Annons
Lärarna i Sverige uppger att de inte hinner med sådant som lektionsplanering och efterarbete enligt en ny studie från Karlstads universitet. Foto: Andreas Reichenberg

Majoriteten gör sin lektionsplanering utanför arbetstid

Publicerad 3 maj 2019

Relaterat

Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. 
– Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen, säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.

I slutet av april kom det ut en ny enkätstudie från Karlstads universitet i samarbete med SCB för att undersöka förutsättningarna för ett större samarbete mellan skolan och forskningen. För att göra detta ställde man bland annat flera frågor om lärares arbetsmiljö och kom fram till att det fanns flera problem.

– Lärare uppger att de är stressade och pressade i sin arbetssituation. Det är någonting som vi egentligen visste men som vi nu har bekräftat, och vi har även bekräftat att det mer specifikt också gäller planering och efterarbete. Tidigare studier har ofta riktat sig mot bredare arbetsmiljösituationer, men vi kan alltså se samma mönster gällande detta, säger Kenneth Nordgren.

I studien har 2 200 lärare från både grund- och gymnasieskolan över hela Sverige deltagit. Det man framförallt vill lyfta i rapporten är tre punkter. Den första är att majoriteten av lärarna uppger att de saknar goda förutsättningar för att planera och efterarbeta sina lektioner. Kenneth Nordgren poängterar att planeringstiden och efterarbetet är väldigt viktigt för skolverksamheten och att det därför är väsentligt att det ges utrymme till det.

– Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen. Det är framtagandet av undervisningsprodukten och då måste man se till att det arbetet fungerar, annars kommer inte undervisningen att bli bra.

Allt som tas upp i studien är inte sådant som lärarna upplever negativt, de har även undersökt gemensamma drag bland lärare som är mer nöjda än andra. Dessa lärare har mer tid för planering och får organiserad tid för samarbete med sina kollegor.

– Det är den mer intressanta aspekten egentligen. Om den första punkten visar på någon slags eländesbeskrivning så visar den andra vad som karakteriserar lärare som är mer nöjda jämfört med andra. Det vi sett som gemensam nämnare är att lärare som uppger att de har organiserad tid för samarbete med sina kollegor kring lektionsplanering, får tid att fundera över metoder och så vidare är mer positiva. Vi förstod att det borde ge ett utslag i enkäten, men vi blev överraskade över hur tydligt det var, säger Kenneth Nordgren.

De lärare som uppger att de har avsatt tid för samarbete med sina kollegor är nöjdare i flera avseenden.

– När de har tid att planera efterarbetet med sina kollegor upplever de att man har lite mer tid, man upplever i större utsträckning att man kan reflektera över vilka metoder man ska välja, man hinner fundera över hur det har gått på lektionen och så vidare. Men de är också mer positiva till sina rektorers pedagogiska och organisatoriska ledarskap och man uppfattar i större utsträckning förstelärare och specialpedagoger som stöd i undervisningen. Så det har en effekt på en rad parametrar.

Den tredje punkten som man vill lyfta är att de flesta av lärarna i enkäten inte ägnar sig eller har tid för formativ undervisning, det vill säga att arbeta systematiskt med att samla information om eleverna för att utifrån det anpassa undervisningen. Det är fallet även om lärarna får organiserad tid till samarbete med kollegor. Kenneth Nordgren säger att de inte vet varför så är fallet.

– Det kollegiala samarbetet är viktigt för kvalitén men det räcker inte utan det krävs ytterligare någonting. Här pekar vi på ett ökat samarbete med akademin. Det behövs uppenbarligen någon typ av input eller idé om hur man kan jobba systematiskt med detta. Men det kan också handla om organisatoriska aspekter, att man behöver arbeta mer riktat med planering och efterarbete i relation till den formativa systematiken.

Kenneth Nordgren tror inte att lärarbristen är det som orsakar problemen.

– Vi tror inte det eftersom resultatet grundar sig på svar från lärare i årskurs ett upp till gymnasiet i hela Sverige och vi har inte kunnat se några egentliga skillnader. Samma sak gäller om det är kommunala skolor eller friskolor. Det tyder på att det är ett generellt problem, säger Kenneth Nordgren.

Lärarbristen kan säkert förvärra situationen, men huvudproblemet tros vara hur skolorna organiseras.

– Det kan naturligtvis finnas samband, men vi ser ett generellt mönster och lärarbristen är inte lika överallt. Naturligtvis finns det oroande tendenser kopplat till lärarbristen, om det leder till att lärare får ännu mer undervisningstid så förstärks förstås problemet.

Enkäten ställde även frågor kring forskning och fortbildning. Svaren visade att många lärare är öppna för deltagande i forskning eller andra typer av samarbeten med akademin. Om fortbildning svarade dock många att även när de fick det så var den mer allmän och inte riktad mot lärarnas egna ämnen, vilket de själva vill ha.

– Skolorna söker ofta efter breda lösningar, det gör att själva undervisningen med sitt ämnesinnehåll och planerings- och efterarbetets vardagliga verksamhet inte hamnar i fokus. Det kan mycket väl höra ihop med att man inte ser planering och efterarbete som det kvalificerade arbetet det faktiskt är.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons
Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Annons

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons