Kristina Axén Olin, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, menar att många resultat i Pisa-undersökningen är oroväckande. Foto: Fredrik Wennerlund
Anna Ekström jämför Pisa-resultaten med en ”glädjens dag”.
Moderaternas Kristina Axén Olin menar att Sverige i stället sticker ut genom att ha riktigt dåliga resultat.
– Det är ett underbetyg om man försöker hylla Pisa-resultaten som ett bevis på att svensk skola är i topp.
Läsförståelse.
Matematik
Naturvetenskap
Kristina Axén Olin, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, understryker att det finns många resultat i Pisa-mätningen som är oroväckande.
Sverige är exempelvis det land i rapporten där störst andel 15-åringar uteslutits från att genomföra Pisa-undersökningen på grund av att de inte haft tillräckliga kunskaper. Totalt rör det sig om elva procent.
– Det tycker jag är allvarligt och något som vi verkligen borde prata. Det är högst andel i hela världen av alla länder som har varit med. De här barnen, de elva procenten, finns i lärarnas vardag i klassrummen, säger Kristina Axén Olin.
Hon poängterar att Sverige sticker ut negativt jämfört med andra länder när det gäller integrationen.
– De barn som presterar sämst på Pisa är barn som har en eller flera utländska föräldrar eller själva är födda i ett annat land. Där sticker Sverige ut genom att ha riktigt dåliga resultat. Pisa-rapporten visar hur allvarlig situationen är i svensk skola. Vi borde verkligen ta de här uppgifterna på största allvar.
För att vända utvecklingen tror Kristina Axén Olin att nyckeln är att göra läraryrket mer attraktivt – framförallt i skolor som har stora utmaningar.
– Jag tror att det både handlar om att lärare ska bemötas med den yrkesrespekt som lärarkåren förtjänar. Det handlar om att vi delvis måste förtydliga i skollagen och skolförordningen om lärare och rektors befogenheter. Sedan handlar det om att göra lärarutbildningen bättre, för i dag är den inte tillräckligt bra.
Du fokuserar på att lyfta det negativa i rapporten. Är det ändå inte glädjande att resultaten pekar uppåt?
– Om var fjärde elev går ut årskurs 9 utan fullständiga betyg så kan skolministern inte vara glad. Jag tycker att det är ett underbetyg om man försöker hylla Pisa-resultaten som ett bevis på att svensk skola är i topp, säger hon och tillägger:
– Sedan jag tillträdde för drygt ett år sedan har vi inte fått ett enda förslag när det gäller skolan från den här regeringen och C och L. Svensk skola är i behov av alla möjliga goda förslag – nu kommer det ingenting.