Annons
Cecilia Christersson lämnar över betänkandet till Helene Hellmark Knutsson. Foto: Regeringskansliet

Mer forskning ska ge bättre lärare

Publicerad 6 mars 2018

Bättre lärarutbildning – och i förlängningen bättre förutsättningar för lärare. Det ska bli resultatet av det förslag som i dag lämnades över till regeringen. 

Fakta

Mer om "Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring":

I betänkandet föreslår utredningen tre rekommendationer till huvudmän inom skolväsendet, sex rekommendationer till lärosäten med lärar- och
förskollärarutbildningar och elva rekommendationer till regeringen.

Sammantaget avser rekommendationerna att
• stärka skolhuvudmännens medverkan i praktiknära forskning
• stärka lärosätenas roll i utbildningssystemet
• stärka stödet för en skola på vetenskaplig grund genom ett utökat
uppdrag till Skolforskningsinstitutet
• öka medelstilldelningen för praktikutvecklande forskning på sikt
• skapa utrymme för samverkan i det dagliga arbetet.

Utredningen rekommenderar också regeringen att förtydliga uppdraget
till den försöksverksamhet med praktiknära forskning som
ska pågå under 2017–2021. Utredningen har identifierat ett antal
områden som försöksverksamheten kan pröva och utveckla.

Källa:  Utbildningsdepartementet

Regeringens särskilda utredare Cecilia Christersson, vicerektor vid Malmö universitet, lämnade under tisdagen över betänkandet ”Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring” till Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning.

Under ett år har Cecilia Christersson haft i uppdrag att kartlägga befintlig samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän kring praktiknära forskning, det vill säga klassrumsnära forskning där frågorna formuleras utifrån lärarnas behov av kunskap om lärande och undervisning.

Utredaren pekar på att en ökning av den praktiknära skolforskningen kommer att leda både till kvalitetsförbättringar av lärarutbildningen men också att vi får en skolutveckling som baseras på forskning och beprövad erfarenhet.

En viktig slutsats i betänkandet är att skolhuvudmännen behöver skapa utrymme för lärare och förskollärare att arbeta i praktiknära forskningsprojekt.

– Vi skulle gärna vilja se att det finns ett utbyte av lärarna i respektive verksamhet. Det skulle vara en vinst för lärarna själva, som en sorts kompetensutveckling. Det vi har sett när vi har jobbat med kartläggningen är att lärare som i dag har en arbetsgivare, och där man gör ett avtal med lärosätena och jobbar under en längre period, är att man tycker att det fungerar väldigt bra. Det är inte så stressigt som om man skulle ha två arbetsgivare, säger Cecilia Christersson.

Regeringen rekommenderas dessutom att göra en översyn av lärar- och förskollärarexamen så att framtidens lärare får kunskaper i exempelvis forskningsmetodik.

Helene Hellmark Knutsson tror att betänkandet kommer att bli en viktig del för utvecklingen av skolan.

– Det känns som en väldigt viktig pusselbit för både hur vi ska kunna stärka upp skolutvecklingen på vetenskaplig grund men också hur vi ska stärka upp kvaliteten i lärarutbildningen, säger hon till Skolvärlden.

– Det var några ganska skarpa och konkreta förslag om till exempel att dels utökat uppdrag till Skolforskningsinstitutet, men också att skärpa upp examensskrivningarna i lärarutbildningarna.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, tycker att utredningens rekommendationer är en bra grund att gå vidare ifrån. Men höjer ett varningens finger.

– Men det måste också finnas något att samverka om. Utan tillräckliga forskningsmedel så finns en risk för att utredningens förslag ändå inte får någon verkan. Det behövs både mer direkta forskningsmedel till lärosätena och mer sökbara medel hos Vetenskapsrådet och Skolforskningsinstitutet, säger hon.

Cecilia Christersson menar att det i dag bara är en procent av alla lärare som är forskarutbildade och målet är att en högre andel av våra lärare bör ha en forskarutbildning för att kunna bedriva praktiknära skolforskning. 

– Det här måste vi klara parallellt med att vi utbildar fler lärare och se till att de lärare vi har får behörighet, säger Helene Hellmark Knutsson och tillägger:

–  Utredaren säger att det här behöver jobbas upp långsiktigt. Det här är ett arbete som vi kommer behöva jobba med under många år och succesivt stärka upp både resurser och kanske också styrning. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons