moderaterna_kristina_axen_olin

Kristina Axén Olin, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, menar att många resultat i Pisa-undersökningen är oroväckande. Foto: Fredrik Wennerlund

Politik

Moderaterna: ”Skolministern kan inte vara glad”

Anna Ekström jämför Pisa-resultaten med en ”glädjens dag”.
Moderaternas Kristina Axén Olin menar att Sverige i stället sticker ut genom att ha riktigt dåliga resultat.
– Det är ett underbetyg om man försöker hylla Pisa-resultaten som ett bevis på att svensk skola är i topp.

Pisa 2018 resultaten

Läsförståelse.

  • PISA 2018: 506 poäng.
  • PISA 2015: 500 poäng.
  • PISA 2012: 483 poäng.
  • OECD-genomsnittet i PISA 2018 är 487 poäng. Bara fyra OECD-länder har nu statistiskt säkerställt högre resultat än Sverige, däribland Finland.

Matematik

  • PISA 2018: 502 poäng.
  • PISA 2015: 494 poäng.
  • PISA 2012: 478 poäng.
  • OECD-genomsnittet i PISA 2018 är 489 poäng.

Naturvetenskap

  • PISA 2018: 499 poäng.
  • PISA 2015: 493 poäng.
  • PISA 2012: 485 poäng.
  • OECD-genomsnittet i PISA 2018 är 489 poäng.

Här kan du läsa hela rapporten.

Kristina Axén Olin, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, understryker att det finns många resultat i Pisa-mätningen som är oroväckande.

Sverige är exempelvis det land i rapporten där störst andel 15-åringar uteslutits från att genomföra Pisa-undersökningen på grund av att de inte haft tillräckliga kunskaper. Totalt rör det sig om elva procent.

– Det tycker jag är allvarligt och något som vi verkligen borde prata. Det är högst andel i hela världen av alla länder som har varit med. De här barnen, de elva procenten, finns i lärarnas vardag i klassrummen, säger Kristina Axén Olin.

Hon poängterar att Sverige sticker ut negativt jämfört med andra länder när det gäller integrationen.

– De barn som presterar sämst på Pisa är barn som har en eller flera utländska föräldrar eller själva är födda i ett annat land. Där sticker Sverige ut genom att ha riktigt dåliga resultat. Pisa-rapporten visar hur allvarlig situationen är i svensk skola. Vi borde verkligen ta de här uppgifterna på största allvar. 

För att vända utvecklingen tror Kristina Axén Olin att nyckeln är att göra läraryrket mer attraktivt – framförallt i skolor som har stora utmaningar. 

– Jag tror att det både handlar om att lärare ska bemötas med den yrkesrespekt som lärarkåren förtjänar. Det handlar om att vi delvis måste förtydliga i skollagen och skolförordningen om lärare och rektors befogenheter. Sedan handlar det om att göra lärarutbildningen bättre, för i dag är den inte tillräckligt bra. 

Du fokuserar på att lyfta det negativa i rapporten. Är det ändå inte glädjande att resultaten pekar uppåt? 

– Om var fjärde elev går ut årskurs 9 utan fullständiga betyg så kan skolministern inte vara glad. Jag tycker att det är ett underbetyg om man försöker hylla Pisa-resultaten som ett bevis på att svensk skola är i topp, säger hon och tillägger: 

– Sedan jag tillträdde för drygt ett år sedan har vi inte fått ett enda förslag när det gäller skolan från den här regeringen och C och L. Svensk skola är i behov av alla möjliga goda förslag – nu kommer det ingenting.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm