Hjärngympa

Martin tränar elevernas minne: ”Förbättrade sina resultat”

Martin Nilsson NY

Psykologiläraren Martin Nilsson håller kurser i minnesträning för sina elever. ”Alla utom en som deltagit i kursen har förbättrat sitt resultat i något ämne”, säger han.

| Foto: Åsa Siller och Shutterstock

Många lärare kämpar för att få tiden att räcka till.
Psykologiläraren och minnesmästaren Martin Nilsson har ett trick.
– Jag låter en autopilot sköta rutingrejer och kan nu ägna mer tid till att se de enskilda eleverna.

Psykologiläraren Martin Nilsson på Katedralskolan i Lund vet allt om lärarnas stressiga vardag.

Han vet också hur man skyfflar runt minnen i hjärnan för att frigöra arbetsminne och låta rutingrejerna mer eller mindre lösa sig själva. I sin ny-
utkomna bok ”Det andra minnet” beskriver han med en personlig touch hur det går till.

Boken har likheter med ”Queen’s gambit”, tv-serien om schackspelaren – men utan bråkiga ryssar och seriens visuella elegans. I boken beskrivs tävlingarna bland annat som utdragna högskoleprov.

Autopilot på beställning

De flesta som pendlat med bil har någon gång upplevt att de kört en lång sträcka utan att kunna komma ihåg särskilt mycket. Vanan har gjort att bilkörningen klarats av med en sorts inbyggd autopilot. Uppmärksamheten på medtrafikanter och allt annat har varit bibehållen, utan att det krävts någon större ansträngning.

LÄS MER – Martin Nilssons 5 trick – så minns du som en mästare

Martin har lärt sig att använda sin autopilot på beställning, för lektionsplanering, till exempel.

– Jag har fått mer tid åt eleverna nu när planering av lektioner går på autopilot. Arbetsminnet är frigjort åt elevernas individuella situation, säger Martin.

Han anser att faktakunskaper nedvärderats till förmån för moderna kompetenser som att analysera, värdera och förstå, men hur kan man värdera utan bas, förstå det man inte känner till, frågar han sig?

Visade bra resultat

Därför håller han kurser i minnesträning för sina elever så de kan fylla på faktabankerna.

– Nyttan överskrider den nedlagda tiden. Alla utom en som deltagit i kursen har förbättrat sitt resultat i något ämne. Den ende som låg kvar på samma nivå som innan hade inställningen att han redan hade bra minne och var inte så motiverad.

Intresset för minnesträning kom när han började tågpendla mellan Halmstad och Lund och fick tid över. Inspirerad av boken ”Moonwalk med Einstein” från skolbiblioteket bestämde han sig för det till synes omöjliga: memorera 1 000 siffror på en timme, tio kortlekar på en timme och en blandad kortlek på två minuter – klassiska tävlingsmoment i minnestävlingarna. Martin gick ut mjukt med målet att minnas ordningen på korten i en blandad kortlek, utan tidspress.

– Jag är inte född minnesmästare och har inga hemliga förmågor, säger Martin.

Men det här kommer han inte ihåg

Träningen fungerade. 52 kort blev 17 små berättelser med Martins minnesmetod och snart växte antalet memorerade kortlekar. Vid VM i Wien 2018 memorerade han elva kortlekar, bland annat.

Så, när glömde du ditt lösenord till datorn senast?

– Haha, det kommer jag inte ihåg…

Se där. Mänsklig, trots allt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm