vi förstod att det borde ge ett utslag i enkäten, men vi blev överraskade över hur tydligt det var, säger Kenneth Nordgren.

De lärare som uppger att de har avsatt tid för samarbete med sina kollegor är nöjdare i flera avseenden.

– När de har tid att planera efterarbetet med sina kollegor upplever de att man har lite mer tid, man upplever i större utsträckning att man kan reflektera över vilka metoder man ska välja, man hinner fundera över hur det har gått på lektionen och så vidare. Men de är också mer positiva till sina rektorers pedagogiska och organisatoriska ledarskap och man uppfattar i större utsträckning förstelärare och specialpedagoger som stöd i undervisningen. Så det har en effekt på en rad parametrar.

Den tredje punkten som man vill lyfta är att de flesta av lärarna i enkäten inte ägnar sig eller har tid för formativ undervisning, det vill säga att arbeta systematiskt med att samla information om eleverna för att utifrån det anpassa undervisningen. Det är fallet även om lärarna får organiserad tid till samarbete med kollegor. Kenneth Nordgren säger att de inte vet varför så är fallet.

– Det kollegiala samarbetet är viktigt för kvalitén men det räcker inte utan det krävs ytterligare någonting. Här pekar vi på ett ökat samarbete med akademin. Det behövs uppenbarligen någon typ av input eller idé om hur man kan jobba systematiskt med detta. Men det kan också handla om organisatoriska aspekter, att man behöver arbeta mer riktat med planering och efterarbete i relation till den formativa systematiken.

Kenneth Nordgren tror inte att lärarbristen är det som orsakar problemen.

– Vi tror inte det eftersom resultatet grundar sig på svar från lärare i årskurs ett upp till gymnasiet i hela Sverige och vi har inte kunnat se några egentliga skillnader. Samma sak gäller om det är kommunala skolor eller friskolor. Det tyder på att det är ett generellt problem, säger Kenneth Nordgren.

Lärarbristen kan säkert förvärra situationen, men huvudproblemet tros vara hur skolorna organiseras.

– Det kan naturligtvis finnas samband, men vi ser ett generellt mönster och lärarbristen är inte lika överallt. Naturligtvis finns det oroande tendenser kopplat till lärarbristen, om det leder till att lärare får ännu mer undervisningstid så förstärks förstås problemet.

Enkäten ställde även frågor kring forskning och fortbildning. Svaren visade att många lärare är öppna för deltagande i forskning eller andra typer av samarbeten med akademin. Om fortbildning svarade dock många att även när de fick det så var den mer allmän och inte riktad mot lärarnas egna ämnen, vilket de själva vill ha.

– Skolorna söker ofta efter breda lösningar, det gör att själva undervisningen med sitt ämnesinnehåll och planerings- och efterarbetets vardagliga verksamhet inte hamnar i fokus. Det kan mycket väl höra ihop med att man inte ser planering och efterarbete som det kvalificerade arbetet det faktiskt är.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsmiljö

Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

Arbetsmiljö

Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskolelärare måste fylla i kring sina elever.

 

Annons
Annons

Skarapolitiker vill satsa på professionell frihet – skolchef avgår

Professionell frihet

En satsning på lärares professionella frihet eller detaljstyrning av rektorer? I Skaras nya budget skriver politikerna att skolorna inte ska behandla reglerad arbetstid som arbetsplatsförlagd tid. Det fick skolchefen att säga upp sig.

Annons

Så hittade Fredrik tillbaka till läraryrket: ”Jag var nära att krascha”

Läraryrket

Fredrik Andersson lämnade läraryrket för tillverkningsindustrin – en paus som gav nytändning att jobba i skolan.

Statsbidrag

Fler huvudmän kan bli återbetalningsskyldiga

Granskning

Skolhuvudmän som tar emot statsbidrag med ena handen och skär i personalkostnader med den andra kan tvingas betala tillbaka pengarna. Nästa vecka faller de första domarna.

Annons
Annons
TALIS

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Talis

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Talis

Hur är det att vara lärare i Sverige idag? Under onsdagen presenteras resultaten från världens största internationella lärarenkät – Talis.

Annons

”Jag orkar inte vara lärare längre”

Debatt

"Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning" skriver före detta läraren Douglas Rinaldo.

Kommentera

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Forskning

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons